makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

مدارس بخش هیدوج از توابع سیب و سوران وضعیت در وضعیتی نا مناسب

بخشدار هیدوج از توابع شهرستان سیب و سوران سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس روستاهای این بخش خشتی و گلی هستند و وضعیت نابسامانی به لحاظ پوشش تحصیلی و تعداد معلم دارند که باید به این وضعیت رسیدگی شود.

رحیم بخش دهانی می گوید این مدارس در مقابل حوادث غیرمترقبه ایمن نیستند و بارها مورد هجوم سیلاب ها قرار گرفته یا بر اثر بارندگی ها خسارت زیادی را متحمل شدند.

تنها یک مدرسه شبانه روزی تازه ساز پسرانه در مرکز بخش وجود دارد که نیازمند تجهیزات آموزشی است و در کنار آن با همت مردم روستا و شورای اسلامی مدرسه شبانه روزی دخترانه ایجاد شده است.

کوهستانی بودن و وضعیت جغرافیایی بخش هیدوج و نبود راه روستایی مطلوب، رفت و آمد دختران به مدرسه شبانه روزی را مشکل کرده است.

ادامه مطلب ...

واژگونی خودرو در جاده ارتباطی زابل به زاهدان سبب مرگ سه نفر شد

فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر خستگی و خواب آلودگی راننده و واژگونی خودروی پژو حامل پنج زن و پنج کودک در محور زابل به زاهدان ، سه نفر کشته شدند.   

سرهنگ'اردوان قاسمی' روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: رانندگی این خودروی پژو را یکی از بانوان بر عهده داشت که به علت خستگی و خواب آلودگی، دچار سانحه شد.

وی گفت: متاسفانه بر اثر واژگونی این خودرو، راننده و دو سرنشین آن به سبب شدت جراحات وارده در محل حادثه جان خود را از دست دادند.

فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان افزود: دو سرنشین خانم دیگر به همراه پنج کودک نیز به دلیل مصدومیت ناشی از این سانحه رانندگی به بیمارستان انتقال یافتند.

به گزارش ایرنا، چند روز پیش نیز خواب آلودگی و خستگی راننده یک دستگاه خودرو در محور زابل منجر به بروز حادثه و کشته و زخمی شدن تعدادی از سرنشینان آن شد.

اخبار کوتاه از سپاه سیستان و بلوچستان

کاروان راهیان نور سپاه ناحیه ششهرستان زهک در قالب دو دستگاه اتوبوس – یک دستگاه اتوبوس خواهر و یک دستگاه اتوبوس برادر از محل ناحیه مقاومت بسیج سپاه زهک به مناطق غرب کشور اعزام شدند.

به گزارش خبرگزاری آریا، - کاروان راهیان نور سپاه ناحیه ششهرستان زهک در قالب دو دستگاه اتوبوس – یک دستگاه اتوبوس خواهرو یک دستگاه اتوبوس برادر از محل ناحیه مقاومت بسیج سپاه زهک به مناطق غرب کشور اعزام شدند.

- تعداد دو دستگاه اتوبوس با شرکت 84 زائر عازم سرزمین مناطق غرب کشور شدند.

سرهنگ نکوئی فرمانده سپاه شهرستان گفت: این زائران که همه آنها جوانان هستند با هدف دیدار از سرزمین نور و آشنایی با مناطق جنگی و فرهنگ ایثار و مقاومت در برابر دشمنان به آن مناطق اعزام می شوند.

رشته ورزشی دراگون بوت در چابهار راه اندازی شد

رییس اداره تربیت بدنی چابهار گفت: رشته ورزشی 'دراگون بوت' با آموزش 22 نفر شامل 13 زن و 9 مرد 18 تا 40 ساله در این شهر بندری فعالیت خود را آغاز کرد.   

'علیرضا کلانتری' روزپنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: دراگون بوت؛ از پر جمعیت ترین رشته های ورزشی آبی است که توسط 22 نفر، در قایقی شبیه به اژدها انجام می شود.

وی اظهارداشت: دراین رشته ورزشی؛ اعضای یک تیم 22 نفره با صدای طبل بزرگی ، بصورت هماهنگ و یکنواخت آنقدر پارو می زنند تا به خط پایان مسابقه برسند.

وی استفاده از قابلیت دریا و غنی کردن اوقات فراغت جوانان را از اهداف راه اندازی این رشته ورزشی در شهر بندری چابهار عنوان کرد.

کلانتری گفت: با همکاری انجمن ورزشی دراگون بوت یک مربی طی دو روز ، آموزشهای لازم را به علاقه مندان این رشته ورزشی در چابهار ارایه می کند.

مشکل آب هامون شهر برطرف شد‌

 فرماندار زابل گفت: مشکل کمبود آب هامون شهر برطرف شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از زابل، حسین کیخا عصر امروز طی جلسه‌ای در فرمانداری این شهرستان اظهار داشت: مشکل آب هامون‌شهر به علت شکستگی لوله بوده که روز گذشته رفع شده و در این مدت آبرسانی با تانکر انجام می‌گرفته است.

وی افزود: همه ساله در تابستان به دلیل مصرف بالای آب در بعضی از نقاط شهر زابل آب جیره‌بندی می‌شود و در نقاطی که توزیع آب با مشکل مواجه است آبرسانی به وسیله تانکر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: دولت دهم توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات آب داشته بطوریکه با اتصال خط دوم لوله آب در هفته دولت مشکل آب منطقه به طور کامل برطرف می‌شود.

کیخاخاطرنشان کرد: هم‌اکنون عملیات اجرایی اتصال خط دوم لوله آب بیش از 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و 60 میلیارد تومان اعتبار اجرای این پروژه است.

وی بیان داشت: در حال حاضر هامون‌شهر هیچ مشکلی در بخش آب آشامیدنی ندارد.

آب شرب هامون‌شهر زابل از 4 روز پیش به طور کامل قطع است

رئیس شورای اسلامی هامون شهر گفت: در پی چهار روز قطعی آب، گرمای طاقت فرسا و توفان‌های شن نه تنها لبان مردم بلکه هامون شهر نیز خشکید.

به گزارش خبرگزاری فارس از هامون شهر، غلامرضا قورزایی پیش از ظهر امروز در نشستی با اعضای شورای اسلامی هامون شهر اظهار داشت: چهار شبانه‌روز است که آب شرب هامون شهر به طور کامل قطع شده و مردم منطقه در انتظار قطره‌ای آب شرب به سر می‌برند.

وی افزود: پیش از این نیز آب در این منطقه نوسان داشت و جیره‌بندی می‌شد اما به هر حال در ساعاتی از شبانه‌روز آب برای مردم مهیا بود، متأسفانه چهار روز است که آب شرب مردم منطقه قطع شده به گونه‌ای که برای انجام کارهای روزانه و سطحی از آب نهرها و زهکش‌ها استفاده می‌کنند که آلوده بوده و ممکن است بیماری‌های خطرناکی ایجاد شود.

رئیس شورای اسلامی هامون شهر ادامه داد: با توجه به گرمای شدید، توفان‌های شن و ماسه بادی‌ها، اوضاع فعلی این شهر بسیار بغرنج است.

قورزایی از مسئولان آبفای شهری زابل خواست با توجه به مراجعه بیش از حد مردم به اعضای شورای شهر و گله و شکایات مختلف آنها مبنی بر نبود آب، هرچه زودتر اقدام کرده و به موضوع رسیدگی کنند زیرا این امر از توان و طاقت مردم خارج شده و به ستوه آمده‌اند.

وی تصریح کرد: مسئولان وعده داده‌اند از طریق تانکر، آب مورد نیاز مردم منطقه را تأمین کنند اما این امر در حد حرف و سخن باقی مانده و هنوز اجرایی و عملی نشده است.

هلال احمر: زلزله سیستان و بلوچستان تلفاتی نداشت

 رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: زلزله بامداد امروز - پنج شنبه - در حوالی فنوج در استان سیستان و بلوچستان تلفات انسانی و خسارات مالی بر جای نگذاشته است. 

' محمود مظفر ' در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: به دنبال وقوع این زمین لرزه در ساعت هفت و 39 دقیقه و 26 ثانیه امروز به سرعت ستاد بحران سازمان امداد و نجات هلال احمر تشکیل شد و هماهنگی های لازم برای اعزام تیم های امدادی واکنش سریع با تجهیزات و امکانات لازم امدادرسانی در منطقه وقوع حادثه در شهرستان نیک شهر صورت گرفت.

وی تصریح کرد: به منظورارزیابی اولیه و ثانویه، اسکان و انتقال مصدومین و مجروحین احتمالی، نیروهای واکنش سریع امدادی هلال احمراستان سیستان و بلوچستان با خودروهای نجات و آمبولانس به منطقه وقوع حادثه اعزام شدند اما خوشبختانه ارزیابیهای اولیه از سوی تیم های کاوش هلال احمر نشان داد این زمین لرزه خسارات جانی و مالی نداشته است.

بنا به اعلام مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، کانون این زمین لرزه، حوالی فنوج با مختصات جغرافیایی 26.52 درجه عرض شمالی و 59.55 درجه طول شرقی بوده است.

به گفته مظفر، در این حادثه، مناطق روستایی و کم جمعیت حاشیه کویر در جنوب استان سیستان و بلوچستان به لرزه درآمده بود.

زلزله، حوالی فنوج در سیستان و بلوچستان را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی 4.7 درجه در مقیاس امواج درونی زمین(ریشتر) بامداد پنجشنبه حوالی فنوج از توابع شهرستان نیکشهر واقع در استان سیستان و بلوچستان را لرزاند. 

به گزارش  مرکز لرزه نگاری کشوری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران حاکی است که این زمین لرزه در ساعت هفت و 39 دقیقه و 26 ثانیه به وقوع پیوسته و موقعیت جغرافیای محل وقوع آن 26.52 درجه عرض شمالی و 59.55 درجه طول شرقی بوده است.

تاکنون گزارش از میزان تلفات و یا خسارات احتمالی این زمین لرزه دریافت نشده است.

2 سد در زاهدان آماده بهره برداری

خبرگزاری موج - دو سد ماشکید علیا سیب سوران و گلوگاه زاهدان آماده بهره برداری است.

به گزارش موج، سد گلوگاه زاهدان با 75 و ماشکید علیا با 67 میلیون متر مکعب ظرفیت، هم اکنون آبگیری شده است.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای امسال دو سد سارایدان ایرانشهر با 10میلیون متر مکعب و زیر دان چابهار با 207 میلیون متر مکعب به بهره برداری رسید.

با افزوده شدن دو سد ماشکید علیا و گلوگاه زاهدان 360 میلیون متر مکعب به ظرفیت ذخیره آب سدهای استان سیستان و بلوچستان افزوده می شود که از یک میلیارد و 750 میلیون متر مکعب به 2 میلیارد و 100 میلیون متر مکعب می رسد.

قزوینی افزود: در دو برنامه 10 ساله ، بیش از 10 سد در استان ساخته می شود و ظرفیت آب پشت سدها به 3 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب افزایش خواهد یافت و بیش از 90 درصد سیلاب ها، روان آب ها و هرز آب های استان مهار و کنترل خواهد شد.

وی گفت: امسال ساخت 4 سد ، کهیر با ظرفیت 314 میلیون متر مکعب، ماشکید سفلی با ظرفیت 137 میلیون متر مکعب، میر عبدل جالق با ظرفیت 10 میلیون متر مکعب و گوهر کوه خاش با ظرفیت 10 میلیون متر مکعب در استان سیستان و بلوچستان ساخته خواهد شد.

افزایش 46 درصدی کشفیات مواد مخدر با اجرای طرح انسداد مرز شرقی

 معاون امینتی- انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: اجرای موفقیت آمیز طرح انسداد و کنترل مرزهای استان سبب افزایش 46 درصدی کشفیات مواد مخدر در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته شده است. 

'جلال سیاح' در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: این مهم نشان دهنده تلاش نیروهای انتظامی و امنیتی، پیشرفت اقدامات انسداد مرزها و انجام کارهای فرهنگی به منظور آگاهی مردم از عوامل مخرب قاچاق مواد مخدر، است.

وی بالارفتن آمار کشفیات مواد مخدر را نتیجه اجرای طرح انسداد مرزها و تنگ شدن بیش از پیش عرصه برای قاچاقچیان موادمخدر ذکر کرد و گفت: اجرای طرح انسداد و کنترل مرزهای ایران با افغانستان در شمال سیستان و بلوچستان، سبب شده که قاچاقچیان مسیر قاچاق را تغییر دهند بطوریکه موادمخدر را از افغانستان به پاکستان و سپس برای ترانزیت به کشورهای اروپایی و غیره از طریق برخی مناطق مرزی جنوب این استان به داخل ایران منتقل می کنند.

ادامه مطلب ...