makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

وزش باد در شمال سیستان‌وبلوچستان شدت می‌یابد

  کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طی 48 ساعت آینده، وزش باد در شمال سیستان و بلوچستان شدت می‌یابد.

به گزارش مکران به نقل از خبر گزاری فارس ٬پرویز خسروی گفت: طی روزهای آینده در نواحی شمالی و مرکزی استان، افزایش وزش باد دور از انتظار نیست.

وی افزود: وزش باد در منطقه سیستان در روز سه‌شنبه شدت می‌یابد.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان، دریای عمان را آرام اعلام و تصریح کرد: حداکثر ارتفاع موج در دریا به 75 سانتی‌متر می‌رسد.

خسروی گفت: در 24 ساعت گذشته، زابل و خاش با 9 درجه، خنک‌ترین و راسک با 35 درجه گرم‌ترین شهرهای سیستان و بلوچستان بوده‌اند.

وی افزود: حداکثر دمای زاهدان امروز به 28 درجه و حداقل دمای امشب به 17 درجه خواهد رسید.

اعزام نخستین قطار برنامه‌ای اکو از زاهدان به پاکستان

  مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: نخستین قطار برنامه‌ای اکو با محموله بار فله‌ای از کشور ترکیه، زاهدان را به مقصد پاکستان ترک کرد.

به گزارش مکران به نقل از روابط عمومی راه آهن جنوب شرق، سیدمصطفی داودی اظهار کرد: روز گذشته نخستین قطار برنامه‌ای اکو با محموله بار فله‌ای (پکیج‌های فلزی) از مبدأ تیانسانشل ترکیه وارد ایستگاه زاهدان و پس از انجام عملیات جا‌به‌جایی بارها به مقصد لاهور پاکستان اعزام شد.

وی افزود: طرح راه‌اندازی قطار اکو و اتصال پاکستان به کشور ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی از طریق شبکه ریلی ایران در نشست سران کشورهای عضو سازمان اکو در تهران مصوب و نخستین قطار کانتیزی اکو در مرداد ماه 88 راه‌اندازی شد و سیر آن تا کنون نیز ادامه داشته است.


ادامه مطلب ...

دو مدرسه برکت در سیستان و بلوچستان بهره برداری شد

 مدیر کل روابط عمومی موسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت: دو مدرسه برکت اهدایی مقام معظم رهبری به مردم سیستان و بلوچستان در روستاهای 'زرآباد و بنت ملوران' به بهره برداری رسید.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی 'حمید واعظی' گفت: یک باب مدرسه ابتدایی برکت با هزینه سه میلیارد و 840 میلیون ریال، 630 مترمربع گستره ساختمان آموزشی و هزار و 815 مترمربع محوطه سازی در روستای 'زرآباد' شهرستان کنارک بهره برداری شد.

وی بیان کرد: دیگر مدرسه برکت در مقطع راهنمایی با هزینه شده سه میلیارد و 840 میلیون ریال و 477مترمربع گستره ساختمان آموزشی و هزار و 287 مترمربع محوطه سازی در روستای 'بنت ملوران' از توابع شهرستان نیکشهر به بهره برداری رسید.

او اظهار داشت: این مدارس صد و چهاردهمین و صد و پانزدهمین مدرسه برکت در کشور هستند که استانداردهای ملی شامل فضای آموزشی، فضای پرورشی، سرویس بهداشتی، محوطه سازی، سرایداری و دیوارکشی را دارند.

وی اضافه کرد: مراسم افتتاح رسمی این مدارس روزهای یکشنبه و دوشنبه با حضور مسوولان بنیاد برکت، تجهیز و نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسوولان استان برگزار شد.

او گفت: مدارس برکت طبق فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام راحل از مهر ماه 1387 در مناطق محروم کشور با اختصاص بیش از 640 میلیارد ریال اعتبار در حال ساخت هستند.

حکایت الگوسازی برای ایران؛ سودانِ آشفته یا کانادای مترقی

  قافله ی اهل سرزمین نادانی و جهالت مدتی است که بحثی پراکنده پیرامون استقلال و حاکمیت ملیت های ایران را مطرح نموده و اکنون با چالش ها و سوالاتی که از سوی برخی آگاهان و فعالان در فضای مجازی فراروی این تئوری بیان می شود، از اثبات حقانیت خود درمانده اند.

در منظر جهانی و در عصر گلوبالیزه شدن ایده ها و گروه های اجتماعی، مفهوم دموکراسی فراتر از آن است که بشکل تحقرآمیز و در قالب تجزیه کشورهای متمدن و قبیله ای و عشیره ای نمودن جهان تحقق یابد. یکی از مهمترین دلایل تشکیل سازمان ملل متحد را می توان انسجام بخشیدن به فعالیت ها و هدفمند نمودن نیازهای جامعه جهانی برشمرد.

در اواخر قرن بیستم، زمانی که موضوع تجزیه استان کبک از کانادا بالا گرفته بود، دادگاه عالی کانادا در سال 1998 پیرامون موضوع جدایی کبک از دولت فدرال این کشور چنین نظر داد که اگرچه بسیاری از جمعیت کبک قطعاً ویژگی های مشترک یک ملت را دارد ولی اصل فدرالیسم مندرج در قانون اساسی کانادا به این معناست که تصمیم جدا شدن حتی اگر توسط اکثریت ساکنان و رای دهنده این استان باشد، بدون موافقت سایر استان ها نمی تواند قانوناً اعمال گردد.


 

ادامه مطلب ...

اجرای 4 طرح عمرانی در راه آهن جنوب شرق

  مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: بیش از 9 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای چهار طرح عمرانی در راه آهن جنوب شرق اختصاص یافت.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ٬سیدمصطفی داودی در زاهدان اظهار داشت: در سال ‌جاری 7 میلیارد ریال اعتبار به این اداره کل اختصاص یافته است.

وی افزود: این پروژه‌ها شامل احداث ساختمان‌های کلانتری، مهمانسرا، ساختمان فنی و تعمیرات اساسی منازل سازمانی ایستگاه زاهدان است.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق ادامه داد: بازسازی و احداث پست بازدید و ساختمان فنی با هزینه اعتباری بالغ بر 2.5 میلیارد ریال در دو طبقه و با زیربنای 800 مترمربع به صورت ساختمان اسکلت فلزی صورت پذیرفت و عملیات اجرایی آن به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است.


ادامه مطلب ...

احداث 4 بوستان ترافیک در سیستان‌وبلوچستان

  مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان گفت: چهار بوستان ترافیک در شهرهای استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ٬علیرضا مجرد اظهار کرد: به منظور فراگیری قوانین راهنمایی و رانندگی و آموزش ترافیک و نیز در راستای ایمنی در رانندگی، چهار بوستان ترافیک در شهرستان‌های استان احداث شده است.

وی افزود: این چهار بوستان ترافیک در شهرهای زاهدان، زابل، خاش و چابهار به بهره‌برداری رسیده و در حال فعالیت است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان تصریح کرد: عمده تصادفات به دلیل عدم رعایت قوانین ترافیکی رخ می‌دهد.

مجرد بیان کرد: به علت تصادفات، هر ساله خسارات و صدمات جانی و مالی زیادی بر جای گذاشته می‌شود و نیز بخش قابل توجهی از سرمایه‌های ملی در این زمینه از بین می‌رود.

وی ادامه داد: ضروری است تا اصول ترافیکی را از سنین پایین به کودکان آموزش داد و الگوهای صحیح ترافیکی را به آنها بیاموزیم تا بهتر به قوانین آشنا و ملزم به رعایت آن شوند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های سیستان و بلوچستان افزود: امید است با ارائه چنین برنامه‌هایی در آینده با نهادینه شدن فرهنگ رانندگی با مشکلات کمی نسبت به امروز مواجه شویم.

مجرد به ایمن سازی نرم‌افزاری مدارس حاشیه راه‌های استان اشاره کرد و گفت: تا پایان سال ‌جاری از محل اعتبارات ملی و استانی، 131 مدرسه ایمن‌سازی نرم‌افزاری می‌شوند.

شناسایی هزار انشعاب غیرمجاز در سیستان‌وبلوچستان

 معاون بهره‌برداری شرکت آبفای سیستان ‌و بلوچستان گفت: تعداد هزار انشعاب غیرمجاز در سطح سیستان و بلوچستان شناسایی و جمع‌آوری شده است.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ٬محمد رضا لکزایی  اظهار کرد: برای تمام متخلفان انشعابات غیرمجاز، پرونده رسیدگی تشکیل شده و به منظور برآورد میزان خسارت و جریمه به مراجع قضایی و ذی‌صلاح ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه انشعاب غیرمجاز تجاوز به اموال بیت‌المال محسوب می‌شود، افزود: به همین دلیل قانونگذار علاوه بر جزای نقدی به میزان سه ماه تا سه سال برای متخلفان در این زمینه محکومیت به حبس در نظر گرفته است.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای سیستان ‌و بلوچستان بیان کرد: مشترکان پر مصرف و همچنین برخی از ساکنان نقاط حاشیه‌ای از عمده‌ترین متخلفان در استفاده از انشعاب غیرمجاز هستند.

لکزایی تصریح کرد: متأسفانه نام برخی از ادارات دولتی نیز در این لیست مشاهده می‌شود.

وی عنوان کرد: کمبود آب، اخلال در مدیریت توزیع، افت فشار و در نتیجه نارضایتی مردم یکی از مشکلات به وجود آمده ناشی از انشعابات غیرمجاز در شبکه توزیع است.

معاون بهره‌برداری شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه انشعابات غیرمجاز ضرر مالی فراوانی برای این شرکت در بر داشته است، گفت: به دلیل اینکه میزان قابل توجهی آب از شبکه توزیع خارج شده و درآمدی برای این شرکت ندارد لذا صورت حساب‌های مالی این شرکت با نقصان روبه‌رو می‌شود.

افتتاح دو مدرسه اهدایی مقام معظم رهبری به مردم سیستان و بلوچستان

 یکصد و چهاردهمین و یکصد و پانزدهمین مدرسه برکت اهدایی مقام معظم رهبری به مردم سیستان و بلوچستان افتتاح می‌شود.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری موج، مدرسه ابتدایی برکت با اعتباری بالغ بر ‌٠٠٠/٠٠٠/٨٤٠/٣ ریال، با ‌٦٣٠ مترمربع ساختمان آموزشی و ‌١٨١٥ متر مربع محوطه‌سازی در شهرستان کنارک روستای زرآباد و همچنین مدرسه راهنمایی برکت با اعتباری بالغ بر ‌٠٠٠/٠٠٠/٨٤٠/٣ ریال، با ‌٤٧٧ متر مربع ساختمان آموزشی و ‌١٢٨٧ مترمربع محوطه‌سازی در شهرستان نیک‌شهر روستای بنت ملوران توسط موسسه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در استان سیستان و بلوچستان احداث شده است.

مدارس یاد شده که یکصد و چهاردهمین و یکصد و پانزدهمین مدرسه برکت هستند دارای استانداردهای ملی شامل: فضای آموزشی، فضای پرورشی، سرویس بهداشتی، محوطه‌سازی، سرایداری، دیوار کشی و ... می‌باشد، که توسط مسوولان بنیاد برکت، تجهیز و نوسازی مدارس کشور و جمعی از مسوولان استان طی روزهای یکشنبه بیست و نهم و دوشنبه سی‌ام آبان ماه افتتاح می‌شوند.

مدارس برکت طبق فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از مهرماه ‌١٣٨٧ در مناطق محروم کشور با اختصاص بیش از ‌٦٤٠ میلیارد ریال اعتبار در حال احداث می‌باشند.

جای خالی رسانه بلوچ در عصر ارتباطات

  در جایی خواندم که در پایان قرن هفدهم ، حدود هفتاد روزنامه آلمانی زبان در آلمان منتشر می شده و این روزنامه ها که تیراژهایی در حدود 300 تا 400 نسخه داشتند ، توسط 200 تا 250 هزار نفر خوانده می شدند و از آن جا که همه مردم قدرت خرید روزنامه نداشتند ، روزنامه خوانی در آن دوره یک تجربه مشترک بود و علاوه بر این ، فقط یک سوم جمعیت قادر به خواندن و نوشتن بودند. آنان که روزنامه می خریدند در هتل ها خانه ها و قرائت خانه ها برای دیگران روزنامه می خواندند و درباره آخرین خبرها و تحولات با هم بحث می کردند. پروفسورها ، استادان و معلمین هم از گزارش های روزنامه برای دروس و سخنرانی های خود استفاده می کردند.

آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا موتور اقتصادی حوزهٔ پولی یورو محسوب می‌شود و پس از آمریکا ، ژاپن و چین چهارمین قدرت صنعتی جهان است.

ادامه مطلب ...

اپوزیسیون متواریان بلوچ و استراتژی فریب

 احساس بر این است که در سنوات اخیر در میان فعالان سیاسی بلوچ، جریان افراط سیاسی به موازات حرکت های شدید و خشونت طلب مذهبی در حال تقویت و ریشه گیری است. همانگونه که حکومت پهلوی با شعارهای وطن پرستی و آریامهری توانست نیم قرن سلطه خود را بر سرزمین ایران دوام بخشد، امروز هم جریان های فرصت طلب متاثر از دستگاه فراماسون به منظور طرح و نمود خود از همان شعارهای برگرفته از ناسیونالیسم و احیای فرهنگی و سیاسی ملت ها استفاده خواهند کرد و در زیر اینگونه پوشش ها اهداف خود را محقق می سازند. طرح مطالبات سیاسی، فرهنگی و مذهبی بلوچ در واقع ابزاری برای سوق دادن جوانان جویای نام و ناآگاه به پرتگاه انحراف و نابودی این سرزمین از سوی اپوزیسیون شکست خورده سیاسیون مدعی بلوچ گشته است. همان که گفته‌اند "قالب را حفظ و محتوا را عوض کنید".

آنگونه که من می بینم تنها دارایی اپوزیسیون (در واقع آنچه آنها می پندارند، می توان گفت ابزار، نه دارایی)، مردمی با اصالت و متمدن با هویت بلوچ هستند که رنج ها و خوشی ها دیده اند و امید به ساختن فرداهای خود بر مبنای تمام ارزش های انسانی و تعلق قومی و مذهبی خود دارند. این ابزار ارزشمند اما با دریایی از فرصت ها بنام بلوچستان متضمن گردیده و آنچنان در این شغالان طمع انداخته است که رویای تصاحب این گوهر گرانبها، خواب از چشمانشان ربوده است.

طرح زیرکانه اشغال بلوچستان! و تمایل به استقلال و جدایی و باز گذاشتن راه برای نیروهای پشت سر، از قرائن این انحراف است.

ادامه مطلب ...