makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

افشای کلاف در هم تنیده‌ی جندالله - موساد - اپوزیسیون بلوچ

 چندماه پیش هنگامیکه عبدالمالک ریگی به مهلکه افتاد و در دام اطلاعاتی - امنیتی جمهوری اسلامی گرفتار شد و بالاخره سر این مار افعی قطع گردید، رضا حسین بر در برنامه های ویژه‌ای به سوگ وی نشسته بود و مرثیه‌ی عزا می‌خواند.

او می‌گفت «این شهید بزرگ و اسطوره‌ی تاریخی مقاومت بلوچ شجاعانه در برابر رژیم ایستاد و امروز روز عزای تمامی حامیان و عاشقان جنبش مقاومت مردمی ایران است.»

رضا حسین‌بر در واقع به نمایندگی از نیروهای سیاسی اپوزیسیون با بازماندگان جندالله ابراز همدردی می‌کرد. دیگر احزاب و جریانات اپوزیسیون بلوچ نیز به تسلیت جندالله آمدند و خود را در غم «شهادت» مالک ریگی شریک دانستند!

این موضع یک جانبه احزاب سیاسی بلوچی، مردم بلوچ و روشنفکران و مستقلین را متعجب نمود که بر خلاف محکومیت جهانی اقدامات جنایت بار جندالله، دلیل اتخاذ چنین موضعی از سوی اپوزیسیون بلوچ چیست!؟


هم اکنون گزارش مجله آمریکایی فارین پالیسی که در گذشته نیز رسوایی‌های اخلاقی- سیاسی، اقتصادی و اقدامات جاسوسی و تجاوز به حریم خصوصی مردم از سوی دولت‌ها و مقامات غربی را فاش کرده بود، رشته‌های جدیدی از کلاف پیچیده و درهم تنیده‌ی اپوزیسیون بلوچ و چگونگی ارتباطات گسترده‌ی آنان با جندالله، سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل را در اختیار افکار عمومی جهان قرار داده است.

نشریه آمریکایی فارین پالیسی در گزارش خود از برخی از اسرار و ناگفته های ارتباط گیری و تماس‌های میان اپوزیسیون بلوچ و نیروهای اطلاعاتی آمریکایی-اسرائیلی پرده برداشته است. این گزارش همچنین بر پیش‌دستی و اقدامات جسورانه اسرائیلی‌ها و خشم مقامات آمریکایی از ناهماهنگی موساد با آنان تاکید می‌کند.

ارتباط و تغذیه تسلیحاتی و اطلاعاتی جندالله از سوی آمریکا و اسرائیل از مدت‌ها پیش مطرح بود و همچنین برخی از رهبران و وابستگان این گروه به این مسئله اذعان نموده بودند اما موضوعی که در این گزارش سعی شده است به شکل مرموزی کمرنگ جلوه داده شود، بخشی از اینگونه ملاقات‌های پشت پرده عوامل موساد با نیروهای اپوزیسیون بلوچ است.

در این گزارش آمده است که «ماموران موساد (نیروهای امنیتی اسرائیل) آزادانه خود را در قالب نیروهای اطلاعاتی آمریکا جا می‌زدند و با عوامل جندالله و نیروهای دیگر در اروپا و نقاط دیگری تماس می‌گرفتند…»

از این گزارش فارین پالیسی به طور صریحی می‌توان برداشت نمود که عوامل موساد با بسیاری از نیروهای اپوزیسیون بلوچ ارتباط و همکاری متقابل داشته‌اند، چنانکه علاوه بر جندالله از نیروهای دیگری هم سخن به میان آمده و نکته برجسته تر اینجاست که بیشتر مذاکرات ذکر شده در گزارش در اروپا انجام می‌شده است؛ در حالیکه تاکنون اطلاعاتی که از جندالله در رسانه‌ها منتشر شده است مبنی بر مذاکراتی است که اکثرا در دبی، کشورهای عربی، افغانستان و پاکستان و برخی کشورهای آسیایی شمال افغانستان با توجه به موقعیت استقرار پایگاه های این گروه تروریستی انجام می‌شده است.

فارین پالیسی نوشته است که بخش زیادی از این تماس‌ها در بریتانیا میان نیروهای اطلاعاتی اسرائیل با بلوچ‌ها انجام می‌شد و اسرائیلی‌ها خود را در نیروهای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا جا زده بودند؛ هم از گذرنامه آمریکایی بهره می‌بردند؛ هم دلار می‌دادند و هم اینکه به عواملی که با آن‌ها در تماس بودند، می‌گفتند که این همکاری آن‌ها برای آمریکایی‌ها انجام می‌شود.

از سویی دیگر، با توجه به اینکه جندالله در لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا و سازمان ملل قرار داشته است، این امکان برای افراد این گروه وجود نداشته تا به راحتی به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر کنند. این موضوع تنها زمانی قابل درک است که نقش میانی عوامل دیگری از اپوزیسیون بلوچ را مدنظر قرار دهیم، کسانی که با ساز و کارهای سیاسی به خوبی آشنایی داشته باشند و بتوانند با روشهای مدیریتی خود بگونه ای که نیاز آنان و گروهک مورد بحث را برآورده سازد، بین مقامات سیاسی آمریکا و سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی موساد، سپو (سازمان اطلاعات سوئد)، CIA، MI6 (سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا) و رهبران جندالله ارتباط ایجاد کرده و سازماندهی مناسبی برقرار کنند.

نقش اپوزیسیون بلوچ به ویژه حزب مردم بلوچستان تاکنون در این زمینه دارای ابهام چندانی نبوده از آن جهت که همواره در دفاع و پشتیبانی از جندالله و تیتر نمودن اطلاعیه های کشتارهای جندالله با افتخار خود را پیشتاز قرار داده است اما با گزارش اخیر مجله فارین پالیسی تردیدی باقی نمی‌ماند که این حزب حلقه اصلی ارتباطی بین جندالله، موساد و CIA بوده است.

حزب مردم در مذاکراتی که با پارلمان‌های اروپایی داشته، تاکنون توانسته است نقش محوری خود را در فعالیت‌های جاسوسی موساد به خوبی پیش ببرد، امتیازاتی را برای گروه های مسلح به ویژه جندالله از مقامات سیاسی اروپایی کسب کند، برای این گروه حقوق سیاسی اختصاص دهد و با میانجی گری زمینه همکاری‌های بیشتر موساد - جندالله را فراهم نماید.

بدون شک نقش اپوزیسیون بلوچ در این خصوص به طور محرمانه و پنهان از رسانه‌ها بوده است به طوریکه یک مقام اطلاعاتی آمریکا در این زمینه گفته است که کار آمریکا در این زمینه «به دور از سر و صدا» انجام می‌شود.

از محتوای این گزارش بدون اغماض و فرافکنی می‌توان نتیجه گرفت که اپوزیسیون بلوچ در اروپا بازوی سیاسی تشکیلات مخوف جندالله بوده و فعالیت آنان در جهت گسترش اقدامات تروریستی و نفوذ هرچه بیشتر موساد و CIA در میان اپوزیسیون سیاسی و گروهک‌های شبه نظامی بلوچ می‌باشد.

میرسوبان بلوچ – 19/01/2012

ایمیل نویسنده: mirsouban@hotmail.com

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد