makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

آمادگی چین و هندبرای ساخت راه آهن چابهار -زاهدان

 مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با تاکید بر هزینه هنگفت ساخت راه آهن چابهار - زاهدان و محدودیت منابع داخلی گفت: کشورهای هند و چین برای ساخت این خطوط ریلی بصورت فاینانس اعلام آمادگی کرده اند. 

به نقل از باشگاه خبرنگاران، شهباز یزدانی در چابهار با بیان اینکه عملیات اجرایی راه آهن چابهار – زاهدان سال گذشته توسط رییس جمهوری آغاز شد، افزود: قرارگاه خاتم الانبیا (ص) پیمانکار این پروژه عظیم تاکنون 40 کیلومتر از طول مسیر 600 کیلومتری طرح را خاکریزی کرده است.

وی اظهارداشت: این پروژه در صورت استفاده از فاینانس توسط کشورهای هند و چین ، ظرف مدت دو سال ساخته و بهره برداری می شود.

وی دربخش دیگری ازسخنانش با اشاره به موقعیت استراتژیک بندر چابهار گفت: چابهار؛ تنها بندر ایران است که به اقیانوس و آبهای آزاد راه دارد و سالانه بیش از سه میلیون تن کالا ازآن جابجا می شود که حدود یک درصد آن کالاهای وارداتی به کشور است.

مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با تاکید بر اجرای طرح جامع بندرچابهار برای پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما افزود: طی 18 ماه آینده کشتیهای اقیانوس پیما با تناژ 100 هزار تن در بندرچابهار پهلوگرفته و ظرفیت تخلیه بار افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: درصورت تغییر کارکرد فرودگاه کنارک در 40 کیلومتری چابهار از حالت نظامی به تجاری و یا ایجاد فرودگاه جدید درمنطقه آزاد، حمل و نقل هوایی در منطقه نیز توسعه خواهد یافت.

یزدانی افزود: اکنون 300 دستگاه کامیون با پلاک منطقه آزاد، کار نقل و انتقال کالا از چابهار به زاهدان را انجام می دهند که در رشد و توسعه این صنعت نقش موثری دارند.

وی در ادامه این گفت وگو اظهار داشت: بزودی کاروان نمادین ترانزیت کالا با همکاری 10 کشور عضو اکو از محور ترانزیتی چابهار - سرخس - باجگیران به کشورهای تاجکستان و قرقیزستان حرکت خواهد کرد.

یزدانی افزود: برای فعالیت رسمی حمل کالا از این کریدور؛ پس از رفع موانع سر راه، به افزایش ظرفیت اسکله ها و خطوط مستقیم کشتیرانی نیاز است.

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان نیز گفت: توسعه زیرساخت بندرچابهار از سال 1362 آغاز شده و طرح جامع آن در حال اجراست.

سیاوش رضوانی افزود: بندر چابهار به دلیل قرار گرفتن در ورودی خلیج فارس و مدخل اقیانوس هند و به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران از موقعیت جغرافیایی حساس و مناسبی برخوردار است.

وی اظهارداشت: این بندر با بیش از 300 کیلومتر مرز دریایی ، نزدیکترین فاصله زمینی تا کشورهای افغانستان ، پاکستان و آسیای میانه را دارد.

وی گفت: ترانزیت کالا از طریق بندر چابهار اقتصادی ترین مسیر برای انجام مبادلات بازرگانی با کمترین هزینه و بهترین راه ترانشیبمنت کالا به بنادر دیگر خلیج فارس است.

رضوانی افزود: امکان برخورداری از تخفیف 15 درصد سود بازرگانی سهم منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، تخفیف 30 درصدی در هزینه های تخلیه و بارگیری کانتینر (THC) و توانایی پذیرش کشتیهایی با آبخور 12/5 متر از دیگر تسهیلات و مزایای سرمایه گذاری در بندر چابهار است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد