makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

مردم مشکل گاز داریم / مسئولان تکذیب می کنند!!

  هرساله با شروع فصل پاییز و نزدیک شدن به فصل زمستان دغدغه جدیدی به مردم سیستان و بلوچستان افزوده می شود و آن هم مشکل دریافت کپسول¬های 11 کیلویی گاز برای مصارف خانگی است.

البته در سالهای گذشته این مشکل بیشتر در ابتدای فصل زمستان بود اما امسال از ابتدای پائیز به طوریکه در شهر زاهدان مشکل گاز مردم را کلافه کرده و متاسفانه اینگونه به نظر می رسد که مسئولان هم به فکر مردم نیستند.

چند نقطه از شهر زاهدان به شهروندان معرفی شده اند که می توانند در صف های طولانی به انتظار بنشینند! تا ماشین حمل کپسول گاز برای توزیع به آنجا مراجعه کند. حال به چه صورت و با چه مشکلاتی بماند!

بعد از چند ساعت می آیند و بعد از منت گذاشتن های بسیار بر سر مردم کمتر پیش می آید که دلخوری هم پیش نیاید.

این  مردم هستند که باید در صف گاز باشند و از کار و زندگی هم بیافتند و کرامت انسانی آنها تنها به جرم اینکه همواره مظلوم بوده اند و به مانند دیگر مناطق نخواسته اند با ایجاد جار و جنجال به نیت خود برسند.

مسئولان مربوطه احتمالا به دلیل مشغله کاری زیاد خودشان برای دریافت گاز مراجعه نمی کنند چون فقط کافیست که یکبار هم شده با مردم همدرد شوند و یک نوبت برای دریافت گاز در این صفوف به پای صحبت آنها بنشینند!

مردم با اعصاب های ناراحت به خانه باز می گردند البته اگر به آنها بعد از گذشت چند ساعت گاز برسد زیرا اکثرا موفق به تعویض گاز نمی شوند، چرا که صف آنقدر طولانیست که به کسانی که در ته صف هستند گاز نمی رسد.

در حال حاضر هوا سرد نشده و مشکل بر این منوال است وای به روزی که هوا سرد شود.

حال ما این مشکل را باید به که بگوییم؟؟به مسئولان؟؟

آنها که می گویند ما مشکل گاز نداریم! حال مردم چه کنند که کپسول های گاز برای مصارف پخت و پز و استحمام آنهاست؟؟؟

البته از نظر آقایان مسئول وضعیت گاز خوب است چرا که با یک تماس تلفنی برای خود گاز تهیه میکنند و این هم به صورت رابطه ای بوده و هیچ اشکالی ندارد !!؟

مردم گله خود را به کجا ببرند؟ فرماندار که مسئول شهرستان است؟ استاندار که عالیترین مقام اجرایی استان است و نماینده رئیس جمهور؟ بازرسان سازمان بازرسی ؟ و یا جاهای دیگر ....؟

من امیدوارم که مسئولان کمی خود را از مردم بدانند و به فکر این مردم باشند چرا که آنها برای این کار حقوق میگیرند و باید برای رفع مشکل مردم از هیچ کاری عقب نشینی نکنند .

پیشنهاد می گردد به روند توزیع گاز مایع توجه بیشتری گردد. چگونه است که ماشین های حامل گاز از مبدا بارگیری تا مقصدی که مردم چشم انتظار آنها هستند در زمان تحویل حداقل نیمی از محموله¬شان خالی و تعویض شده است؟؟!

مگر غیر از این است که محلهای توزیع از پیش مشخص شده است؟ اگر از مشکلات نیست پس دلیل اصلی این ماجرا چیست؟ چیزی بجز سودجویی عده ای که شناسایی آنها هم سخت نیست!

این مشکل با نظارت درست و به موقع مدیران قابل حل است و امیدواریم دیگر شاهد معضلات اینچنینی نباشیم.

به امید آن روز

 

بلوچ بیدار

http://balochi.blogsky.com

کاهش 8 درجه‌ای دمای هوا در سیستان‌و بلوچستان

  کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان‌‌و بلوچستان گفت: طی دو روز آینده هوای نواحی شمالی و مرکزی سیستان‌و بلوچستان شش تا هشت درجه کاهش می‌یابد.

علی ملاشاهی اظهار داشت: در 24 ساعت آینده آسمان استان غبار آلود و در برخی نقاط جنوبی و جنوب شرقی در ساعات بعدازظهر رشد ابر و در جنوب شرق احتمال رگبار و رعد برق پراکنده وجود دارد.

وی افزود: در نواحی شمالی نیز وزش باد و گرد و خاک و طی دو روز آینده با ریزش هوای سرد کاهش شش تا هشت درجه‌ای دما به ویژه در نواحی شمالی و مرکزی استان پیش‌بینی می‌شود.

وی دریای عمان را مواج ارزیابی کرد و گفت: ارتفاع موج در دریای عمان به 110 سانتی‌متر می‌رسد.

ملاشاهی تصریح کرد: بیشینه دمای امروز زاهدان به 25 تا 27 و کمینه دمای امشب به 9 تا 11 درجه خواهد رسید.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان‌‌و بلوچستان خاطرنشان کرد: در 24 ساعت آینده زاهدان با 16 درجه خنک‌ترین و دلگان با 39 درجه دما، گرم‌ترین شهرهای سیستان‌و بلوچستان بوده‌اند.

 

منبع:خبرگزاری فارس

مرگ 410 نفر در تصادفات رانندگی سیستان ‌و بلوچستان

  مدیرکل پزشکی قانونی سیستان ‌و بلوچستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریورماه، 410 نفر در حوادث رانندگی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست دادند.

به گزارش روابط عمومی پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان رضا عبدی اظهار داشت: از این تعداد 321 نفر مرد و 89 نفر زن بودند و آمار تلفات حوادث رانندگی پنج ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 4.3 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی افزود: مصدومان حوادث رانندگی پنج ماه نخست امسال 2 هزار و 171 نفر هستند که این آمار نیز در مقایسه با آمار 2 هزار و 462 نفر مصدوم مدت زمان مشابه سال گذشته 11.8 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

عبدی بیان کرد: در مردادماه امسال 76 نفر در حوادث رانندگی استان سیستان و بلوچستان کشته شدند. مدیرکل پزشکی قانونی سیستان‌ و بلوچستان خاطرنشان کرد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 51 کشته در جاده‌های برون شهری اتفاق افتاده و 13 نفر در جاده‌های درون شهری و 9 نفر در جاده‌های روستایی جان خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: در مردادماه، شهر ایرانشهر و جاده‌های منتهی به آن با 20 نفر کشته، بالاترین تعداد تلفات را در بین سایر شهرهای استان داشته است.

عبدی بیان کرد: بعد از ایرانشهر، سراوان با 17 کشته و زاهدان با 16 کشته بیشترین آمار تلفات را دارند.

وی خاطرنشان کرد: مصدومان حوادث رانندگی مرداد ماه نیز 423 نفر هستند که از این تعداد 313 نفر مرد و 110 نفر زن هستند.

 

منبع:خبرگزاری فارس

اجرای 400 کیلومتر شبکه‌گذاری گاز در سیستان‌وبلوچستان

 مدیرعامل شرکت گاز سیستان‌و‌بلوچستان گفت: تاکنون حدود 400 کیلومتر شبکه‌گذاری، توزیع و تغذیه گاز در سیستان‌و‌بلوچستان اجرا شده است.

 حمید میرزایی اظهار داشت: این میزان شبکه‌‌گذاری در شهرستان‌های زاهدان، زابل، ایرانشهر، بمپور، دلگان و خاش انجام شده و پیمانکاران برای اتمام ادامه کار مشغول فعالیت هستند.

 وی افزود:حدود 800 میلیارد تومان تاکنون برای اجرای عملیات گازرسانی به سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

 مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان بیان کرد: برای گاز رسانی از عسلویه به ایرانشهر 1760 میلیارد تومان هزینه شده است.

میرزایی خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های چابهار، کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، سیب سوران، سرباز، بزمان و ... نیز بازاریابی مصارف، نقشه‌برداری و نقشه طراحی شبکه‌های فشار ضعیف و قوی گاز  در حال انجام است.

وی در ادامه تصریح کرد: برای تسریع در عملیات گاز رسانی در شهرستان زاهدان، اقدامات شبکه‌گذاری از چند منطقه از جمله شیرآباد در حال انجام است

 مدیرعامل شرکت گاز سیستان و بلوچستان اضافه کرد: گاز رسانی به سیستان و بلوچستان یک طرح ملی است که عملیات اجرایی آن تاکنون خوب پیش رفته و ادامه کار توسط پیمانکاران مربوطه در حال انجام است.

 

منبع:خبرگزاری فارس

باغات انار خاش 10 درصد افزایش داشته است

  مدیر جهاد کشاورزی خاش گفت: امسال با توزیع 45 هزار اصله نهال یارانه‌دار، باغات انار خاش نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش داشته است.

به گزارش روابط عمومی جهاد کشاورزی خاش، امان‌الله طوقی اظهار کرد: شهرستان خاش به دلیل تنوع آب و هوایی، استعداد کاشت و داشت انواع محصولات سردسیری، نیمه گرمسیری و نیمه سردسیری را دارد.

وی افزود: در حال حاضر همزمان برداشت محصولاتی از قبیل انار، خرما، پسته، پرتقال، زرشک، برنج، ذرت دانه‌ای، ذرت علوفه‌ای و سبزی برگی را شاهد هستیم.

مدیر جهاد کشاورزی خاش ادامه داد: یکی از محصولات باغی پاییزه انار است که کار برداشت آن از سطح 400 هکتار از باغات بارور شهرستان خاش مراحل پایانی خود را طی می‌کند که متوسط عملکرد در هر هکتار 12 تن است.

طوقی گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از 4 هزار و 800 تن انار توسط باغداران به بازار مصرف خاش و دیگر شهرهای استان عرضه شود.


ادامه مطلب ...

خواننده و آهنگساز برجسته بلوچ درگذشت

مسئول انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان گفت: ‌غلام‌رسول دینارزهی، آهنگساز و خواننده برجسته بلوچ صبح امروز درگذشت.

 امیر گلیانی  اظهار کرد: ‌غلام‌رسول دینارزهی صبح امروز بر اثر سکته قلبی درگذشت.

وی افزود: استاد دینارزهی متولد 1322 و در شهرستان چابهار زندگی می‌کرده است که صبحگاه امروز بر اثر نارسایی قلبی درگذشت.

مسئول انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان بیان کرد: از این خواننده و آهنگساز برجسته از ابتدای انقلاب و توسط صدا و سیما 70 آهنگ ضبط شده است.

گلیانی ادامه داد: این استاد موسیقی بلوچی علاوه بر آشنایی با تمام سازهای بلوچی و هماهنگی ارکستری با سازهای هارمونی نیز هماهنگی مثال‌زدنی داشته است.

وی گفت: غلام‌رسول دینارزهی از شخصیت‌های برجسته و از بنیانگذاران موسیقی مدرن بلوچی بوده است.


ادامه مطلب ...

ایجاد 3 مجتمع بزرگ کشت و صنعت در سیستان‌وبلوچستان

 نماینده وزارت دفاع گفت: به منظور ایجاد اشتغال در سیستان و بلوچستان، وزارت دفاع ایجاد سه مجتمع بزرگ کشت و صنعت مدرن را در این منطقه در دستور کار دارد.

 جوادمنش شامگاه چهارشنبه در کارگروه اقتصادی و اشتغال سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار کرد: در سفر مقام معظم رهبری به سیستان و بلوچستان در سال 1381، حضرت آقا به نیروهای مسلح دستور داد به نوبه خود برای ایجاد اشتغال در منطقه سیستان و بلوچستان برنامه‌ریزی کنند که در ادامه پیگیری‌های فرمایشات ایشان، سازمان اتکا مکلف به انجام این کار شد.

نماینده وزارت دفاع افزود: برنامه‌های وزارت دفاع به منظور ایجاد اشتغال در مناطق محروم و توسعه نیافته به ویژه در سیستان و بلوچستان، ایجاد زیربناهای کشت و صنعت مدرن در سطح 30 هزار هکتار  است که پیش‌بینی شده


ادامه مطلب ...

پیشرفت 80 درصدی احداث محور دامن ـ ایرندگان شهرستان ایرانشهر

معاون راه روستایی راه و ترابری جنوب سیستان‌و بلوچستان گفت : با اتمام این پروژه 100 روستا با 8 هزار خانوار از نعمت راه مناسب برخوردار خواهند شد.

 بشیر احمد ستوده گفت: عملیات احداث محور دامن ‌ـ ایرندگان به طول 30 کیلومتر از 80درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

وی افزود: روند رو به رشد عملیات اجرایی این محور رضایت بخش بوده و امید است با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

ستوده تصریح کرد: عملیات اجرایی دامن ـ ایرندگان از سال 85 آغاز شده که تاکنون عملیات 26 کیلومتر خاک‌برداری و خاک‌ریزی محورانجام و 22کیلومتر آن آسفالت شده است.

وی گفت: همچنین تاکنون بیش از 20 مرحله انفجار برای بازگشایی این محور به دلیل کوهستانی و سختی شرایط صورت گرفته است.

معاون راه روستایی راه و ترابری جنوب سیستان‌و بلوچستان خاطرنشان کرد: عملیات هشت کیلومتر باقیمانده محور توسط دو اکیپ پیمانی و امانی در حال اجرا است که پس از بازگشایی و احداث ابنیه فنی، آسفالت آن اجرا می‌شود.

ستوده افزود: با اتمام این پروژه 100 روستا با 8 هزار خانوار از نعمت راه مناسب برخوردار و احداث این محور کاهش زمان سفر را بدنبال خواهد داشت.

وی بیان کرد: پیشرفت فیزیکی این محور 80 درصد است و تاکنون بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون تومان هزینه شده است

وی تصریح کرد: با افتتاح این محور دسترسی آسان تمامی روستاهای بخش ایرندگان به شهرستان ایرانشهر امکان‌پذیر خواهد بود و علاوه بر آن راه ایرانشهر به ایرندگان 180 کیلومتر کوتاهتر خواهد شد.

 

منبع:خبرگزاری آریا

رئیس سابق شورای شهر نیکشهر کشته شد

رئیس سابق شورای اسلامی شهر نیکشهر که از سران معتمد و مردمی این شهرستان بود، بر اثر یک سوء قصد کشته شد.

 درمحمد رئیسی، معروف به درمحمد سبت (سرمایه‌دار) یکی از ستون‌های مردمی شهرستان نیکشهر ‌بر اثر یک سوء قصد در محل دفتر کارش مورد هدف گلوله قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت.

به گفته شاهدان عینی فردی راکب موتور با حمل سلاح در خیابان قدس به دفتر کار مقتول مراجعه و با شلیک پی در پی، ضربات گلوله به وی و فرزندش بلافاصله از محل حادثه متواری شد.

نزدیکان و کارکنان دفتر درمحمد رئیسی با اظهار تأسف از این واقعه گفتند: حامد فرزند درمحمد هم در بیمارستان 22 بهمن نیکشهر بستری شد و به چابهار انتقال یافت که شب گذشته فوت کرد.

حاج درمحمد رئیسی یکی از فعالان انتخاباتی و سران تأثیرگذار و با نفوذ شهرستان نیکشهر و نیز تحلیلگر مسائل انتخاباتی بود که به دلیل محبوبیت و فعالیت در امورات خیریه و مردمداری در جنوب استان شهرت خاصی داشت.

اخبار تکمیلی متعاقباً ارسال می‌شود.

 

منبع:خبرگزاری فارس

ورود 54 قلم کالا از مرزهای سیستان و بلوچستان آزاد می‌شود

استاندار سیستان و بلوچستان گفت:به زودی ورود 54 قلم کالا و دام زنده از مرزهای سیستان و بلوچستان آزاد می‌شود.

 علی‌محمد آزاد امروز در جلسه ساماندهی مرز در استانداری سیستان و بلوچستان اظهار کرد: به منظور تأمین معیشت مرزنشینان و کمک به اشتغال‌زایی، ورود 54 قلم کالا و نیز دام زنده از مرزهای استان به زودی آزاد می‌شود.

وی افزود: با توجه به ظرفیت و قابلیت‌های جغرافیای مرزی در این استان و تأکید رئیس جمهور در بهره‌گیری از این توانمندی برای امرار معاش و اشتغال‌زایی مردم استان، ستاد مرزی بیش از پیش فعال می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: کالاهای یاد شده باید با معیارها و ضوابط استاندارد تطبیق داشته و از کیفیت لازم برخوردار باشد.


ادامه مطلب ...