makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

ایجاد نخستین فاز مجتمع مرغداری در سراوان

فرماندار سراوان گفت: ایجاد نخستین فاز مجتمع مرغداری سراوان به تعداد 25 واحد از اولویت‌های کاری حوزه کشاورزی این شهرستان است.

 محمداکبر چاکرزهی پیش از ظهر امروز در جلسه کارگروه آب، کشاورزی و منابع طبیعی این شهرستان اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های پی در پی در استان با اصلاح الگوی کشت و اصلاح شیوه آبیاری و با استفاده از منابع آب با اجرای طرح‌های نوین آبیاری با کشت محصولات کشاورزی که به آب کمتری نیاز دارند نسبت به افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی تلاش شود.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی برای منافع نسل‌های آینده را مورد توجه قرار دهیم و از استفاده بی‌رویه و غیر منطقی از منابع خدادادی پرهیز کنیم.

فرماندار سراوان ادامه داد: مزیت‌های منحصر بفرد شهرستان سراوان در بخش کشاورزی و علاقه‌مندی مردم برای امرار معاش از این بخش، می‌تواند بسیاری از معضلات و مشکلات بیکاری جامعه که گریبانگیر است را حل کند.

چاکرزهی بیان کرد: با توجه به ظرفیت های بسیار مناسب در این حوزه، آمادگی کامل برای همکاری و واگذاری زمین و آب به متقاضیان اجرای طرح‌های کشاورزی و کمک به رفع مشکلات معیشتی و ایجاد اشتغال داریم.

وی تصریح کرد: ایجاد نخستین فاز مجتمع مرغداری سراوان به تعداد 25 واحد با تولید حدود 4 هزار تن مرغ در سال و طرح پرورش شترمرغ، کشتار صنعتی طیور، مطالعه دشت‌های مستعد در قالب واگذاری مشاع کشاورزی از طرح‌ها و اولویت‌های برنامه کاری در حوزه کشاورزی است.

 

منبع:خبرگزاری فارس

1570 دانش‌آموز ایرانشهری در انتظار میز و نیمکت هستند

مدیر آموزش و پرورش ایرانشهر گفت: تعداد حدود هزار و 570 دانش‌آموز در انتظار میز و صندلی در شهرستان ایرانشهر بسر می‌برند.

عبدالسلام سجادی پیش از ظهر امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: ایاب و ذهاب دانش‌آموزان در طول روز و ساعات پیک ترافیک باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

وی افزود: از نیروهای امنیتی خواسته می‌شود در زمینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان اهتمام بیشتری بورزند.

مدیر آموزش و پرورش ایرانشهر در ادامه به بیان مسائل مربوط به مدارس پرداخت و از انتزاع تعداد 40 مدرسه از شهرستان ایرانشهر به مناطق آموزشی خاش، سرباز، زابلی و شهر بمپور خبر داد.


ادامه مطلب ...

شرکت نگین منطقه آزاد چابهار بهره‌برداری می‌شود

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: شرکت نگین منطقه آزاد چابهار تولیدکننده انواع محصولات آرایشی و بهداشتی در این منطقه به زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

 به گزارش روابط عمومی سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار شهبار یزدانی اظهار داشت: فاز نخست این مجتمع به مساحت 750 متردر فاز دوم کارگاهی با اشتغالزایی حدود 20 نفر شامل تکنسین و کارگر ساده به صورت مستقیم آغاز به کار می‌کند.

وی افزود: این شرکت دارای استانداردهای معتبر در زمینه تولید محصولات آرایشی و بهداشتی از قبیل انواع کرم‌ها، شامپو، حالت دهنده‌های مو و ... است.

یزدانی بیان کرد: تولید محصولات این شرکت با هدف صادرات به کشورهای خلیج فارس و همچنین توزیع در بازار داخلی تولید می‌تواند با کیفیت مناسب محصولات از واردات بی‌رویه این محصولات جلوگیری کند.

منبع:خبرگزاری فارس

رئیس پلیس راه آهن زاهدان منصوب شد

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: با توجه به لزوم استقرار یگان های پلیس در راه آهن طی حکمی سروان حسین امیری به سمت رئیس پلیس راه آهن زاهدان منصوب شد.

سید مصطفی داودی اظهار داشت: طی حکمی از سردار رحمت اللهی فرمانده پلیس راه آهن جمهوری اسلامی ایران، سروان حسین امیری به سمت رئیس پلیس راه آهن زاهدان منصوب شد و در شهریورماه سال جاری واحدهای پلیس در این اداره کل مستقر و آغاز بکار کردند.

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته برای ساخت کلانتری در ایستگاه های زاهدان، فهرج، شورو، نمکزار و میرجاوه گفت: کار احداث ساختمان کلانتری در ایستگاه زاهدان از اسفند 1389 آغاز شده و در حال حاضر این پروژه با زیر بنای 303 متر مربع و اعتبار دو میلیارد ریال، 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی افزود: برقراری نظم و امنیت، پیشگیری از جرائم و بازرسی مسافرین در ایستگاه های اداره کل راه آهن جنوب شرق از مهمترین وظایف پلیس راه آهن است.

 

منبع:خبرگزاری مهر

 

برای نخستین بار کفچه مار در سیستان و بلوچستان زنده گیری شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار کفچه مار از خانواده ماران سمی و خطرناک در بخش دشتیاری چابهار دیده و توسط همیاران محیط زیست زنده گیری شد. 

'خسرو افسری'  اظهار داشت: همیاران محیط زیست با مشاهده این نوع مار ، پس از زنده گیری آن را تحویل اداره محیط زیست چابهار دادند.

وی افزود: پس از بررسی مشخص شد که این نوع از کفچه مار در ردیف گونه های در معرض انقراض قرار دارد.

او با اشاره به زیستگاه این نوع مار ادامه داد: مناطق مجاور دریای خزر ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، کشمیر ، پنجاب و قسمت هایی از جنوب سیستان و بلوچستان محل زیست کفچه مار است.


ادامه مطلب ...

توجه ویژه به ایمنی راه‌های روستایی جنوب سیستان‌وبلوچستان

معاون راهداری راه و تر ابری جنوب سیستان و بلوچستان گفت: در سال‌جاری، توجه ویژه‌ای به بخش ایمنی راه‌های روستایی جنوب سیستان و بلوچستان می‌شود.

  ابراهیم جاوشیری ظهر امروز در جلسه کمیته ایمنی این اداره کل اظهار داشت: برنامه‌های ایمن سازی محور های جنوب استان در دو بخش ایمن سازی شریان‌های اصلی و فرعی و به صورت ویژه در بخش راه‌های روستایی در حال پیگیری است.

وی با بیان اینکه 8 هزار کیلومتر راه روستایی در جنوب استان سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: با توجه به وسعت و پراکندگی راه‌های روستایی جنوب استان، اولویت ایمن سازی به راه‌هایی که جدید احداث شده و یا مدت کمی از ساخت آنها می‌گذرد اختصاص داده شده است.


ادامه مطلب ...

آتش سوزی یک کشتی در مسیر بوشهر - عمان مهار شد

معاون اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: یک فروند کشتی در مسیر بندر بوشهر به سلاله عمان در 15 مایلی بندر چابهار ناگهان دچار حریق شد که با تلاش دو ساعته نیروهای امدادی چابهار مهار شد.

رمضان هراتی اظهار داشت: این کشتی با مالکیت خصوصی به نام امیر کبیر به یکباره دچار حریق شده بود که با تلاش دو ساعته نیروهای اداره بنادر و دریانوردی چابهار مهار شد.

وی گفت: این کشتی در مسیر بازگشت از بندر بوشهر به سلاله عمان بوده که برای تهیه آب شیرین به بندر چابهار می آید و در 15 مایلی دچار حریق می شود.

وی افزود: این کشتی با ظرفیت بارگیری دو هزار و 700 تن، در زمان حادثه خالی بوده است.

معاون عملیات و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بیان داشت: در بررسی اولیه، خسارات وارده به شناور مذکور شامل موتورخانه، برج فرماندهی، وسائل کمک ناوبری و کلیه وسائل شخصی سرنشینان بود.

وی گفت: خوشبختانه با توجه به حضور نیروهای آموزش دیده، تجهیزات مناسب، برنامه ریزی و هدایت، کنترل و پشتیبانی کافی از عملیات موفق شدیم به سرعت میزان تلفات انسانی این حادثه را کاهش دهیم.

وی افزود: از آنجا که سازمان بنادر و دریانوردی ملحق به کنوانسیون بین المللی جستجو و نجات دریایی است، موضوع جستجو و نجات و شیوه های نجات اشخاص مصدوم در دریا در کل منطقه چابهار برای اداره کل بنادر و کشتیرانی لازم الاجرا است.

هراتی اظهار داشت: به همین علت این اداره کل در اقدامی سریع با آمادگی کامل و تعیین منطقه حادثه در محل بروز آن با اعزام چهار فروند شناور در ساعت 24 شب گذشته مبادرت به خاموش کردن حریق کرد.

 

منبع:خبرگزاری مهر

دولت اعتبارات جدیدی برای توسعه سیستان و بلوچستان درنظرگرفته است

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: دولت اعتبار قابل توجه جدیدی برای تسریع توسعه عمرانی در این استان در نظر گرفت. 

'رجبعلی شیخ زاده' بیان داشت: در اجرای ماده 180 قانون برنامه پنجم توسعه نگاه و توجه دولت به مناطق غیربرخوردار ویژه است.

وی گفت: بر این اساس دولت اعتبار قابل توجهی برای توسعه عمرانی سیستان و بلوچستان در نظر گرفت که گرچه محدوده آن مشخص است اما رقم دقیق اعتبار طی چند روز آینده مشخص و ابلاغ خواهد شد.

او افزود: بخش زیادی از این اعتبار برای اجرای راهسازی و طرحهای هادی روستایی همچنین آبرسانی به روستاها اختصاص خواهد یافت که سیستان و بلوچستان در این مورد نسبت به سایر استانها نیاز بیشتری به مساعدت دولت دارد.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان نیاز به احداث 17 هزار کیلومتر راه روستایی دارد گفت: اختصاص اعتبار ویژه مازاد بر اعتبارات ملی و استانی قطعا به سرعت در اجرای طرحها کمک شایانی خواهد کرد.

اجرای طرحهای عمرانی در سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به دلیل پراکندگی جمعیت روستایی و عشایری با هزینه بیشتری در مقایسه با سایر استانها ممکن است.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

حوادث رانندگی در سیستان و بلوچستان5 کشته و 8 مجروح برجای گذاشت

فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان گفت: بر اثر سوانح رانندگی 24ساعت گذشته در محورهای مواصلاتی این استان پنج نفر کشته و هشت نفر دیگر مجروح شدند. 

سرهنگ 'عبدالرضا صالحی' در توضیح سوانح رخ داده افزود: صبح دیروز واژگونی یک دستگاه وانت نیسان در محور ایرانشهر - خاش به مرگ راننده منجر شد.

وی بیان کرد: همچنین عصر دیروز واژگونی یک دستگاه وانت پیکان در محور دلگان - بهشت آباد در حوزه استحفاظی پلیس راه ایرانشهر - بم موجب مجروح شدن چهار نفر شد که یک نفر از مصدومان پس از انتقال به بیمارستان درگذشت.

این مسوول انتظامی اظهار داشت: همچنین صبح دیروز واژگونی یک دستگاه وانت تویوتا در محور زاهدان - خاش موجب کشته و مجروح شدن راننده و سرنشین آن شد.

صالحی افزود: نیمه شب گذشته برخورد یک دستگاه پراید با یک نفر شتر در محور دلگان - چاه شور واقع در حوزه استحفاظی پلیس راه ایرانشهر - بم منجر به کشته شدن راننده خودرو شد.

شهرستان دلگان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان حلقه اصلی ارتباط این استان با کرمان محسوب می شود.

فرمانده پلیس راه سیستان و بلوچستان همچنین گفت: واژگونی یک دستگاه سواری پژو 405 حامل اتباع کشور افغانستان مقارن با ساعت 21 و 30 دقیقه شب گذشته در محور خاش - ایرانشهر منجر به مجروح شدن پنج نفر شد که یکی از مجروحان به علت شدت جراحات وارده در بیمارستان فوت کرد.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

اختصاص 35 میلیون ریال برای آبیاری تحت فشار بلوچستان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌ و بلوچستان گفت: برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به ازای هر هکتار در سیستان و بلوچستان 35 میلیون ریال اختصاص می‌یابد.

 محمدعلی کیخا ظهر امروز در جلسه کارگروه کشاورزی آب و منابع طبیعی استان در شهرستان ایرانشهر اظهار داشت: اختصاص 35 میلیون ریال برای اجرای سیستم آبیاری تحت فشار به صورت بلاعوض به کشاورزان استان پرداخت می‌شود.

وی افزود: شهرستان ایرانشهر به عنوان قطب کشاورزی در استان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان‌ و بلوچستان بیان کرد: ایرانشهر از جمله شهرستان‌هایی است که در چهار فصل سال می‌توان از اراضی آن برداشت محصولات کشاورزی داشت.

در این جلسه مسائلی از جمله چاه‌های تعیین تکلیفی، چگونگی بهره‌برداری از منابع آبی، آبیاری تحت فشار، خرید تضمینی محصولات کشاورزی و تنظیم بازار، اختصاص آب در دشت سمسور، ایجاد حفاظ دیواره رودخانه دامن، مرتفع کردن مشکلات کشتارگاه صنعتی طیور و دام، مهار شن‌های روان دشت بمپور مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه نیز مواردی از قبیل؛ انتقال آب چاه‌های منطقه سردگال به روستاهای پایین دست بمپور، بیمه محصولات کشاورزی و تجهیز و ارتقای اداره شیلات پس از بحث و تبادل نظر بین اعضای استانی و شهرستانی در راستای توسعه بخش کشاورزی و استفاده بهینه از آب‌های سطحی و زیرزمینی و بازاریابی محصولات کشاورزی مورد تصویب قرار گرفت.

 

منبع:خبرگزاری فارس