makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بیخود دست و پا نزنیم تحریم کردیم مردم بیشتر آمدند

  یک رادیو- سایت وابسته به ضد انقلاب از همه محافل اپوزیسیون خواست به جای انکار حضور چشمگیر ملت ایران در انتخابات و انگشت نما کردن خود، در این بیاندیشند که چرا خط تحریم شکست خورد.

«رادیو کوچه» در مطلبی به قلم اکبر قرشی زاد نوشت: با وجود تحریم انتخابات از سوی طیف وسیعی از اپوزیسیون و احزاب و گروه های اصلاح طلب، شواهد و دلایل فراوان نشان می دهند میزان مشارکت مردم خیلی هم پایین نبوده است. شمار فراوانی از مردم حتی آن هایی که دل در گرو حکومت ندارند به هر دلیلی در انتخابات شرکت کرده اند. این موضوع از سوی ناظران بی طرف تأیید شده است، برای نمونه خبرنگار واشنگتن پست در تهران که از پیش از انتخابات در ایران بوده و در توییتر خود می نویسد که صندوق های رأی در تهران شلوغ بوده اند. خبرنگاران دیگری هم چون گزارشگر رویترز، آسوشیتدپرس و خبرنگار خبرگزاری آلمان نیز همین نظر را داشته اند، گرچه که برخی از آن ها اذعان کرده اند که حوزه های شمال شهر تهران خلوت تر بوده است.

به دلایل مختلف معلوم بود تحریم انتخابات مجلس نتیجه نخواهد داد. اما نکته ای که لازم است تا پس از برگزاری این انتخابات به آن پرداخته شود نوع برخورد اپوزیسیون با این حقایق و نتیجه های لازمی است که می تواند از آن ها بگیرد.

وی ادامه می دهد: سال گذشته و در هیاهوی برگزاری راه پیمایی اعتراضی سالگرد 25 خرداد ماه، در حالی که هنوز به ساعاتی میانی عصر نزدیک نشده بودیم شبکه های مجازی پر شد از ادعاهای عجیب و غریب مخالفان که از حضور چندین هزار نفری در خیابان می گفت و از اشغال میدان ولی عصر به دست مردم. برخی حتی با بی اخلاقی تمام تصاویر تظاهرات سال قبل را بر روی سایت ها گذاشته و ادعا کرده بودند که تهران زیر گام های اپوزیسیون می لرزد. با تمام این تفاسیر واقعیت های موجود چیز دیگری بود و آن چیزی که به چشم می دیدیم با ادعاهای اپوزیسیون زمین تا آسمان فرق می کرد.

نویسنده افزود: «در تصاویر خبرگزاری های غربی از صندوق های رأی حتی دختران و پسران جوانی دیده می شدند که چهره و نحوه پوشش آنها مطلوب تلقی نمی شد اما حتی این تیپ ها نیز در عمل پای صندوق های رأی حاضر می شوند و با رای شان حاکمیت را تأیید می کنند، هر چند که شاید پیش از این با گشت های ارشاد مواجه می شدند. انکار حضور مردم، مشکلی را از اپوزیسیون درمان نخواهد کرد چه خوشمان بیاید و چه نیاید مردم در انتخابات شرکت کرده و می کنند. راه درست این است که به دنبال دلایل آن باشیم. اگر حکومت قادر است تا مردم را بخرد(!) اگر می تواند با هر ابزار دیگری آن ها را به پای صندوق های رای بکشاند، باید گفت که حاکمیت در این راه موفق بوده است. اگر تحریم انتخابات و تظاهرات پاسخ گو نیست چرا به دنبال شیوه های تازه ای نبود که با توجه به شرایط واقعی کشور انجام آن ها امکان پذیر باشد. تکیه بر مشکلات اقتصادی و اجتماعی در جامعه ایران و بزرگ تر از حد معمول نشان دادن آن ها سبب می شود که تحلیل های مبتنی بر آن در چنین شرایطی پاسخ وارونه بگیرد. هنوز شرایط زندگی در کشور در مقایسه با بسیاری از همسایگان از وضعیت بهتری برخوردار است. مردم ایران انسان های پیچیده ای هستند و در شرایط مشابه واکنش های متضادی از خود بروز می دهند و این کار را برای تحلیل گران سیاسی و اجتماعی دشوارتر می کند. اگر ریشه های رفتار مردم به درستی شناخته نشود، نمی توان برای آینده نیز انتظار نتیجه مطلوب داشت».

یادآور می شود با وجود اذعان تندروترین رسانه های خارجی به حماسه مشارکت ملت ایران در انتخابات، برخی رسانه های لجوج آلود به فتنه سبز انتخابات را مهندسی شده و آمارهای منتشره را ساختگی می خوانند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد