makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

غلبه بر سنگ و بتن با قدرت امواج

محققان پارک علم و فناوری آذربایجان غربی موفق به طراحی و ساخت دریل مایکرو ویو با قابلیت استفاده در عملیات‌ عمرانی و شهرسازی مانند ساخت پل‌ها و سدهای بتنی شدند.

مهندسی مهرداد فوج‌لعلی، مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: این دستگاه قادر است با امواج مایکروویو (امواج الکترومغناطیسی با توان و فرکانس بسیار بالا) اجسام ضخیم و سخت را سوراخ کرده یا برش دهد و به دلیل توان و انرژی بسیار بالا سوراخ‌کاری را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه دریل مایکرو ویو ساخته شده بر روی مواد سختی مانند بتن و آسفالت با موفقیت تست شده است، تصریح کرد: دریل‌ مایکرو ویو در عملیات‌ عمرانی و شهرسازی مانند پل‌سازی و سدسازی کاربرد داشته و می‌تواند اجسام سختی مانند آسفالت و بتن را در کوتاه‌ترین زمان ممکن سوراخ کند. به گونه‌ای که این امواج مایکرو‌ویو توانایی سوراخ کردن این اجسام را به قطر یک سانتی‌متر و عمق پنج سانتی‌متر در مدت زمان 20 ثانیه دارد.

 

فوج‌لعلی در خصوص چگونگی عملکرد و خصوصیات این دریل مایکروویو عنوان کرد: برای برش دادن به صورت طولی از لامپ‌های مگنترون استفاده شده است. این دریل می‌تواند با توان 2 کیلو وات و فرکانس 45/2 گیگاهرتس به سوراخ کردن و برش اجسام سخت بپردازد به گونه‌ای که با قرار دادن دریل بر روی سطح مورد نظر امواج بدون هیچ تماس فیزیکی دریل، صدا و .... به سطح ساطع شده و پس از 20 ثانیه مشاهده‌ می‌کنید که سطح مورد نظر سوراخ شده است.

وی در گفت‌و‌گو با ایسنا افزود: این دریل مایکروویو 20 سانتی‌متر ارتفاع، 15 سانتی‌متر عرض، حدود 5/2 کیلوگرم وزن دارد و با سیستم کاملا پرتابل برخلاف دریل های مکانیکی با برق تک فاز کار می‌کند.

مدیرعامل شرکت سازنده این دستگاه در پایان با اشاره ساخت نمونههای مشابه این دستگاه در کشورهای ‌آلمان، آ‌مریکا و .... خاطرنشان کرد: این دستگاه در خاورمیانه نمونه مشابه نداشته و با توجه به قدرت و توان برش بسیار بالا در صورت تولید در مقیاس‌های گسترده‌تر (نیمه صنعتی و صنعتی) می توان در عملیات‌ عمرانی و شهرسازی مانند ساخت پل‌ها و سدها از آن از آن استفاده کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد