makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است

شجریان: موسیقی بلوچ از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است
محمدرضا شجریان در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا کمال خان هوت گفت:‌موسیقی بلوچستان بی شک یکی از تاثیرگذارترین موسیقی‌های اقوام است.

در همایش بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا کمال خان هوت که شب گذشته در تالار آسمان فرهنگستان هنر با حضور محمدرضا شجریان، محمدرضا درویشی، ایرج نعیمایی، احمد مسجد جامعی و تنی چند از پژوهشگران بلوچ برگزار شد، ابتدا گروه موسیقی بلوچستان به اجرای برنامه پرداخت و سپس محمدرضا شجریان با اشاره به تنوع موسیقی ایران گفت: موسیقی ایران زمین ترکیبی متنوع و غنی از مجموعه نغمه‌ها و آواهایی است که گوشه گوشه این دیار ساخته و پرداخته شده است و موسیقی بلوچ بی شک یکی از تاثیرگذارترین موسیقی اقوام است.
وی در خصوص ملا کمال خان هوت افزود: ما از هنرمندان ارزشمندی چون ملا کمال خان هوت غفلت کرده‌ایم و نقش بی‌بدیل آنها را در شکوفایی فرهنگ این سرزمین فراموش کرده‌ایم. نادیده گرفتن نقش مهم ملا کمال ‌خان‌ها محروم کردن موسیقی و فرهنگ ایرانی از سرچشمه آنهاست. من معتقدم که هیچگاه نباید ایران را تنها معادل فرهنگ این و یا آن گروه در نظر گرفت. آنچه به این مجموعه زیبایی و غنا می‌بخشد تنوع بی‌نظیر و بی‌مانند این سرزمین است که بی‌شک تنوع موسیقی اقوام یکی از آنهاست.
وی ادامه داد: من به عنوان کسی که سال‌ها زندگی خویش را در عرصه فرهنگ گذرانده‌ام نمی‌توانم از این غفلت‌ها بیمناک نباشم. کافی است نگاهی به نقاط مختلف کشور بیاندازیم تا دریابیم که تنوع لباس، تنوع زبان و تنوع موسیقی و آداب و رسوم مانند آن در حال از دست رفتن است.
استاد آواز ایران در ادامه بیان داشت: کاش دستگاه‌های مختلف فرهنگی که بودجه‌های بسیار در اختیار دارند این میراث فرهنگی را به عهده بگیرند تا از این طریق فرزندان ما با فرهنگ متنوع ایران زمین بیش از پیش آشنا شوند.
شجریان در پایان صحبت‌های خود گفت: از همین جا از تمام نهادهایی که قدرت و توان مالی برای پرداختن به این امر مهم را دارند تقاضا می‌کنم تا دیر نشده فکری برای ماندگاری این آثار کهن بکنند.
در ادامه این مراسم صحبت‌هایی نیز در خصوص پیوندهای قومی بلوچ، انسان‌شناسی بلوچ و غیره توسط پژوهشگران این زمینه انجام شد و سپس محمدرضا درویشی پژوهشگر موسیقی گفت: استاد کمال خان هوت بزرگترین خواننده و موسیقی‌دان به معنای واقعی کلمه نه تنها در بلوچستان بلکه در سراسر ایران است. موسیقی بلوچستان مهم است البته نه اینکه بخواهیم از لحاظ کمی و کیفی، ویژگی فرهنگی مختلف ارزش‌گذاری کنیم که البته در این مورد قابل بحث است. سرزمین پهناور بلوچستان تنوع شگفتی در حجم رپرتوار موسیقی، سازها و مقام‌های مختلف دارد.
وی افزود: ملا کمال خان خواننده‌ای است که از نظر تسلط و حنجره و تکنیک‌های آوازی نه تنها در بلوچستان بلکه در مقایسه با شیوه‌ها و سبک‌های آوازی فرهنگ و اقوام ایرانی بی‌همتاست. خصوصیات دیگر این موسیقی‌دان ارتباط قوی او با ادبیات در پیوند تنگاتنگ با زبان بلوچ است که هم محتوای موسیقی آوازی و هم محتوای موسیقی سازی در این خطه اهمیت دارد.
این پژوهشگر بیان داشت: ملا کمال خان هوت مسلط‌ترین خواننده معاصر است که به نوعی میراث دار نوامیس فرهنگی یک منطقه است. که این خصوصیات فقط در آداب، رفتار و منش این هنرمند نهفته است. در واقع کمال خان به این دلیل مهم است که راوی تمدن و فرهنگ موسیقی بلوچستان است.
درویشی در خاتمه خاطرنشان کرد: من به مسوولین هشدار می‌دهم که تا این مرد زنده است و کار از کار نگذشته اقدام به جمع‌آوری آثار این هنرمند بکنند که اگر این آثار تا زمان حیات این استاد جمع‌آوری نشود مسئولیت بر دوش کسانی است که غفلت کرده‌اند.
مراسم بررسی موسیقی سیستان و بلوچستان و بزرگداشت ملا کمال خان هوت با اجرای برنامه توسط هنرمندان این منطقه در تالار آسمان به کار خود پایان داد.
منبع :  برگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد