makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

شهردار زاهدان نمونه شد

  مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: در هفته هوای پاک، شهردار زاهدان به عنوان شهردار نمونه شهر پاک انتخاب شد.

 به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ٬ خسرو افسری در همایش روز هوای پاک در محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: امسال با شعار سوخت پاک، خودرو پاک و هوای پاک" به دنبال کاهش آلاینده‌های جوی در سیستان و بلوچستان هستیم.

وی افزود: طی قرن‌های اخیر، روند صنعتی شدن برداشت از منابع بسیار زیاد شده و این خود باعث ایجاد آلودگی هوا می‌شود که در این راستا افزایش فضای سبز می‌تواند در پاک بودن هوا بسیار مؤثر باشد.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان ادامه داد: برای هر نفر به طور معمول 20 تا 24 متر مربع فضای سبز نیاز است که باید به سمت افزایش سرانه سبز در راستای هوای پاک حرکت کنیم.

خسروی در ادامه برگزاری مسابقه سراسری وبلاگ نویسی با موضوعات زیست محیطی برای نخستین بار در سطح  کشور، برگزاری نشست هم اندیشی با ریاست  دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه مباحث مربوط به آلاینده‌های هوا و اثرات زیان بار آنها بر سلامت مردم و بررسی راهکارهای اجرایی پیشگیرانه، برگزاری مسابقه زنده تلویزیونی با محوریت و سوالات زیست محیطی از شبکه استانی هامون در طول هفته هوای پاک با اهدای جوایز ارزنده، راه‌اندازی سیستم پایش آنلاین کارخانجات سیمان خاش و زابل، بازدید از کارخانجات بزرگ استان و کاشت درخت و نهال به منظور ترویج فرهنگ توسعه فضای سبز و اثرات آن در کاهش آلاینده‌های هوا را از مهم‌ترین برنامه‌های هفته هوای پاک در سیستان و بلوچستان عنوان کرد.

وی از افتتاح مرکز کنترل و پایش زیست محیطی در استان خبر داد و گفت: مرکز کنترل و پایش محیط زیست سیستان و بلوچستان افتتاح و به بهره‌برداری رسید که یکی از اهداف عمده افتتاح این مرکز، جمع آوری اطلاعات پایشی و داده‌هایی است که روی آلایندگی‌های محیط مثل آب، خاک و هوا تأثیر گذار است.

در ادامه از فعالان زیست محیطی سیستان و بلوچستان قدردانی شد.

افتتاح و بهره‌برداری از 371 طرح و پروژه در زابل

  فرماندار زابل گفت: در دهه مبارک فجر 371 طرح و پروژه در شهرستان زابل افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

به گزارش مکران به نقل از فارس ٬حسین کیخا در زابل اظهار داشت: هزینه تعداد این پروژه 328 میلیارد و 762 میلیون ریال است.

فرماندار زابل افزود: 116 هزار و 878 خانوار از مزایای این پروژه‌ها بهره‌مند می‌شوند.

وی ادامه داد: طرح‌ها و پروژه‌های قابل افتتاح در دهه مبارک فجر در شهرستان زابل برای 497 نفر اشتغال‌زایی می‌کند.

کیخا عمده این طرح‌ها را در بخش‌های آموزشی، برق، راه، کشاورزی، تعاون، کمیته امداد، مسکن، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بنیاد شهید، شرکت نفت، بهزیستی و... عنوان کرد.

فرماندار زابل تصریح کرد: از تعداد 371 طرح و پروژه، بخش کشاورزی 54 طرح و پروژه، کمیته امداد 74 سهم پروژه، راه و ترابری 16 طرح و پروژه و بخش آموزشی 18 طرح و پروژه را به خود اختصاص داده است.

افشای کلاف در هم تنیده‌ی جندالله - موساد - اپوزیسیون بلوچ

 چندماه پیش هنگامیکه عبدالمالک ریگی به مهلکه افتاد و در دام اطلاعاتی - امنیتی جمهوری اسلامی گرفتار شد و بالاخره سر این مار افعی قطع گردید، رضا حسین بر در برنامه های ویژه‌ای به سوگ وی نشسته بود و مرثیه‌ی عزا می‌خواند.

او می‌گفت «این شهید بزرگ و اسطوره‌ی تاریخی مقاومت بلوچ شجاعانه در برابر رژیم ایستاد و امروز روز عزای تمامی حامیان و عاشقان جنبش مقاومت مردمی ایران است.»

رضا حسین‌بر در واقع به نمایندگی از نیروهای سیاسی اپوزیسیون با بازماندگان جندالله ابراز همدردی می‌کرد. دیگر احزاب و جریانات اپوزیسیون بلوچ نیز به تسلیت جندالله آمدند و خود را در غم «شهادت» مالک ریگی شریک دانستند!

این موضع یک جانبه احزاب سیاسی بلوچی، مردم بلوچ و روشنفکران و مستقلین را متعجب نمود که بر خلاف محکومیت جهانی اقدامات جنایت بار جندالله، دلیل اتخاذ چنین موضعی از سوی اپوزیسیون بلوچ چیست!؟


ادامه مطلب ...

ابراهیم بلوچ شهردار جدید نیکشهر شد

  مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری سیستان و بلوچستان گفت: 'ابراهیم بلوچ' فرزند 'بالانچ' با حکم استاندار به عنوان شهردار جدید نیکشهر منصوب شد.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا'محمود ملاشاهی' افزود: بلوچ دارای تحصیلات کارشناسی در رشته تاریخ است و پیش از این ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیکشهر را برعهده داشته است.

وی بیان کرد: بلوچ منتخب شورای شهر نیکشهر است که پس از گذراندن مراحل گزینشی و تایید نهایی استاندار به عنوان شهردار جدید نیکشهر منصوب شده است.

بر پایه این گزارش، شهر نیکشهر از شهریورماه امسال تاکنون بدون شهردار بوده است.

نیکشهر در فاصله 465 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

آمادگی چین و هندبرای ساخت راه آهن چابهار -زاهدان

 مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با تاکید بر هزینه هنگفت ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و محدودیت منابع داخلی گفت: کشورهای هند و چین برای ساخت این خطوط ریلی بصورت فاینانس اعلام آمادگی کرده اند. 

به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهباز یزدانی در چابهار با بیان اینکه عملیات اجرایی راه آهن چابهار – زاهدان سال گذشته توسط رییس جمهوری آغاز شد، افزود: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پیمانکار این پروژه عظیم تاکنون 40 کیلومتر از طول مسیر 600 کیلومتری طرح را خاکریزی کرده است.

وی اظهارداشت: این پروژه در صورت استفاده از فاینانس توسط کشورهای هند و چین ، ظرف مدت دو سال ساخته و بهره برداری می شود.

ادامه مطلب ...

چابهار امن ترین شهرستان بندری ایران است

 فرماندار چابهار در مصاحبه با خبرنگاران رسانه های خارجی و داخلی گفت: این شهرستان بندری با توجه به شاخص های 14 گانه امنیتی، جزو امن ترین شهرهای ایران است.

به گزارش مکران به نقل از  ایرنا، 'ایرج حیدری' افزود: وجود شمار زیاد سرمایه گذاران و گردشگران و نیز حضور خبرنگاران خارجی و داخلی در چابهار نشانگر امنیت پایدار در این منطقه است.

وی با اشاره به قابلیت های فراوان بندرچابهار برای سرمایه گذاری و ترانزیت کالا به کشورهای همسایه اظهار داشت: ایجاد منطقه آزاد تجاری صنعتی در چابهار از سیاست های مهم نظام بوده و برای اتصال کریدور شمال به جنوب ، اقدامات بزرگی در حال انجام است.

وی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه 'چابهار محور توسعه شرق کشور است'، گفت: نگاه مثبت دولت به چابهار با ایجاد زیرساخت های لازم و نیز برنامه ریزی برای ساخت مجتمع پتروشیمی، بزودی چابهار را به عسلویه دوم تبدیل خواهد کرد.

ادامه مطلب ...

بزرگترین انبار نفت شرق کشور در زاهدان به شبکه ریلی متصل می شود

  مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: با راه اندازی پروژه ایستگاه نفت زاهدان در دهه فجر امسال بزرگترین انبار نفت شرق ایران به شبکه ریلی کشور متصل می شود.

به نقل از ایرنا  ' سیدمصطفی داودی' بیان کرد: ساخت این ایستگاه با هدف تامین سوخت مورد نیاز استان و افزایش صادرات فرآورده های نفتی به کشورهای همسایه از طریق شبکه ریلی کشور از ابتدای امسال آغاز شده است.

او افزود: مرحله نخست اجرای این پروژه در زمینی با گستره 30 هکتار و 60 هزار متر مکعب عملیات خاکبرداری و خاکریزی، هزار و 700 متر ریل گذاری خطوط ورودی و خروجی و اعتبار 10 میلیارد ریال در مدت زمان سه ماه انجام گرفت و در خرداد ماه بهره برداری شد.

وی اظهار داشت: مرحله دوم این پروژه شامل عملیات ساخت و نصب تاسیسات مربوط به انتقال فرآورده های نفتی که توسط شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی زاهدان در حال انجام است تاکنون 80 درصد پیشرفت اجرایی داشته است.


ادامه مطلب ...

سد کهیر موهبت نظام به مردم محروم منطقه است

 رئیس شورای شهر کنارک گفت: اجرای سد کهیر یکی از بر جسته‌ترین خدمات نظام در منطقه است که موجب شکوفایی آن می‌شود.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس قاسم میرزایی امروز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار فارس در کنارک اظهار داشت: رویکرد نظام مقدس جمهوری اسلامی اصل عدالت گستری در جای جای کشور به ویژه مناطق محرومی است که شاید تاکنون توجهی به آن نمی‌شده است.

وی افزود: اجرای پروژه بزرگ سد کهیر در بخش زرآباد از جمله طرح‌های زیربنایی است که کشاورزی و باغداری و همچنین مشکل آب شرب ساکنان این منطقه را مرتفع می‌کند.


ادامه مطلب ...

تداوم یخبندان شبانه در سیستان وبلوچستان

 کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: تا 48 ساعت آینده سرمای هوا در اکثر نقاط استان سیستان و بلوچستان تداوم دارد.

به نقل از فارس رضا آزادمنش امروز اظهار داشت: طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا 48 ساعت آینده، در نیمه شمالی و شرق استان یخبندان شبانه خواهیم داشت.

وی افزود: از روز جمعه به تدریج افزایش ابر، افزایش موقتی دما، در نواحی مرکزی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

این کارشناس هواشناسی ادامه داد: همچنین از روز شنبه بارش پراکنده باران برای مرکز و جنوب استان انتظار می‌رود.

آزادمنش اضافه کرد: روز یکشنبه با نفوذ توده هوای سرد مجدداً کاهش محسوس دما و در شهرهای شمالی وزش باد پیش‌بینی می‌شود.

وی گفت: دریای عمان تا پایان هفته نسبتاً مواج خواهد بود.

کارشناس پیش‌بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان عنوان کرد: حداکثر ارتفاع موج در دریای عمان به 2 تا 4 پا خواهد رسید.

آزادمنش افزود: بیشینه دمای امروز زاهدان به 14 تا 16 و کمینه دمای امشب به منفی 6 و منفی 8 درجه خواهد رسید.

دستگیری 4 شکارچی متخلف اماراتی در سیستان‌وبلوچستان

 مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: چهار شکارچی متخلف تبعه کشور امارات متحده عربی در سیستان و بلوچستان دستگیر شدند.

به گزارش مکران به نقل از فارس ٬خسرو افسری اظهار داشت: یگان حفاظت محیط زیست استان با تلاش و پیگیری‌های مستمر و با همکاری و مساعدت نیروی جان بر کف انتظامی و نیز گمرک زاهدان موفق به دستگیری چهار نفر متخلف تبعه کشور امارات متحده عربی شدند.

وی افزود: این متخلفان که اقدام به ورود غیرمجاز 10 بهله شاهین به منظور شکار و صید پرنده‌های مهاجر به ویژه هوبره کرده بودند، دستگیر شدند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان داشت: ورود شکارچیان غیر مجاز و متخلف هر ساله در فصل شروع مهاجرت پرندگان به استان سیستان و بلوچستان به منظور شکار غیر مجاز این پرندگان به ویژه هوبره که جزو لیست قرمز پرندگان در معرض خطر انقراض نیز به شمار می‌آید، صورت می‌گیرد.

افسری گفت: متخلفان فوق‌الذکر که با پرواز دبی ـ زاهدان وارد استان شده‌اند به پرداخت جریمه محکوم و پرندگان مذکور برای سیر مراحل قانونی تحویل سازمان حفاظت محیط زیست خواهند شد.

وی یادآور شد: جریمه قاچاق هر بهله شاهین 120 میلیون ریال است.