makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

قابل توجه بلوچستانیان عزیز قیمت انرژی و نان امسال افزایش نمی‌یاب

دبیر ستاد هدفمندکردن یارانه‌ها گفت: با توجه به اینکه قیمت حامل‌های انرژی در سال جاری افزایش نمی‌یابد، نمی‌توان برای هدفمند کردن یارانه‌ها آثار تورمی قابل ملاحظه‌ای قائل بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا فرزین در بیست و یکمین همایش سیاست‌های پولی و ارزی گفت: یکی از دلایل تورم، افزایش قیمت کالاهای وارداتی است و به خاطر سهم بالای کالاهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای است بنابراین روی قیمت تمام شده تولید اثر می‌گذارد.

وی تاکید کرد: اوج آثار تحریم‌های اقتصادی در سال گذشته بود و امسال اثر جدیدی از ناحیه تحریم بر اقتصاد ایران وارد نمی‌شود و تهدید جدیدی در مورد بابت تحریم برای اقتصاد ایران نداریم.

فرزین ادامه داد: موضوع اساسی داخلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌هاست که ممکن است آثار تورمی داشته باشد و باید مورد بررسی قرار بگیرد. در حال حاضر ضریب جینی و شاخص قیمت‌ها طبیعی است و افزایش قیمت سوخت، انرژی و مسکن در سال گذشته بر تورم تأثیر داشته است.

به گفته وی قیمت نفت کوره سال گذشته 20 برابر، گازوئیل از 16.5 تومان به 150 تومان در لیتر افزایش یافت و قیمت بنزین 400 درصد افزایش یافت، قیمت گاز رشد بالای 500 درصدی تجربه کرد و این شاخص‌ها خود به خود بر نرخ تورم معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت قصد تغییر قیمت در سال جاری ندارد و قیمت نان و انرژی همان نرخ‌های سال گذشته است بنابراین نمی‌توان برای هدفمند کردن یارانه‌ها آثار تورمی قابل ملاحظه‌ای قائل بود.

وی تاکید کرد: آنچه در مورد تورم به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط است، مسئله تامین مالی آن است که باعث افزایش پول پرقدرت و ایجاد تورم نشود.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها افزود: افزایش قیمت محصولات پتروشیمی بر روی دو هزار کالای صنعتی تاثیر می‌گذارد. از طرفی در بخش نقدینگی عمده تورم مربوط به رشد نقدینگی در جامعه است که معمولا با پنج فصل تاخیر به کشور می‌رسد و رشد نقدینگی 2 سال قبل هم‌ اکنون در تورم و اقتصاد اثر می‌گذارد.

وی گفت:‌ بنابراین دلایل تورم از محل واردات، رشد نقدینگی، ارز و فشار دستمزد است که البته در این مورد دولت تدابیر لازم را اندیشیده تا با کنترل دستمزد جلوی افزایش تورم را بگیرد. همچنین دولت از نرخ ارز به صورت لنگرگاه برای تورم استفاده می‌کند و دنبال عمق دادن به بازار مالی است که در ایران این گونه نیست. ارزش کل معاملات به ارزش بازار سرمایه حدود 20 درصد است و سهام شناور و آزاد در بازار سرمایه اندک است این رقم در ترکیه با وجود اینکه بازار مالی آن عمق یافته نیست حدود 160درصد است، بنابراین باید با ابزارهای مالی جدید منابع لازم برای تولید جذب شود و افزایش نقدینگی به بازار سرمایه هدایت شود تا برای بنگاه‌ها تامین مالی انجام شود.

فرزین در پاسخ به اینکه منابع و مصارف هدفمندی تراز نیست، گفت: شاید هنگام پرداخت یارانه نقدی نقدینگی کم باشد و از منابع دیگر استفاده شود، اما پس از مدتی، منابع از محل افزایش قیمت حامل‌ها حاصل و جایگزین می‌شود.

وی افزود: همچنین گفته می‌شود از منابع هدفمندی یارانه‌ها به تولید، اختصاص داده نشده است در حالی که بودجه‌های عمرانی تا 29 اسفند هر سال تخصیص پیدا می‌کند و برای بخش تولید نیز سال گذشته 550 میلیارد تومان به صنعتگران پرداخت شد و فهرست این صنایع نیز در راستای حمایت منطقی از تولید از جانب وزارت صنایع دریافت شد.

* شناسایی خارج نشینانی که یارانه می‌گیرند

دبیر ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها همچنین در حاشیه این همایش با بیان اینکه ایرانیان خارج از کشور یارانه نمی گیرند، از راه اندازی سیستم شناسایی این افراد در مرکز آمار ایران خبر داد.

به گزارش ایسنا فرزین در مورد تعداد افراد خارج از کشور که یارانه می گیرند گفت: هم اکنون رقمی در این مورد نداریم اما سیستم مرکز آمار کشور به گونه ای است که اگر افرادی از خارج از کشور بخواهند در سیستم ثبت نام کنند، امکانپذیر نیست.

وی گفت: ممکن است که این افراد از داخل کشور در سیستم ثبت نام کرده باشند. در حال بررسی ثبت نام کننده ها هستیم تا در مورد حذف این افراد اقدام کنیم.

وی افزود: آماری در مورد افرادی که در ایران مقیم نیستند اما ثبت نام نکرده اند، نداریم، این در حالی است که شرط دریافت یارانه این است که خانوار در داخل کشور زندگی کند زیرا اگر در داخل کشور زندگی نکنند هزینه جدیدی به آنها تحمیل نمی شود بنابراین یارانه ای به آنها تعلق نمی گیرد.

فرزین با اشاره به برگزاری نشستی در شب گذشته برای بررسی این موضوع گفت: مرکز آمار در حال بررسی است تا اگر در صورت احتمال خانواری در خارج از کشور زندگی می کند اما در سیستم برای دریافت یارانه ثبت نام کرده است، در مورد آنها اقدام شود.

معاون اقتصادی وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان کرد: به دنبال این هستیم که در سیستم مرکز آمار یک نظام شناسایی ایجاد کنیم تا به ایرانیان خارج از کشور که هزینه ای از قبل هدفمندی یارانه ها تحمیل نمی شود، یارانه تعلق نگیرد.

وی در مورد افرادی که برای دریافت یارانه ثبت نام نکرده اند و یا دیر اقدام کرده اند آیا یارانه ای دریافت خواهند کرد یا خیر گفت: افرادی یارانه های پرداخت شده پیش از این را دریافت خواهند کرد که قبلا در سایت مرکز آمار ثبت نام و نسبت به افتتاح حساب اقدام کرده باشند و بنا بر دلایل و یا اشتباهاتی که در سیستم بوده نتوانستند یارانه خود را دریافت کنند اما افرادی که پیشتر ثبت نام نکرده اند، مشمول دریافت یارانه نمی شوند.

فرزین تعداد افراد ثبت نامی برای دریافت یارانه در سایت مرکز آمار را 73 میلیون و 600 هزار نفر و تعداد افراد ثبت نام و افتتاح حساب کرده در سایت وزارت رفاه را که الان یارانه دریافت می کنند را 72 میلیون و 500 هزار نفر اعلام کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد