makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

کامیون حامل تریاک به مقصد نرسید

  رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان گفت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان موفق شدند از یک دستگاه کامیون بیش از 136 کیلوگرم تریاک کشف و ضبط کنند.

به گزارش مکران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، رضا ناظری اظهار داشت: ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر این استان در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با سوداگران مرگ و در هنگام کنترل خودروهای عبوری به یک دستگاه کامیون که از زاهدان به مشهد در حرکت بود مشکوک و آن را متوقف کردند.

وی افزود: ماموران در  بازرسی از خودرو مقدار 136 کیلو و 300 گرم تریاک که به طرز ماهرانه داخل خودرو جاسازی شده بود را کشف و ضبط کردند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر سیستان و بلوچستان ادامه داد: در این راستا دو نفر متهم دستگیر و تحویل مراجع قانونی شدند.

همچنین ماموران مبارزه با مواد مخدر شهرستان هیرمند، موفق شدند از یک دستگاه موتور سیکلت بیش از هفت کیلوگرم تریاک کشف و ضبط کنند.

ماموران پلیس مبارزه با مواد مخدر شهرستان هیرمند در راستای ارتقای امنیت اجتماعی و مبارزه با سوداگران مرگ و در هنگام گشت زنی در سطح حوزه استحفاظی به یک دستگاه موتورسیکلت مشکوک که راکب آن به محض مشاهده ماموران با ازدیاد سرعت از محل متواری شد.

ماموران نیز به تعقیب وی پرداخته و توانستند سرانجام موتورسیکلت را متوقف و در بازرسی از کیسه همراه راکب تعداد هفت بسته تریاک به وزن هفت کیلو و 100 گرم را کشف و ضبط کنند.

در این زمینه دو نفر دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد.

توفان همراه با گرد و خاک زاهدان را فراگرفت

  کارشناس پیش بینی اداره کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: توفان همراه با گرد و خاک که از دیروز در مناطق مرکزی استان آغاز شده اکنون با غبار گسترده شهر زاهدان و منطقه نصرت آباد را فراگرفته است.

به نقل از ایرنا 'رضا آزادمنش' گفت: حداکثر سرعت توفان در بخش نصرت آباد از توابع شهرستان زاهدان به 95 کیلومتر در ساعت رسیده است.

وی بیان کرد: هم اکنون شعاع دید افقی در بخش نصرت آباد به 600 متر رسیده است.

او اظهار داشت: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک طی 48 ساعت آینده در نواحی مرکزی و جنوبی استان تداوم خواهد داشت.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از اواسط هفته جاری نیز مناطق شمالی استان شاهد وزش باد شدید همراه با گرد و خاک خواهند بود.

وی افزود: پیش بینیها حاکی است از روز سه شنبه هفته جاری کاهش محسوس دما بین 10 تا 15 درجه سانتیگراد بیشتر شهرهای استان را تحت تاثیر قرار می دهد.

او گفت: طی 24 ساعت گذشته شهرهای زابل، زهک و خاش با حداقل 9 درجه سانتیگراد خنکترین و دلگان با حداکثر 28 درجه سانتیگراد گرمترین شهرهای سیستان و بلوچستان بودند.

بخش نصرت آباد در مسیر زاهدان - بم واقع شده و راه اصلی مرکز سیستان و بلوچستان به استان کرمان از این بخش عبور می کند

دستگیری قاتل فراری در دلگان

   جانشین فرمانده انتظامی شهرستان دلگان گفت: ماموران پلیس آگاهی شهرستان دلگان موفق شدند قاتل فراری را کمتر از 24 ساعت دستگیر و روانه زندان کنند.

به گزارش مکران به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، علی ابدی اظهار داشت: ماموران پلیس آگاهی این شهرستان در پی کسب خبر مبنی بر وقوع یک فقره نزاع و درگیری منجر به قتل در یکی از محله‌های حاشیه این شهرستان بلافاصله برای بررسی موضوع به محل مراجعه کردند.

وی افزود: ماموران در محل با جسد فردی به هویت "محمود ـ د" 27 ساله برخورد کردند و با تحقیقات میدانی پی بردند قاتل به هویت " ابوذر ـ د" پس از قتل وی در یک نزاع از محل متواری شده است لذا اقدامات خود را برای دستگیری وی آغاز کردند.

جانشین فرمانده انتظامی شهرستان دلگان ادامه داد: ماموران با اقدامات اطلاعاتی و پلیسی محل اختفای قاتل را کمتر از 24 ساعت در سطح شهر شناسایی و در یک اقدام غافلگیرانه وی را دستگیر و تحویل مراجع قانونی دادند.

گفتنی است؛ علت و انگیزه قتل، نزاع و درگیری ناشی از مصرف مواد مخدر بوده است.

محور میل نادر-سفیدابه در محدوده راه ارتباطی زاهدان-نهبندان بسته

  مدیر کل راه و ترابری سیستان و بلوچستان گفت: محور روستایی میلک نادر به سفیدابه در محدوده راه ارتباطی زاهدان - نهبندان به علت طغیان فصلی رودخانه محلی تا اطلاع بعدی بسته است.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا٬'عبدالجلیل شهنوازی' افزود: این محور 60کیلومتری از ساعت 13 ظهر بسته شده است و از رفت و آمد هر نوع خودرو جلوگیری می شود.

شهنوازی گفت: تا فروکش کردن طغیان روخانه های محلی و رفع مشکل آبگرفتگی تردد در این محور امکان پذیر نیست.

در چند روز گذشته بارش باران در شمال سیستان و بلوچستان موجب طغیان برخی روخانه های محلی و آبگرفتگی معابر شده است.

افزایش کیفیت آب آشامیدنی در نیکشهر

 با حفر دو حلقه چاه جدید، کیفیت آب آشامیدنی نیکشهر افزایش یافته است.

به نقل از فارس ٬محمدرضا کرمی‌نژاد امروز اظهار داشت: به منظور افزایش کیفیت آب آشامیدنی و همچنین کاهش میزان شوری آب در این شهرستان، تعداد دو حلقه چاه جدید در حومه این شهر حفر شده است.

وی افزود: با حفر دو حلقه چاه در هشت کیلومتری شهرستان نیکشهر علاوه بر تامین آب مورد نیاز مصرف کنندگان کیفیت آب آشامیدنی به میزان چشمگیری افزایش یافته است.

کرمی‌نژاد هزینه اجرای این طرح را 700 میلیون ریال و از محل منابع خشکسالی عنوان کرد و گفت: این پروژه در حداقل زمان ممکن و کمتر از مدت یک ماه به سرانجام رسیده است.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان‌و بلوچستان با اشاره به اینکه تعداد 2 هزار 500 مشترک در این شهرستان از مزایای آب شرب بهداشتی برخوردار هستند افزود: به منظور تامین آب این شهرستان در افق دراز مدت گسترش چاه‌های جدید در منطقه و همچنین خط انتقال آب جدید با برآورد 40 میلیارد ریال هزینه در دست بررسی و طراحی است.

نظری بر یاداشت : از شنبه های«حرف» تا جمعه های «عمل» روشنفکران

 قسمت دوم و پایانی : از شنبه های«حرف» تا جمعه های «عمل» روشنفکران بلوچ راه بسیار هست.

.........7- در بحث تغییرات و تحولات اجتماعی دو مقوله خیلی مهم هستند.مقوله اول : ساختارها و تغییرات اجتماعی و مقوله دوم: نخبگان و تغییرات اجتماعی است . ساختارهای قوم بلوچ چگونه است؟ آیا این ساختارها در ذات خود پذیرای تحول و تغییر هستند ؟ آیا نخبگان و روشنفکران در این ساختارها توانایی تغییر و تحول را دارند ؟ بگذریم از بحث های بسیار مهم مانند اینکه چرا تغییر؟ و تغییر برای رسیدن به کدامین هدف و باز ابزارهای ایجاد تغییر چیست و کدام است؟ و از همه مهمتر با ساختاری مهم بنام دولت چگونه کار کرد؟

اما اگر نگاهی بیندازیم به ساختارهای قوم بلوچ در همان نگاه اول متوجه می شویم که ساختارها چه قدر خشک و غیر قابل انعطافند . اصلا" یک روشنفکر در مواجهه با پدیده ای بنام " طایفه و سلسله مراتب آن " که به اعتقاد همه مانع تحول و تغییر و توسعه استان چه ابزارهایی در اختیار دارد؟


ادامه مطلب ...

ساماندهی سواحل هیرمند نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد

  استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ساماندهی سواحل هیرمند در نقطه صفر مرزی ایران و افغانستان نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد.

به نقل از خبرنگار مهر، علی محمد آزاد ظهر شنبه در دیدار با معاون اول وزیر کشور افغانستان اظهار داشت: ساماندهی این نقاط که نقش بسزایی در توسعه منطقه دارد باید به صورت مشترک توسط دو کشور ایران و افغانستان انجام شود.

وی با اشاره به حدود 400 کیلومتر مرز زمینی مشترک در منطقه سیستان با کشور افغانستان گفت: توسعه اشتغال پایدار در این مناطق از برخی پدیده های منفی همچون قاچاق مواد مخدر، کالا و انسان جلوگیری خواهد کرد. وی افزود: سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط با کشورهای همسایه است.


ادامه مطلب ...

اختصاص 55 میلیارد ریال به توسعه روستایی سیستان‌وبلوچستان

  استاندار سیستان و بلوچستان گفت: برای توسعه روستایی در استان سیستان و بلوچستان، دولت 55 میلیارد ریال به این استان اختصاص داده است.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ، علی‌محمد آزاد شنبه شب در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه سیستان و بلوچستان در استانداری اظهار داشت: 202 میلیارد ریال برای مدیریت بحران و جبران خسارات ناشی از حوادث طبیعی به استان اختصاص یافت.

وی افزود: 150 میلیارد ریال از محل اعتبارات مدیریت بحران ( ماده 12) و 52 میلیارد ریال از محل ردیف اعتباری حوادث ( ماده 10) به این استان اختصاص یافت.

ادامه مطلب ...

نخبگان محلی، جهانی‌سازی و رویای فدرالیسم(بخش سوم و پایانی)

  پ- رویای فدرالیسم:فدرالیسمی را که امروزه به‌ویژه در محافل چپ ایران- بیش‌تر از سوی برخی از نخبگان قومی- عنوان می‌شود، توهمی شاعرانه بدون توجه به تاریخ و سنت‌های ما و بدون مطالعه در تاریخ، سرنوشت مشترک و الزام‌های فدرالیسم است.

    در آغاز، فدرالیسم برای تاسیس دولت ملی در مورد جوامعی بود که به دلیل‌های گوناگون توانایی تشکیل دولتی متمرکز را نداشتند و از سوی دیگر می‌خواستند با اتحاد میان خود در برابر دشمن مشترک ایستادگی کنند.

در آغاز، فدرالیسم برای تاسیس دولت ملی در مورد جوامعی بود که به دلیل‌های گوناگون توانایی تشکیل دولتی متمرکز را نداشتند و از سوی دیگر می‌خواستند با اتحاد میان خود در برابر دشمن مشترک ایستادگی کنند. همه جوامعی که در جست‌وجوی تعادلی شایسته میان وحدت ملی و چندگانگی ساختاری (قومی، مذهبی، زبانی و غیره) بودند، فدرالیسم را به عنوان یک نظریه سیاسی پذیرفتند اما توفیق، رفیق اکثر آنان نبود.

ادامه مطلب ...

برگزاری دومین جشنواره بومی سروده های سیستانی و بلوچ

  دومین جشنواره "  بومی سروده های سیستان و بلوچستان"  برگزار می شود.

این جشنواره 13 و 14 اردیبهشت ماه سال 91 در دو بخش سروده های سیستانی و بلوچ در ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان برگزار می شود.

جشنواره در دو بخش شامل سروده های شاعران به زبان های سیستانی و بلوچی و بخش پژوهشی برگزار می شود.

به گزارش دبیرخانه این جشنواره ، سروده ها با موضوع و قالب آزاد با عنوان هر چی می خواهد " دل ِ تنگت بگو" است.

بخش پژوهشی جشنواره نیز با دو محوریت برگزار می شود:

الف – جایگاه اسطوره ها و نمادهای ملی و محلی در شعر بومی استان

ب- سیر ِ سُرایش شعرهای بلوچی و سیستانی در 50 سال اخیر

تمام شاعران سیستانی و بلوچ می توانند حداکثر با  5 شعر همراه با برگردان فارسی در این جشنواره شرکت کنند.

 شاعران باید از هر اثر ،  4 نسخه بر روی کاغذ A4   یکرو با خط خوانا و ترجیحا در صورت امکان به صورت تایپی و در داخل لوح فشرده ( CD ) به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

در بخش پژوهش نیز هر نفر می تواند  یک مقاله با حجم حداکثر 30 صفحه  ارائه کند. چکیده مقاله نیز باید در 2 صفحه همراه با مقاله ارائه شود.

داوری آثار توسط دو هیئت جداگانه در بخش سیستانی و بلوچ از 8  تا 26 اسفند برگزار می شود.

علاقمندان تا 14 اسفند ماه مهلت دارند آثار خود را به دبیرخانه ی این جشنواره به آدرس زاهدان ، خیابان آزادی – آزادی 5- نبش فرخی 1- حوزه هنری سیستان و بلوچستان – آفرینش های ادبی – دبیرخانه دومین جشنواره بومی سروده ها ارسال کنند.

علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره 3218902-0541 تماس بگیرند.

شرکت در این جشنواره ،  برای سیستانی سرایان و بلوچ سرایان سراسر کشور آزاد  است.