makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

اسلام هراسی؛ نژادپرستی مدرن در اروپا

لندن - شرکت کنندگان در همایش بین المللی 'مقابله با اسلام هراسی در انگلیس و اروپا' که در شهر لندن برگزار شد، تاکید کردند که پدیده اسلام هراسی گونه ای جدید از نژادپرستی است که در کشورهای مختلف اروپایی تعقیب می شود.   

به گزارش خبرنگار ایرنا، این همایش یک روزه با حضور دهها نفر از شخصیت های مسلمان و غیرمسلمان از کشورهای مختلف اروپایی روز شنبه در مرکز مسلمانان انگلیس واقع درشرق لندن برگزار شد.

در این همایش سخنرانانی از انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی از جمله آلمان و فرانسه درباره فضای جدید اسلام هراسی در اروپا سخنرانی کردند و این پدیده را یکی از معضلات جدی در سطح جهان معرفی نمودند.

شرکت کنندگان به طور قاطع اسلام هراسی را در همه اشکال آن به عنوان نوعی نژادپرستی مدرن محکوم کرده و سیاستمداران را به دلیل بی توجهی به این موضوع مورد سرزنش قرار دادند.

'محمد عبدالباری' رییس سابق 'شورای مسلمانان بریتانیا' در این همایش گفت: اسلام هراسی به یک موضوع جدی جهانی تبدیل شده است و متاسفانه ما تاکنون نتیجه بسیار اندکی از گفت و گو با سیاستمدارن مان برای مقابله با اسلام هراسی گرفته ایم.

دکتر 'رابرت لمبرت' از موسسه اروپایی تحقیقات مسلمانان و استاد دانشگاه 'اگزتر' انگلیس نیز در این همایش گفت: مصاحبه های متعددی که ما در موسسه اروپایی تحقیقات مسلمانان انجام داده ایم نشان می دهد زنان مسلمان در جامعه انگلیس به خاطر حجاب شان هدف آزار و اذیت و خشونت قرار می گیرند.

وی افزود: همچنین خشونت علیه مردانی که ظاهری اسلامی دارند، امری معمول است. از جمله خشونت های ضد اسلامی می توان به حمله به مساجد و آتش زدن عمدی آنها اشاره کرد.

وی اظهارداشت: آخرین باری که یک کلیسا در انگلیس طعمه حریق عمدی شد، ماه مارس سال گذشته و در شهر ایپسویچ بود که تحقیقات بعدی نشان داد علت اصلی آتش زدن کلیسا این بود که چندی پیش یک خیریه اسلامی آن کلیسا را خریداری کرده بود.

وی در ادامه به تعداد زیاد مساجدی که به طور عمدی طعمه حریق شده اند اشاره کرد و گفت: موارد آنقدر زیاد بود که توقع می رفت سیاستمداران حداقل بطور ظاهری سخنی در محکومیت این اقدامات بگویند ولی حتی یک سیاستمدار در سطح ملی یک کلمه هم در این مورد نگفت.

'... نه فقط سیاستمداران که حتی رسانه ها هم با سکوت کامل از کنار اینگونه رویداد ها می گذرند.'

'عبدالکریم وکیل' از اساتید دانشگاه 'کینگز کالج' لندن نیز در سخنان خود به سیاست ادغام و ایجاد همگرایی بین مسلمانان و جامعه میزبان با روی کار آمدن دولت کارگری در انگلیس در سال 1997 اشاره کرد و گفت: به رغم اعلام این سیاست تبعیض علیه مسلمانان در جامعه انگلیس همچنان یک مساله مهم و نگران کننده است.

وی ادامه داد: اسلام هراسی اکنون هم در بین مردم عادی و هم در سطح سیاستمداران رایج شده است... اسلام هراسی یک پدیده جهانی است و در هر گوشه از دنیا به شکل ویژه ای ظاهر می شود.

'لورا مک دونالد' از دانشگاه بیرمنگهام نیز سخنران بعدی بود که گفت: ماجرای جنگ علیه تروریسم همه تبعیض ها علیه مسلمانان را به امری عادی تبدیل کرده و باعث تغییر رفتار های روزمره مردم در قبال مسلمانان شده است.

وی به ترس زنان مسلمان مقیم بیرمنگهام از حملات نژادپرستانه اشاره کرد و افزود: کودکان مسلمان نیز بیش از پیش احساس انزوا می کنند و در تعامل با معلم و پلیس از قبل فرض می کنند که شخص مقابل، علیه آنها موضع دارد. این وضعیت باعث هرچه بیشتر به حاشیه رفتن مسلمانان می شود.

'ویمن بنت' از فعالان سیاه پوست و از اعضای سازمان مردمی 'اتحاد علیه فاشیسم' نیز در سخنان خود بیشتر به فعالیت گروه های افراطی و نژاد پرست نظیر 'لیگ دفاعی انگلیس EDL ' پرداخت و درباره خطرات ظهور اینگونه گروه های فاشیستی جدید توضیحاتی ارائه نمود.

وی ضمن برشمردن تعدادی از حملات این گروه نژادپرست انگلیسی به مساجد مسلمانان گفت: وقتی به 'بی بی سی' اعتراض کردیم که چرا این حملات را گزارش نمی کند به ما گفتند این گروه آزاد است علیه مسلمانان تندرو تظاهرات کند.

وی افزود: وقتی چند جوان مسلمان به شوخی گفته بودند که می خواهند پاپ را بکشند بلافاصله دستگیر شدند اما وقتی 'لیگ دفاعی انگلیس' به صراحت در وبسایت خود اعلام می کند که فلان روز به فلان مسجد یا تجمع اسلامی حمله خواهد کرد هیچ اقدامی علیه آن انجام نمی شود.

'ویمن بنت' اظهارداشت: خود من وقتی تصمیم گرفتم یک تظاهرات علیه لیگ دفاعی انگلیس برنامه ریزی کنم به حبس خانگی محکوم شدم آن هم به اتهام 'توطئه برای ایجاد اخلال در نظم عمومی'.

سخنران دیگر این برنامه 'جان ریس' نویسنده و از فعالان ضد جنگ انگلیس بود که ضمن اشاره به سخنرانی دیوید کامرون در کنفرانس امنیتی مونیخ که 'چند فرهنگی' بودن را پروژه ای شکست خورده معرفی و مسلمانان را متهم کرده بود که با جامعه میزبان همگرایی ندارند، گفت: در دولت آقای کامرون از کتابخانه های یکی از محله های مسلمان نشین تمام روزنامه های غیر انگلیسی را جمع آوری کردند و قرار است همه کتاب های غیر انگلیسی را نیزجمع کنند.

وی پرسید: آیا کامرون با این گونه اقدامات تبعیض آمیز می خواهد ایجاد همگرایی کند؟

آقای ریس سپس با خطاب قرار دادن دیوید کامرون گفت: این شما طبقه پولدار و تحصیل کرده مدرسه خصوصی 'ایتون' هستید که به خاطر اختلاف طبقاتی با بقیه مردم انگلیس همگرایی ندارید نه مسلمانان.

وی افزود: '18 نفر از 23 عضو کابینه آقای کامرون میلیونر هستند' و با این اختلاف طبقاتی چطور می توانند ما را در مورد همگرایی اجتماعی موعظه کنند؟

به گفته جان ریس اسلام هراسی با این هدف به وجود آمده است تا بهانه ای باشد برای حمله به کشورهای اسلامی و مشروعیت بخشیدن به جنگ های استمعاری... بحث مقابله با اسلام هراسی امروز با بحث مخالفت با جنگ یکی شده است و به همین دلیل و برای مبارزه با اسلام هراسی باید در مقابل جنگ به اصطلاح علیه تروریسم و حمله به کشورهای اسلامی ایستادگی کرد.

وی سپس به اهمیت ائتلاف گروه های چپ و مسلمانان اشاره کرد و گفت: در انگلیس بر خلاف فرانسه چپ ها در کنار مسلمان ها ایستاده اند. همین اتحاد باعث شد سفیر رژیم صهیونیستی در لندن در مصاحبه جدیدش از ائتلاف 'سرخ و سبز' به معنی همکاری و ائتلاف مسلمانان و نیروهای چپ علیه این رژیم سخن بگوید.

'عایشه علوی' حقوقدان زن مسلمان نیز با اشاره به تجربه تلخ خود و خواهرش در دوران تحصیل برای متقاعد کردن مدیر مدرسه برای حفظ حجاب گفت: 'ما در سال 1990 موفق شدیم اجازه بر سر کردن حجاب اسلامی در یک مدرسه غیر دولتی را کسب کنیم.'

وی افزود: نامه های نفرت آمیزی که بیست سال پیش دریافت می کردیم را به حساب جهل و ناآگاهی نویسندگان آنها می گذاشتیم، اما امروز بعد از گذشت بیست سال دیگر ممکن نیست بگوییم خشونت علیه مسلمانان محصول جهل است.

وی گفت: در سال 1992 مسلمانان بوسنی در حالی قتل عام شدند که نه چندان مسلمانان مقید به شریعت و آیین به شمار می رفتند و نه مشخصه ظاهری خاصی داشتند که نشان دهنده مسلمان بودنشان باشد. آنها حتی به راحتی با بقیه اقوام و مذاهب ازدواج می کردند اما هیچ کدام از اینها مانع سکوت غرب در برابر این نسل کشی نشد.

او به کشته شدن مروه شربینی زن مسلمان مصری توسط یک نژادپرست آلمانی در سال 2009 اشاره کرد و گفت: قوانین انگلیس و حتی قانون حقوق بشر اروپا هیچ تضمینی نمی دهد که زنان مسلمان حق استفاده از حجاب را دارند. ماده 9 قانون حقوق بشر اروپا حق آزادی عقیده را به رسمیت می شناسد اما در برابر نوع لباس ساکت است.

وی با اشاره به تناقض های موجود در رفتارهای غرب گفت: کشورهای غربی با ادعای آزاد کردن زنان مسلمان به افغانستان لشگر کشی می کنند اما همین زن مسلمان را در فرانسه مجبور می کنند حجابش را بردارد.

دکتر 'سبرین شیفر' از کشور آلمان نیز در سخنان خود در همایش مقابله با اسلام هراسی به بررسی نقش مطبوعات آلمان در ساخت چهره منفی از مسلمانان پرداخت و به شباهت های اسلام هراسی امروز با ضد یهودی گری دهه های 1920 و 1930 آلمان اشاره کرد.

وی نشان داد که مطبوعات آلمان معمولاً با استفاده از شگرد 'تداعی تصویری' سعی می کنند در کنار اخبار مربوط به تروریسم تصاویر و نمادهای اسلامی مانند حجاب و مناره و مسجد قرار دهند. حتی در بازی های رایانه ای نیز نقش دشمن را مسلمان ها بازی می کنند.

وی تاکید کرد که در مقابله با اسلام هراسی نباید به 'توضیح' و رفع شبهه بسنده کرد. توضیح دادن و لحن معذرت خواهانه و گفتن اینکه اسلام این گونه نیست و بسیار هم صلح طلب است و ... کمکی به مبارزه با نژادپرستی نکرده و اصلاً به نفع نژاد پرست ها است.

وی گقت: باید از تاریخ یهودیان آلمان درس گرفت. آنها هم در عصری که تحت فشار بودند سعی کردند به توضیح دادن روی بیاورند اما موفق نشدند. فرد نژادپرست موجودی نیست که بخواهد با توضیح ما قانع شده و رفتارش را عوض کند. با نژادپرستی باید بدون هیچ توضیحی و به طور قاطع مقابله کرد.

در ادامه این همایش 'مروان محمد' و 'کنزا دریدر' از فرانسه درباره وضعیت اسلام هراسی در آن کشور سخنرانی کردند.

'کنزا دریدر' زن مسلمانی است که به دلیل مقاومت در مقابل قانون ناعادلانه ممنوعیت روبنده در فرانسه مشهور شد، در سخنانی گفت: فرانسه اکنون مواجه با یک سونامی اسلام هراسی است و سیاستمداران آن کشور از دهه 1980 به بعد از اسلام هراسی و موضوع زن مسلمان سوء استفاده سیاسی کرده اند.

وی افزود: ما اکنون در فرانسه شاهد اتفاقات مشابه اواخر قرن 19 علیه یهودی ها هستیم که همان گفتمان و همان زبان علیه مسلمانان به کار می رود.

وی اظهارداشت: 'دولت فرانسه با قانون جدید منع روبنده خودش را مسخره همه عالم کرد'.

این زن مسلمان فرانسوی گفت: سارکوزی وقتی مسلمانان را از داشتن حجاب و ریش منع می کند همزمان برای یهودی ها و مسیحی های مقید، هیچ مانعی ایجاد نمی کند.

خانم دریدر در پاسخ به سوال که آیا قبل از تصویب قانون جدید با زنان مسلمان فرانسه مشورت شده بود یا نه؟ گفت: دولتمردان فرانسوی فکر می کنند ما چون روبنده می پوشیم چیزی نمی فهمیم و بر اثر شست و شوی مغزی است که این حجاب را انتخاب کرده ایم و بنابراین به نظر آنان ما صلاحیت مشورت دادن نداریم.

وی اظهارداشت: دولت فرانسه با ممنوع کردن پوشیدن روبنده توسط زنان مسلمان در واقع افراد نژاد پرست را تشویق می کند تا زنان مسلمان را حتی بطور فیزیکی مورد توهین و آزار و اذیت قرار دهند... خود من به خاطر پوشیدن روبنده توسط افراد نژاد پرست با چاقو تهدید شده ام.

'کریس ناینهام' سخنگوی ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس نیز طی سخنانی هدف از برگزاری این همایش را آگاهی بخشی به مردم کشورهای اروپایی نسبت به گسترش اسلام هراسی و نژادپرستی در این قاره توصیف کرد.

وی رشد بی سابقه اسلام هراسی در غرب را تحولی نگران کننده خواند و گفت: ما در این همایش درباره نگرانی های جدی موجود در این زمینه تبادل نظر می کنیم و خطرات برخورد ناعادلانه و غیرمنصفانه با جوامع اسلامی در اروپا را به افکار عمومی یادآور می شویم.

وی اظهارداشت: در کشورهای اروپایی و از جمله در فرانسه، سوییس و بلژیک قوانینی تصویب شده است که بطور نظام مند تبعیضات ناعادلانه را علیه مسلمانان تحمیل می کند.

وی اعلام کرد: طی چند ماه آینده تعدادی از زنان مسلمان انگلیس با پوشیدن روبنده به کشور فرانسه سفر خواهند کرد تا ناعادلانه بودن قانون ممنوعیت روبنده در آن کشور را به رخ جهانیان بکشند و با زنان مسلمان فرانسوی ابراز همدردی کنند.

این فعال مدنی همچنین خواستار بازنگری در برخی از قوانین انگلیس از جمله در زمینه مبارزه با تروریسم شد و گفت: با استناد به این قوانین بصورت تبعیض آمیز با گروههای اقلیت و بویژه مسلمانان برخورد می شود.

'تونی بن' نماینده سابق پارلمان انگلیس و از بنیانگذاران ائتلاف بزرگ ضدجنگ انگلیس نیز در سخنان خود اظهارداشت: من آنقدر سن دارم که یادم بیاید هیتلر چگونه یک دشمن فرضی به نام یهودی درست کرده و بعد گفت به من قدرت بدهید تا برایتان شغل ایجاد کنم. البته او در کنار شغل اسلحه هم تولید کرد و نتیجه این یهودستیزی و نظامی گری، جنگ جهانی دوم را شکل داد.

وی گفت: جهان مملو از رهبران سیاسی ضعیفی است که دشمن فرضی را وسیله قدرت گرفتن خود قرار می دهند. ما باید از تکرار چنین اتفاقی این بار بر سر اسلام دراروپا جلوگیری کنیم، چرا که اگر جلوی اسلام هراسی را نگیریم این پدیده ابزاری برای جنگ و خونریزی خواهد شد و میلیون ها نفر را به کشتن خواهد داد.

در پایان همایش مقابله با اسلام هراسی بیانیه ای به تصویب شرکت کنندگان رسید که در آن اسلام هراسی و دامن زدن به این پدیده در کشورهای اروپایی بشدت محکوم شده است.

در این بیانیه با اشاره به گسترش موج نگران کننده احساسات ضد اسلامی در اروپا، از جمله منع روبنده در فرانسه، ممنوعیت ساخت مناره در سوییس و حتی ممنوع شدن سرو غذای حلال در مدارس یکی از کشورهای اروپایی آمده است: 'اسلام هراسی همواره در پوشش نقد فرهنگی وارد می شود اما در واقع شکلی از نژادپرستی است.'

در بخش دیگری از این بیانیه از افزایش آمار حمله به مسلمانان، حمله به مساجد و ارائه چهره ای منفی از مسلمانان در رسانه ها انتقاد شده و آمده است: متاسفانه این گونه حملات و بدرفتاری ها با بی تفاوتی پلیس و سیاستمداران در کشورهای اروپایی همراه شده است.

شرکت کنندگان در این همایش بین المللی همچنین در بیانیه پایانی خود از اسلام هراسی به عنوان وسیله ای برای مقصر جلوه دادن مسلمانان توسط دولت ها در زمینه سقوط اقتصادی اروپا یاد کرده و افزوده اند: 'سیاست خارجی قدرت های غربی موجب خشم مسلمانان جهان شده و جهان اکنون بیش از گذشته به محلی پر آشوب و خطرناک تبدیل شده است.'

در پایان این بیانیه که با رای اکثریت قاطع شرکت کنندگان تصویب شد، آمده است: 'ما می گوییم که اسلام هراسی و تنفر ضداسلامی بس است. ما ساکت نخواهیم نشست و از همه دعوت می کنیم به ما بپیوندند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد