makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

ایران امنیت کشتی های خارجی آبهای آزاد را تامین می کند

مبارزه با تروریسم دریایی اولویت نیروی دریایی ارتش/ اعلام آمادگی ایران برای کمک به کشتی های خارجی در آب های آزاد

تهران- فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مبارزه با تروریسم دریایی را اولویت نیروی دریایی دانست و آمادگی ایران را برای کمک به کشتی ها و نفتکش های خارجی در آب های آزاد اعلام کرد. 

 

امیر دریادار حبیب الله سیاری در گفت و گو با ایرنا همچنین از برخی رسانه ها به دلیل بی توجهی در انعکاس مطلوب اخبار مربوط به مقابله ناوگروه های این نیرو با دزدان دریایی در آبهای آزاد و بین المللی انتقاد کرد.

وی که در خبرگزاری جمهوری اسلامی حضور یافته بود با تاکید بر اهمیت امنیت در خطوط کشتیرانی، گفت:بیش از 93 درصد از میزان کالاهایی که در دنیا و کشور جابجا می شود از طریق دریا است.

امیر دریادار سیاری افزود: صادرات و واردات کشور از دو مسیر عبور می کنند که یکی از مسیر' باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز' است و یا آن که باید به سمت جنوب شرق آسیا بروند که از ' جنوب هندوستان و مالزی، اندونزی و تنگه مالاکا' می گذرد.

وی یاد آور شد: تعداد کمی از کشتیهای تجاری و نفتکش نیز به سمت جنوب آفریقا می روند ؛ بنابراین در این مثلثی که یک راس آن تنگه هرمز است و یک راس آن باب المندب و کانال سوئز و راس دیگر آن آسیای جنوب شرقی و تنگه مالاکا ، تمامی این 93 درصد واردات و صادرات کشور در همین منطقه است که گذرگاه بسیار مهمی برای اقتصاد کشور محسوب می شود.

فرمانده نیروی دریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر نقش این نیرو در مقابله با دزدان دریایی خاطرنشان کرد: اگر یک کشتی ما را به سرقت ببرند با توجه به محموله آن بین 20 تا 30 میلیارد تومان و یا بیشتر برای آزادی آن باید پول پرداخت شود، ضمن این که سرقت این کشتیها از نظر حیثیتی و آسیبی که وارد می شود نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است.

امیر دریادار سیاری اظهارداشت : گزارشها حاکی از آن است که دزدان دریایی سالانه حدود 12 میلیارد دلار به تجارت جهانی خسارت وارد می کنند.

وی با مطرح کردن این سوال که شمال اقیانوس هند، این مثلثی که یک راس آن تنگه هرمز است و این حجم کالاهایی که کشور ما در صادرات و واردات بویژه در بخش صادرات نفت خام جابجا می کند و امنیت منطقه چه اهمیتی دارد؟ گفت: من از رسانه های گروهی کشور گله دارم .

وی افزود: هنگامی که نجات یک کشتی ایرانی و یا خارجی از دست دزدان دریایی توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود، رسانه ها نه تنها به آن نمی پردازند بلکه اگر هم بخواهند آن را اعلام کنند در حد یک متن کوچک در یک گوشه روزنامه منتشر می کنند که اصلا قابل دیدن نیست و صدا و سیما نیز خبر آن را اعلام نمی کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که رسانه های گروهی باید به این مساله بپردازند خاطرنشان کرد: هنگامی که تمامی صادرات و واردات کشور از طریق این دو کریدور انجام می شود اگرامنیت در این منطقه نباشد موجب بروز خسارات جبران ناپذیری می شود.

امیر دریادار سیاری یاد آور شد: در دوران دفاع مقدس نیز همین اتفاق افتاد و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران 10 هزار کشتی نفتکش و تجاری را اسکورت کرد تا چرخه اقتصادی کشور حرکت کند و اگر واردات و صادراتی انجام نمی شد، کشور با مشکل جدی روبرو می شد.

سیاری در اهمیت جایگاه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور بویژه در دوره دفاع مقدس، گفت: فرمانده معظم کل قوا در هفتم آذر ماه سال گذشته فرمودند که آن هنگام که همه چیز ما به صادرات نفت وابسته بود و دشمن می خواست آن را قطع کند، نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تحرک و جوهر وجودی خود را نشان داد و با اسکورت کشتی های نفتکش و برقراری امنیت لازم در منطقه اجازه نداد حتی یکروز صدور نفت جمهوری اسلامی ایران قطع شود.

وی با بیان این که اگر دشمن می توانست شریان اقتصادی کشور را قطع کند و محاصره اقتصادی علیه ما را انجام دهد، در جنگ پیروز نمی شدیم، افزود: اقدامی که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریا انجام داد موضوع بسیار گسترده ای است که اهمیت اقتصادی آن و این وجود توانمندی اقتصادی برای پشتیبانی از جبهه های جنگ در تمامی ابعاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است و بر این اساس باید به این موضوع خیلی پرداخته شود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: ناوگروههای نیروی دریایی ارتش در طی دو سال گذشته حدود یک هزار کشتی تجاری و نفتکش ایرانی را در خلیج عدن و آبهای سومالی اسکورت کردند.

امیر دریادار سیاری افزود: دریادلان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در این مدت 30 مورد درگیری شدید با دزدان دریایی در این منطقه داشته اند و بدین ترتیب زمینه عبور سالم کشتیهای تجاری و نفتکش ایرانی و برخی کشتی های خارجی را در آبهای آزاد و بین المللی فراهم کرده و تاکنون نیز خسارت جانی و مالی برای این شناورها بوجود نیامده است.

وی تصریح کرد: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر تبدیل نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به یک نیروی دریایی راهبردی، این نیرو در آبهای آزاد و بین المللی را آغاز کرد و هم اینک در نظر دارد تا حضور خود در دریاهای آزاد را با هدف حفظ منافع کشور و تامین امنیت خطوط کشتیرانی را گسترش دهد.

امیر دریادار سیاری به عبور ناوگروه دوازدهم جمهوری اسلامی ایران از کانال سوئز و ورود به دریای مدیترانه که شگفتی کشورهای غربی و رسانه های جهان را برانگیخت اشاره کرد و گفت: این ناوگروه که با هدف نشان دادن اقتدار و توانمندیهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به دریای مدیترانه سفر کرد، موجب شد تا رژیم صهیونیستی اقرار کند که این سفر با هدف به رخ کشیدن تواناییها و توانمندیهای نیروهای ایرانی در این منطقه انجام شده است.

وی یاد آور شد: این سفر دریایی نشان داد که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ، نیرویی قدرتمند و استوار است که تحریمهای بیش از سه دهه کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا نه تنها تاثیری بر تواناییهای این نیرو نگذاشته است بلکه موجب تقویت بیش از پیش توانمنیدهای این نیرو در عرصه های مختلف از جمله در زمینه بازدارنگی در برابر تهدیدات بیگانگان شده است.

وی با بیان این که ناوگروه دوازدهم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در سفر به دریای مدیترانه و در مسیر عبور از کانال سوئز پیام صلح و دوستی ایران را به کشورهای منطقه ابلاغ کرد، اظهارداشت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا دامنه فعالیت خود را بیش از پیش گسترش دهد و هرجا که منافعی داشته باشد در آن مناطق مقتدرانه حضور خواهد یافت.

به گفته دریادار سیاری امروز با همت متخصصان نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و همکاری با صنایع دفاعی و دانشگاهی، نیروی دریایی تجهیزات و امکانات مورد نیاز خود را در داخل تامین می کند و نیازی به کشورهای خارجی ندارد.

وی تصریح کرد: امروز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری صنایع دفاعی و اساتید دانشگاهی به فرموده فرمانده معظم کل قوا موضوع ' عمر دهی انقلابی ' به تجهیزات را در دستور کار دارد و در این راستا گامهای ارزنده ای برداشته است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در ادامه خاطرنشان کرد: به رغم آن که شناورهای نیروی دریایی دارای عمر بالایی هستند اما این شناورها بهینه سازی شده و با تجهیزات نوین اعم از رادارها ، سونارها، توپ ها ، اژدرهای و دیگر تجهیزات نوین مجهز شده اند و حضور ناوهای ایرانی در دریای مدیترانه که در این ماموریت بیش از 25 هزار کیلومتر را طی کردند، نشان از این توانمندیها است.

امیر دریادار سیاری با بیان این که دفاع از منافع جمهوری اسلامی ایران در آبهای آزاد و بین المللی از جمله مولفه های نیروی دریایی راهبردی است، اظهارداشت: به دنبال افزایش دزدیهای دریایی در خلیج عدن و آبهای سومالی ناوگروههای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای حفاظت از خطوط مواصلاتی کشتیهای نفتکش و تجاری کشور به این منطقه اعزام شدند.

وی با تاکید بر این که حضور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در راستای تامین منافع کشور باید در آبهای آزاد بیش از پیش گسترش یابد، گفت: اگر حضور در آبهای آزاد و بین المللی برای کشورهای غربی و در راس آن استکبار جهانی خوب است چرا برای ما خوب نباشد.

امیر دریادار سیاری با اشاره به این که از زمان حضور ناوگروههای نیروی دریایی در خلیج عدن و آبهای سومالی از میزان دزدیهای دریایی کاسته شده است، گفت: در این میان لنج های ایرانی نیز در خطر دزدی دریایی قراردارند که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران سعی دارد تا با آموزش نیروهای این لنج ها و معرفی خطوط پرخطر به این شناورها از میزان حمله دزدان دریایی به آنها کاسته شود.

وی با بیان این که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با اقتدار از منافع خود در آبهای آزاد و بین المللی دفاع می کند، اظهارداشت: نیروی دریایی علاوه بر این آماده کمک به کشتیهای تجاری و نفتکش در آبهای آزاد و بین المللی است و خنثی سازی حمله دزدان دریایی به کشتی تجاری عطار ایران و یک کشتی کویتی طی روزهای اخیر دلیلی بر این موضوع است.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: هم اینک ناوهای جنگی 25 الی 30 کشور جهان که کشتیهای تجاری و نفتکش آنها از خلیج عدن و آبهای سومالی عبور می کند در این منطقه حضور دارند که بیشتر آنها تحت نظارت سازمان پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) به فعالیت مشغول هستند.

امیر دریادار سیاری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در کنار روسیه، چین از جمله کشورهایی هستند که به طور مستقل در این منطقه به فعالیت مشغول هستند و در راستای برقراری امنیت در خطوط مواصلاتی خود کشتیهای تجاری و نفتکش ایرانی را اسکورت می کنند.

وی با تاکید بر این که مبارزه با تروریسم دریایی یکی از اولویتهای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است گفت:پس از شدت گرفتن دزدیهای دریایی در خلیج عدن، جمهوری اسلامی ایران از جمله نخستین کشورهایی بود که در راستای مقابله با دزدیهای دریایی در خلیج عدن ناوگروهای خود را به این منطقه اعزام کرد و به همین علت از سوی سازمان جهانی دریانوردی مورد تقدیر قرارگرفت.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با بیان این که از میزان دزدیهای دریایی هنوز کاسته نشده است، گفت که حضور ناو گروههای ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه افزایش یافته و فعالیت نیروهای ایرانی در آبهای آزاد و بین المللی گسترده تر شده است و بر این اساس ما توانسته ایم امنیت را برقرار کرده و از اتفاقاتی که در منطقه می افتد ، جلوگیری کنیم.

امیر دریادار سیاری با بیان این که نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور گسترده در منطقه توانسته است امنیت در خطوط مواصلاتی را برای کشتیهای نفتکش و تجاری ایرانی فراهم کند، گفت: ما در منطقه به کشتیهای هر کشور خارجی که در کمین دزدان دریایی قرار گیرد و درخواست کمک کند نیز کمک می کنیم.

وی افزود: تمامی کشتیهای کشورهای خارجی و ایرانی که تحت اسکورت ناوگروه های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار می گیرند با سلامت از منطقه عبور می کنند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: دزدان دریایی با توجه به این که کشتیهایی را در اختیار گرفته اند احتمال می رود که دامنه فعالیت خود را افزایش دهند و در مناطق دیگرهم حضور یابند اما نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از هوشیاری بالایی برخوردار و آماده مقابله با هر گونه دزدی دریایی در پهنه های آبی آزاد و بین المللی است.

امیر دریادار سیاری گفت: بنابراین یکی از مفاهیم نیروی دریایی راهبردی این است که در آن منطقه حضور یابیم و با تامین امنیت خطوط مواصلاتی از منافع کشور حفاظت کنیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد