makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

پیشرفت 92 درصدی ساخت محور چابهار – میلک

  ساخت محور ترانزیتی چابهار – میلک شهرستان هیرمند 92 درصد پیشرفت دارد .

به گزارش مکران به نقل ازمانا، اجرای این طرح ملی که 860 کیلومتر طول دارد از سال 1375 آغاز شده است.

مدیر کل راه و ترابری استان سیستان و بلوچستان گفت : این محور از چابهار آغاز و از شهرهای نیکشهر،ایرانشهر،خاش،زاهدان،زابل و میلک شهرستان هیرمند واقع در مرز این شهرستان با افغانستان عبور می کند .

شهنوازی با اشاره به اینکه امتداد این محور به دوغارون در استان خراسان رضوی میرسد افزود : 13 قطعه این محور بطول حدود 560 کیلومتر به بهره برداری رسیده است و 6 قطعه دیگر آن هم 20 تا 80 درصد پیشرفت دارد

قاچاقچیان مواد مخدر در دام مرزبانان سیستان و بلوچستان

 جانشین فرماندهی مرزبانی استان سیستان و بلوچستان از کشف بیش از 300 کیلوگرم مواد مخدر در نوار مرزی زابل خبر داد.

به گزارش مکران به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی پلیس ،سرهنگ "محمد ملاشاهی" با اعلام این خبر گفت: مرزبانان غیورهنگ مرزی زابل با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی از ورود محموله مواد مخدر به کشور آگاه و در راستای کنترل مرز و جلوگیری از هر گونه تجاوزات مرزی اقدامات عملیاتی خود را به اجرا گذاشتند.

وی در ادامه افزود: قاچاقچیان مواد مخدر که در رویارویی با اقدمات فرماندهی مرزبانی در راستای کنترل نوار مرز شامل انسداد فیزیکی و نصب تجهیزات الکترونیکی و اپتیکی قادر به انتقال و مانور خودرویی نیستند ناچاراً از سایر معابر صعب‌العبور اقدام به انتقال مواد مخدر به صورت کوله باری می کنند.


ادامه مطلب ...

سدسازی؛ کلید پیشرفت سیستان و بلوچستان/ هامون در انتظار آب

 12 سال خشکسالی در سیستان و بلوچستان و از سوی دیگر وقوع سیلاب های ناشی از توفان های سهمگین و بارش های شدید همواره مشکلات اساسی برای مردم این سرزمین به همراه داشته است.

به گزارش مکران به نقل از خبرنگار مهر، سیستان و بلوچستان به لحاظ شرایط اقلیمی، منطقه منحصر به فردی است بگونه ای که همزمان با گسترش خشکسالی و زمین تشنه در شمال آن، مناطق جنوبی دستاویز توفان ها و بارش های باران شدید و زودگذر می شود که سیلاب ها و روان آب های زیادی را در منطقه جاری می سازد و خسارت های متعددی را به همراه می آورد.

وجود منابع طبیعی ذخیره آب و چاه نیمه های غنی از آب در شمال و رودخانه های فصلی پراکنده در مناطق مرکزی و جنوبی استان، به عنوان منابع آبی در تامین آب کشاورزی و آشامیدنی منطقه بسیار حائز اهمیت است.

ادامه مطلب ...

چرخه کار به علت وضعیت نامطلوب جوی در شهرستان زابل متوقف شد

  معاون عمرانی فرماندار زابل گفت: وزش باد و گرد و خاک که از آغاز هفته جاری این شهرستان را دربرگرفته، موجب تعطیلی همه مدارس، دانشگاهها، مراکز آموزش عالی و ادارات شد و عملا چرخه کار را در زابل متوقف کرد.

به گزارش مکران به نقل از خبرنگار ایرنا 'علی سرگلزایی' گفت: افزایش شدت وزش باد و غلظت گرد و خاک موجب بسته شدن راههای ارتباطی زابل- نهبندان و زابل- سفیدآبه در روز گذشته شد.

وی بیان کرد: اکنون تردد در راههای مذکور به سختی انجام می گیرد و براساس اعلام اداره راه و ترابری زابل، بیش از 10 گروه از راهداران در محورهای منطقه سیستان مستقر هستند تا در صورت بروز هرگونه حادثه وارد عمل شوند.

او افزود: راهداران راه و ترابری با امکانات و تجهیزات کامل در همه محورهای ارتباطی سیستان در حال آماده باش و گشت زنی هستند.

ادامه مطلب ...

مرگ 654 نفر در تصادفات رانندگی سیستان و بلوچستان

  مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: در هشت ماهه نخست امسال 654 نفر در حوادث رانندگی سیستان و بلوچستان جان خود را از دست داده‌اند.

 به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان، رضا عبدی در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران اظهار داشت: از تعداد 654 نفر فوت شده در حوادث رانندگی هشت ماهه نخست امسال، 526 نفر مرد و 128 نفر زن بوده‌اند.

 وی افزود: آمار تلفات حوادث رانندگی هشت ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت زمان مشابه در سال قبل، سه درصد افزایش را نشان می‌دهد.

 مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان ادامه داد: تا پایان آبان‌ماه فوتی‌های ناشی از حوادث رانندگی درون‌شهری 78 مورد بوده که در مقایسه با آمار مدت مشابه در سال قبل 14 درصد کاهش داشته‌ایم.

 وی تصریح کرد: همچنین مصدومان حوادث رانندگی مدت فوق سه هزار و 617 نفر هستند که این آمار نیز در مقایسه با آمار مدت زمان مشابه در سال گذشته 9 درصد افزایش را نشان می‌دهد.در آبانماه امسال 80 نفر در حوادث رانندگی سیستان و بلوچستان کشته شدند.

 عبدی ادامه داد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 71 کشته در جاده‌های برون‌شهری اتفاق افتاده است و پنج نفر در جاده‌های درون‌شهری جان خود را از دست داده‌اند که علت نهایی فوت در 80 درصد موارد ضربه به ناحیه سر افراد گزارش شده است.

 مدیرکل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان فوتی‌های ناشی از سوختگی در سیستان و بلوچستان در هشت ماهه نخست امسال را 82 مورد عنوان کرد.تعداد 83 مورد مجوز سقط جنین نیز در مدت فوق صادرشده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل 11 درصد رشد را نشان می‌دهد.

درگیری طایفه‌ای در خاش 6 نفر را مجروح کرد

  فرماندار خاش گفت: در اثر درگیری طایفه‌ای در شهرستان خاش، شش نفر مجروح شدند.

به گزارش مکران به نقل از خبرنگار فارس در زاهدان علیرضا شهرکی اظهار داشت: شب گذشته بعد از نماز مغرب، بین اعضای طایفه کرم‌زهی به دلیل مسائل خانوادگی، درگیری به وجود آمد.

وی افزود: متأسفانه این درگیری منجر به زخمی شدن پنج تن از اعضای طایفه شد.

فرماندار خاش ادامه داد: در این درگیری، یک زن رهگذر نیز به شدت مجروح و به زاهدان اعزام شد.

شهرکی تصریح کرد: موضوع درگیری اعضای این طایفه، اخلاقی و خانوادگی بوده است.

کشف 400 کیلوگرم تریاک در زابل

  فرمانده انتظامی زابل گفت: مأموران یگان امداد شهرستان موفق شدند مقدار 400 کیلوگرم تریاک را از یک خودروی زانتیا کشف و ضبط کنند.

به گزارش مکران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، محمد‌حسن دوستی‌نوری گفت: مأموران یگان امداد شهرستان زابل در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با سوداگران مرگ و در هنگام گشت‌زنی و کنترل محورهای عبوری به یک ‌خو‌دروی سواری زانتیا مشکوک و به آن دستور ایست دادند.

وی افزود: راننده خودرو به محض مشاهده مأموران با افزایش سرعت از محل متواری که مأموران نیز به تعقیب خودرو پرداخته و موفق شدند خودرو را در یکی از خیابان‌های شهر متوقف کنند.

فرمانده انتظامی شهرستان زابل بیان داشت: مأموران در بازرسی از داخل خودرو، مقدار 400 کیلوگرم تریاک را که به طرز ماهرانه‌ای داخل خوردو جاسازی شده بود را کشف و ضبط کردند.

نوری افزود: راننده خودرو با استفاده از تاریکی شب متواری که تلاش برای شناسایی و دستگیری وی ادامه دارد.

محور زابل - نهبندان در استان سیستان و بلوچستان بازگشایی شد

  پلیس راه راهور ناجا اعلام کرد : محور زابل - نهبندان در استان سیستان و بلوچستان که به علت طوفان شن و عدم دید کافی بسته شده بود ، ساعت 35/6 بامداد روز سه شنبه بازگشایی شد.

به مکران به نقل از ایرنا، اطلاعیه پلیس راه راهور ناجا می افزاید: از رانندگانی که قصد رفت وآمد در این محور مواصلاتی را دارند تقاضا می شود با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی به توصیه های ایمنی ماموران پلیس راه توجه نمایند.

در این اطلاعیه آمده است: مرکز کنترل ترافیک پلیس راه ناجا با شماره تلفن 88255555 شبانه روزی پاسخگوی وضعیت راه های کشور (جوی و ترافیکی ) و یا امداد رسانی احتمالی به همه هموطنان می باشد.

نگاهی متفاوت به معیشت زنان و دختران بلوچ

 در مقاله «نوجوانان بلوچ چگونه حقارت را تجربه می‌کنند» فقط به بخش اندکی از وضعیت کودکان بلوچ که فقط شامل پسران می‌شد، نویسنده مشاهدات عینی خود را نگاشته بود در حالیکه شنیدن این گونه فجایع دردناک است اما هر یک از این کودکان بیشتر کسانی هستند که توانسته اند بسیاری از گرفتاری‌ها، رنج و عذاب‌هایی را پشت سر بگذارند تا بتوانند این زندگی رقت بار را ادامه دهند. کودکانی هستند که به علت ضعف‌های فیزیکی و رفتارهای ظالمانه اطرافیان، جامعه و کارفرمایان جان خود را از دست می‌دهند و کسی از سرنوشت آن‌ها خبری ندارد.

درصد دیگری از کودکان بلوچ که دختر هستند نیز به علت مذهبی بودن جامعه و فرهنگ سنتی به مراتب وضعیتی بسیار دردناک‌تر از پسران دارند.

در برخی خانواده های سنتی کودکان دختر بلوچ به دلیل دختر بودنشان این امکان را هم ندارند که برای کار و زنده ماندن از خانه خارج شوند و دست به هرکاری بزنند. در سخت‌ترین شرایط زندگی باید بسوزند و بسازند و حق هیچگونه شکایت و اعتراضی را ندارند. پشتیبانی هم در جامعه وجود ندارد که حامی آن‌ها باشد. پیشرفت هر جامعه ای را اول با وضعیت و حقوق زنان در آن جامعه می‌سنجند. زنان بلوچ از پایین‌ترین حقوق انسانی در خانواده و جامعه برخوردار هستند. وظیفه زنان بلوچ خدمت و فرمانبرداری از شوهر و پرورش بچه است.

ادامه مطلب ...

بهره برداری در سال جاری از دو سد سارادان و زیردان در بلوچستان

 علی محمد آزاد از بهره برداری دو سد سارادان و زیردان در سال جاری خبر داد و گفت: اکنون 700 میلیون متر مکعب آّّب در مخازن مختلف این استان ذخیره است.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری آریا،علی محمد آزاد استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اکنون در سطح سیستان و بلوچستان حدود 30 سد در دست مطالعه و ساخت است که با بهره برداری از پنج تا از این سدها ذخیره سازی و تغذیه قنات هاو سفره های زیر زمینی رشد چشمگیری داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین به منظور تامین آب شرب بخشی از آب دریای عمان را به وسیله آب شیرین کن در اختیار مردم کنارک و چابهار قرار می دهیم.

وی یاد آور شد: سد زیردان نیز تیرماه امسال توسط ریاست جمهوری در چابهار افتتاح شد که نقش بسزایی در تامین آب شرب و کشاورزی بیش از هزاران روستا و مردم چابهار دارد.

آزاد اظهار داشت: سه سد گلوگاه، زیردان و ماشکید علیا از مصوبات سفرهای دولت به این منطقه است که در مجموعه توان ذخیره سازی 350‌میلیون مترمکعب دارند.

ادامه مطلب ...