makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

پایان 12سال فرار یک قاتل در چابهار

 سرپرست انتظامی شهرستان چابهار سیستان و بلوچستان گفت: قاتلی که12 سال پیش دو نفررا در شهرستان ایرانشهر به قتل رسانده و متواری شده بود در چابهار دستگیر شد .

به گزارش  پایگاه اطلاع رسانی پلیس ، سرهنگ « اسماعیل واعظی » با اعلام این خبر گفت : پلیس آگاهی شهرستان چابهار بدنبال دریافت نیابت قضایی از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان ایرانشهر مبنی بر مخفی شدن یک قاتل فراری به نام « کریم بخش .ب » در این شهرستان ، شناسایی و دستگیری این متهم را در دستور کار خود قرار دادند .

وی افزود : با تشکیل اکیپ هایی از ماموران مجرب پلیس آگاهی و با اقدامات تخصصی و پلیسی مخفیگاه این قاتل فراری در یکی از محلات شهرستان چابهار شناسایی و با همکاری یگان امداد این شهرستان دستگیر شد .

ادامه مطلب ...

گازسانی به سه شهر سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک

 عملیات اجرایی گازرسانی به شهرهای زاهدان، خاش و بمپور استان سیستان و بلوچستان در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

  مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان در این باره گفت: گازرسانی به شهر زاهدان به احداث 1200کیلومتر شبکه انتقال نیاز دارد و هم اکنون عملیات اجرایی 152 کیلومتر آن در هشت فاز اجرایی شده است.

وی نیاز گاز مصرفی در شهرستان زاهدان را روزانه حدود 9.6 میلیون متر مکعب اعلام و تصریح کرد: تامین این مقدار گاز با بهره گیری از دو ایستگاه کاهش فشار برون شهری (سی جی اس) انجام خواهد شد.

حمید میرزایی درباره گازرسانی به شهرستان خاش نیز گفت: برای گازرسانی به این شهرستان اجرای 250 کیلومتر خط انتقال گاز پیش بینی و هم اکنون احداث 81 کیلومتر آن آغاز شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان، همچنین از آغاز عملیات گازرسانی به شهرستان بمپور خیر داد و گفت: اجرای 92 کیلومتر شبکه گذاری در این شهرستان آغاز شده است و انتظار می رود ساکنان آن به زودی زیرپوشش گاز طبیعی قرار گیرند.

دراج پرنده ای تنها و گوشه گیر در سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دراج از گونه های بومی استان است که از پرندگان گوشه گیر به شمار می آید و همیشه خود را در لای انبوهی از گیاهان مخفی می کند.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست ، خسرو افسری در این باره افزود: دراج با نام محلی چور و نام علمی francolinas francolinus متعلق به راسته ماکیان سانان و تیره ماکیان است که این پرنده 33 تا 36 سانتی متر طول دارد و فاصله بین دو سر بال آن 50 تا 55 سانتی متر بود که جثه و دم آن نیز هم اندازه با کبک است.

وی خاطر نشان کرد: این گونه بومی صدایی مخصوص دارد و صدای پرنده نر اغلب در اوایل صبح و یا غروب بسیار بلند شنیده می شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: زیستگاه این پرونده در علفزارها و بیشتر در مناطقی که گیاهان بلند روییده باشد و یا همچنین در حاشیه رودخانه ها است و گونه دراج اغلب چنین مناطقی را برای زیستن انتخاب می کند.

ادامه مطلب ...

تالاب هامون سیستان و بلوچستان زیست گاه پرندگان نادر در جهان

 سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: قوی گنگ، فقط در تالاب هامون سیستان دیده شده که از شکار این پرنده باید به طور جد جلوگیری شود.

خسرو افسری  اظهار داشت: قوی گنگ متعلق به راسته مرغابی‌سانان و تیره مرغابیان و زیر تیره غازیان بوده و دارای 10 گونه در ایران و چهار گونه در استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: این پرنده 145 تا 165 سانتیمتر طول دارد و فاصله بین دو سر بال آن 208 تا 238 سانتیمتر بوده و تمام بدنش سفید است و نر و ماده به هم شبیه بوده ولی ماده کمی از نر کوچک‌تر است.

سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: قوی گنگ از گیاهان آبزی و حیوانات کوچک مانند قورباغه، وزغ‌ها، حلزون‌ها، کرم‌ها، حشرات و لاروها تغذیه میکند و یا به روی آبچری در لبه آب و چراندن گیاهان و بذرها روی میآورد و در مواقع ناراحتی صداهای عجیبی مانند «هیس» از خود در می‌آورد.

ادامه مطلب ...

جلوگیری از صید پرنده هوبره در سیستان و بلوچستان

سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه عوامل محیطی موجب کاهش پرنده هوبره شده‌اند باید با برنامه‌ریزی دقیق از شکار آن نیز جلوگیری شود.

خسرو افسری گفت: پرنده هوبره دارای سه گونه بومی در ایران است که تنها یک گونه از آن در اکثر مناطق استان سیستان و بلوچستان به صورت مهاجر زمستانه و یا بومی دیده می‌شود.

وی افزود: هوبره با نام محلی طوقدری از راسته درناسانان و تیره هوبره بوده و از نظر طولی، پرنده نر 62 سانتیمتر و پرنده ماده کمی کوچک‌تر است و گستردگی بال‌های آنان 135 تا 170 سانتی متر است.

سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد:

هوبره با نام محلی undulate chlamgdotis از نظر شکل ظاهری شیبه بوقلمون است و آشیانه خود را در مناطق شنی، تپه ماهورها، بیابان‌ها و نواحی کویری، بوته‌های پراکنده و علف‌های کوتاه و در حاشیه گندمزارها می‌سازد و در صورت احساس خطر شدید صدایی شبیه (هو هو هو) دارد.

ادامه مطلب ...

هیچ کس اجازه تضییع حقوق مردم سیستان و بلوچستان را ندارد

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: به کسی اجازه نخواهیم داد حقوق قانونی افراد را ضایع کنند.

 به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس، سردار حمید فهیمی‌راد روز گذشته در دیدار با جمعی از بزرگان و سران طوایف سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مردم این دیار بسیار مهمان‌نواز و مهربان هستند و شعور، شعف و معرفت را در سفر مقام معظم رهبری به این استان نشان دادند.

وی افزود: متأسفانه باورها و تصورات اشتباهی نسبت به امنیت استان در کشور وجود دارد حال آنکه در هر جامعه‌ای، قشری قانون گریز دست به اقداماتی می‌زنند که باید قاطعانه برابر قانون با آنان برخورد شود و این موضوع در زمان پیامبران و معصومین (ع) نیز وجود داشته است.

ادامه مطلب ...

برگزاری نخستین همایش ملی دریانوردی در چابهار

 دبیر همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی گفت: نخستین همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی در چابهار برگزار می‌شود.

جعفر سجادی پارسا  اظهار داشت: فراخوان ارسال مقاله به این همایش ملی که به میزبانی دانشگاه تخصصی دریانوردی و علوم دریایی چابهار برگزار می‌شود، آغاز شد.

وی افزود: محورهای 10 گانه فراخوان مقاله به این همایش، ایمنی و امنیت دریانوردی، موتورهای دریایی، حقوق و قوانین دریایی، طراحی و ساخت کشتی، فناوری اطلاعات در صنعت کشتیرانی، آموزش و تحقیقات دریایی، تکنولوژی‌های جدید در صنعت دریانوردی، حمل و نقل دریایی، الکترونیک و مخابرات دریایی و سازه‌های دریایی است.

دبیر همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی تصریح کرد: علاقه‌مندان می‌توانند مقالات خود را به دبیرخانه همایش واقع در دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی، دانشکده مهندسی دریای چابهار ارسال و یا برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت همایش www.mt.cmu.ac.ir مراجعه کنند.

سجادی پارسا گفت: مهلت ارسال مقالات به نخستین همایش ملی دریانوردی و حمل و نقل دریایی تا 31 شهریورماه امسال است.

وی افزود: این همایش یکم تا سوم آذرماه امسال در دانشگاه تخصصی دریانوردی و علوم دریایی چابهار برگزار می‌شود.

کمبود متخصص جراحی و پزشک عمومی در استان سیستان و بلوچستان

 تلاش‌های صورت گرفته برای رفع محرومیت‌ها در استان سیستان و بلوچستان بسیار چشمگیر است، ولی هنوز در برخی از زمینه‌ها از جمله متخصص جراحی و پزشک عمومی دچار کمبود هستیم.

 دکتر منصور شکیبا رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مطلب، گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که از کمبود پزشک عمومی رنج می‌برد، هرچند با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم توانسته‌ام در هر مرکز یک پزشک عمومی مستقر کنیم، ولی فشار کاری بر آنان زیاد است.

وی افزود: البته در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تنها دانشگاهی که از هر جهت به کمبودهای آن توجه ویژه شده دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است و ما هم اکنون آنقدر تخت ویژه داریم که گاهی اوقات تخت‌ها خالی از بیمار است.

وی با اشاره به آموزش کادر درمانی اورژانس‌ها دراین استان گفت: اورژانس‌های بیمارستانی استان بازسازی شده و تعداد اورژانس‌های بین‌راهی هم به حد استاندارد رسیده است.

وی وجود متخصصان رشته‌های پایه مثل اطفال، داخلی و زنان و زایمان را در سیستان و بلوچستان در حد کفایت اعلام کرد و افزود: هم ‌اکنون متخصص جراحی کم داریم و حتی در برخی شهرها نداریم و در کل در زمینه‌های جراحی، ارتوپدی، گوش و حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب در کل استان کمبودهایی داریم که باید مرتفع شوند.

کارخانه ‌های آرد در سیستان ویلوچستان معرض تعطیلی هستند

 معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل ورود گندم نامرغوب به سیلوهای استان، کارخانه ‌های آرد استان در معرض تعطیلی ‌هستند.

 حامدعلی مبارکی پیش از ظهر یکشنبه در جلسه ستاد تنظیم بازار استان که در فرمانداری ایرانشهر برگزار شد اظهار داشت: 9 کارخانه آرد در سطح استان داریم که بعد از کارخانه سیمان این واحدهای تولیدی بزرگ ‌ترین صنایع این استان هستند که در حال ‌حاضر تنها با 20 درصد ظرفیت کار می‌ کنند.

وی افزود: به طور متوسط هزار نفر در این واحد ها مشغول به کار هستند که با شرایط فعلی در معرض بیکاری هستند.

ادامه مطلب ...

ورود لاشه دام به جای دام زنده به استان سیستان و بلوچستان

برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو و کم شدن موارد این بیماری، به جای دام زنده لاشه دام وارد استان سیستان و بلوچستان می‌شود.

 به نقل از وبدا، دکتر منصور شکیبا رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: دام‌هایی که وارد این استان می‌شوند به دلیل گزش کنه و عدم رسیدگی کشورهای همسایه ناقل بیماری تب کریمه کنگو هستند که متأسفانه موارد این بیماری طی چند سال گذشته در استان افزایش داشته است.

وی افزود: با همکاری استانداری در شورای سلامت و امنیت غذایی استان، موارد لازم را مطرح کرده و به تبع آن، در شوراهای اداری شهرستان‌ها نیز مطرح شد و با کمک سازمان دامپزشکی استان توانسته‌ایم آموزش‌های لازم را به کشتارگاه‌ها بدهیم و مردم را نیز از طریق رسانه‌های محلی آگاه کنیم.

وی در خصوص شایعه مرگ 7 بیماری که وبا گرفته بودند در استان سیستان و بلوچستان نیز گفت: یک ماه قبل به صورت تک موردی در شهرستان‌های چابهار، نیک‌شهر و سرباز بیماری وبا داشتیم که اکثر این بیماران یا به پاکستان تردد داشته‌اند یا یک مهمان پاکستانی داشته‌اند.

وی اضافه کرد: تیم‌های دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مرکب از هیأت رییسه دانشگاه به همراه 80 کارشناس وارد این شهرها شده و فقط 7 مورد ابتلا به وبا مشاهده شده که همه درمان شدند و هیچ مورد فوتی نداشتیم.