makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

شکست زودهنگام تحریم‌های غرب، با ساخت رادیوداروهای ایرانی

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به تحریم ایران در رادیو داروها از سال 86 گفت: در مدت بسیار کوتاهی پس از این تحریم‌ها، متخصصان این سازمان ، موفق به ساخت رادیو داروهای مورد نیاز کشور شدند.

به گزارش خبرنگار علمی ایسنا، دکترمحمد قنادی در مراسم افتتاحیه سومین کنگره بین‌المللی و پانزدهمین همایش سالانه پزشکی هسته‌ای که صبح پنجشنبه در سالن همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد، با بیان این که اهمیت استفاده از رادیو ایزوتوپ‌ها و رادیو داروها در عرصه پزشکی هسته‌ای بر کسی پوشیده نیست، افزود: علی‌رغم عمر بسیار اندک این علم در دنیا، در حال حاضر استفاده بسیار ارزشمند و بهینه‌ای از رادیو ایزوتوپ‌ها و رادیو داروها در عرصه پزشکی می‌شود.

رییس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای افزود: در حال حاضر، تشخیص بسیاری از بیماری‌های نهفته و درمان برخی از بیماری‌های مهلک بدون استفاده از رادیو داروها امکان‌پذیر نیست؛ به عنوان مثال ژل ژنراتور مولیبدن-99/ تکنسیم m99 مورد استفاده حدود 800 هزار تا یک میلیون ایرانی در حدود 130 مرکز پزشکی هسته‌ای کشور است.

قنادی با بیان اینکه در حال حاضر سالانه حدود 40 میلیون نفر در جهان نیز، از رادیو داروها به ویژه ژل ژنراتور مولیبدن-99/ تکنسیم m99 برای تشخیص بیماری‌ها استفاده می‌کنند، تصریح کرد: اگر رشته اول پزشکی در سطح دنیا را پزشکی هسته‌ای بدانیم، حرف بی‌راهی نیست.

وی تحریم‌های صورت گرفته علیه ایران در ورود رادیوداروها را اقدام ناجوانمردانه غرب توصیف کرد و با یادآوری این که از حدود 30 سال پیش و شاید قبل از انقلاب اسلامی هم، رادیو داروها به طریقی در سازمان انرژی اتمی ایران تهیه می‌شد، افزود: در تابستان 86 بیماران کشور در زمینه رادیو داروها به شدت مشکل پیدا کردند، بنابراین سازمان انرژی اتمی در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و بر اساس برنامه منظمی که این تحریم‌ها را پیش‌بینی کرده بودند، بلافاصله در حدود یک ماه توانست تحریم‌ها را شکسته و وارد عرصه تولید رادیو داروهای مورد نیاز کشور شود.

قنادی ادامه داد: خوشبختانه از این زمان به بعد، رادیو داروهای مورد نیاز ، توسط متخصصان سازمان انرژی اتمی، به عرصه پزشکی هسته‌ای کشور عرضه شد و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور نیز برای تایید و استفاده از این داروها همکاری لازم را انجام دادند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد