makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

رئیس مرکز انتقال نفت شهید چمران خبر داد

.

افزایش 100 هزار بشکه‌ای ظرفیت انتقال نفت‌خام از جنوب به شمال کشور 

رئیس مرکز انتقال نفت شهید چمران در گفت و گو با خبرنگار شانا با اعلام این خبر تصریح کرد: ظرفیت انتقال نفت خام به پالایشگاه های شمال کشور از تلمبه خانه شهید چمران روزانه حدود 100 هزار بشکه افزایش خواهد یافت و با توجه به نیاز، پالایشگاه های شازند اراک، شهید تندگویان تهران، کرمانشاه و تبریز می توانند از نفت خام ارسالی برداشت کنند.

عوض عالی وند تصریح کرد: هم اکنون لوب گذاری هایی در مسیر خط لوله 30 اینچ خروجی از تلمبه خانه شهید چمران به سمت شمال کشور تا تلمبه خانه آسار و تنگ فنی انجام شده و قرار است برای افزایش ظرفیت انتقال این خط لوله مواد روان کننده به نفت خام تزریق شود تا در نتیجه کاهش اصطکاک نفت خام با خط لوله، سرعت انتقال نفت در طول مسیر خط افزایش یابد.

به گفته وی، هم اکنون از روش تزریق مواد روان کننده به نفت خام در کشورهای پیشرفته استفاده می شود و ماهانه نیز در این مرکز انتقال نفت این مواد به نفت خام تزریق خواهد شد.

انتقال ماهانه حدود 13 میلیون بشکه نفت خام از مرکز انتقال نفت شهید چمران

رئیس مرکز انتقال نفت شهید چمران در باره روند انجام فعالیت های این مرکز انتقال گفت: فاز نخست این مرکز در سال 52 و فاز دوم آن در سال 54 به عنوان تلمبه خانه مادر (اصلی) به بهره برداری رسید و هم اکنون خوراک مورد نیاز چهار پالایشگاه و بخشی از نفت گاز مورد نیاز کشور از این مرکز منتقل می شود.

عالی وند تصریح کرد: نفت خام ورودی به این تلمبه خانه به وسیله یک خط لوله 18 اینچ از چشمه خوش و یک خط لوله 26 اینچ از واحد شماره 3 مناطق نفت خیر جنوب دریافت و در مخازن تلمبه خانه شهید چمران ذخیره سازی می‌شود و بر اساس نیاز اعلام شده از سوی واحد کنترل مرکزی، خوراک مورد نیاز پالایشگاه های کشور با خط 30 اینچ پس از دریافت به تلمبه خانه شهید زنگنه، سپس تلمبه خانه تنگ فنی از جنوب به سمت شمال منتقل می شود.

وی با بیان این که سال گذشته ماهانه 12 تا 13 میلیون بشکه نفت خام از این مرکز انتقال نفت منتقل شد، گفت: با توجه به نیاز پالایشگاه ها روزانه مقدار مشخصی نفت خام سبک آسماری و نفت خام سنگین بنگستان از چشمه خوش و واحد شماره 3 مناطق نفت خیز جنوب به این مرکز منتقل می شود.

وی تصریح کرد: کیفیت و کمیت نفت خام ارسالی به مراکز انتقال نفت در آزمایشگاه مناطق نفت خیز جنوب بررسی و قبل از ورود به پالایشگاه های کشور نیز دوباره بررسی می شود.

ساخت تلمبه خانه جدید در مرکز انتقال نفت شهید چمران

رئیس مرکز انتقال نفت شهید چمران از ساخت تلمبه خانه جدید در این مرکز انتقال نفت خبر داد و افزود: این تلمبه خانه با 98 درصد پیشرفت در حال ساخت است و پیش بینی می شود تا یک ماه آینده به بهره برداری برسد.

عالی وند با بیان این که سامانه تلمبه خانه جدید پشتیبان تلمبه خانه قدیمی است، افزود: تلمبه خانه جدید به صورت پی.ال.سی عمل می کند و در سیستم پیشرفته پی‌ال‌سی تمام مراحل بهره برداری به طور دقیق مورد پایش قرار می گیرد و با تعریف هشدارهای حفاظتی، ایمنی عملیات انتقال افزایش می یابد.

به گفته وی، هم اکنون دو مخزن 37 میلیون لیتری، دو مخزن 32 میلیون لیتری ذخیره سازی مواد نفتی و دو مخزن ذخیره سازی برای سوخت توربین ها در این مرکز انتقال نفت فعال است.

وی با بیان این که شمار توربین های تلمبه خانه شهید چمران به 13 توربین افزایش خواهد یافت، تصریح کرد: هم اکنون 7 توربین در این تلمبه خانه در مدار فعالیت قرار دارد و به زودی 6 توربین جدید در این تلمبه خانه نصب خواهد شد.

رئیس مرکز انتقال نفت شهید چمران درباره روند بازرسی خطوط لوله گفت: گروه های گشتی به صورت 24 ساعته خط لوله را بازرسی فیزیکی و گروه های فنی به صورت دوره ای وضعیت خطوط را از نظر خوردگی و نقاط بحرانی بررسی می کنند، همچنین سالانه کتابچه های راهنما میان روستاییان و ساکنان اطراف خطوط لوله برای آگاهی از رعایت نکات ایمنی و حفظ حریم ایمنی خطوط منتشر می شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد