makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

تحلیل گر آمریکایی :آمریکا ازعملکرد هسته ای ایران خشمگین است

ژنرال جیمز کلپر رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به کنگره آخرین اوضاع برنامه هسته ای ایران را تشریح کرد .آن گزارش که با خشم گسترده محافل نومحافظه کاری امریکا هم مواجه شد به صراحت تاکید کرده بود که ایران از سال 2003 میلادی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را نرک کرده است. . .

سیمور هرش تحلیلگر برجسته آمریکایی که در تحلیل های خود به بررسی روابط آمریکا با کشورهای مختلف می پردازد در جدیدترین تحلیل خود  که در مجله امریکایی نیویورکر منتشر شد موضوع برنامه هسته ای ایران را مورد بررسی قرار داده است .

به گزارش بولتن نیوز، هرش در این مقاله با بیا اینکه درباره برنامه هسته ای ایران به شدت اغراق شده است تاکید می کند که کارشناسان امنیتی آمریکا به شدت نگران آن هستند تا اشتباهی که دربرآورد توان اتمی صدام حسین اتفاق افتاد درباره ایران هم روی دهد.

هرش در ادامه با اشاره به اخرین برآوردهای اطلاعاتی آمریکا که در گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی این کشور هم به آن اشاره شده است تاکید می کند که براساس این اطلاعات ایران در چهار سال گذشته تلاش فراوانی را برای دستیابی به انرژی هسته ای انجام داده است.

این گزارش ها همچنین اشاره ای هم به سایت هسته ای نطنز و افزایش تعداد سانتریفیوژهای ایران در این سایت هسته ای دارد.

اواسط فوریه ژنرال جیمز کلپر رئیس سازمان اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی به کنگره آخرین اوضاع برنامه هسته ای ایران را تشریح کرد. در سال 2007 میلادی هم در کابینه بوش چنین گزارشی ارائه شده بود. آن گزارش که با خشم گسترده محافل نومحافظه کاری امریکا هم مواجه شد به صراحت تاکید کرده بود که ایران از سال 2003 میلادی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را نرک کرده است. دولت مردان کاخ سفید به شدت از روند مناسب برنامه هسته ای ایران خشمگین اند اما مقامات اطلاعاتی آمریکا تاکید می کنند که فشار بر ایران تا زمان اطمینان حاصل کردن از صلح امیز بودن برنامه هسته ای این کشور باید ادامه یابد.

وی افزود: درباره زمان بندی دست یابی ایران به سلاح هسته ای تاکنون اغراق زیادی شده است. اوباما هم متاسفانه در سخنرانی های خود به این زمان بندی ها اشاره داشته است. اسرائیل هم ایران را به عنوان خطر بالقوه تلقی می کند اما همزمان بسیاری از تحلیلگران امنیتی اسرائیل معتقدند ایران سلاح هسته ای ندارد و به دنبال ان هم نیست.

این گزارش افزود: حتی اوباما نیز در هشدارهایی که درباره نتایج تولید بمب هسته‌ای توسط ایران مطرح کرده است، بسیار محتاطانه اقدام کرده است. به هر حال اوباما و دیگر مقامات دولت وی اغلب درباره اطلاعات بدست‌آمده در خصوص نیات هسته‌ای ایران اغراق کرده‌اند. این مقاله در ادامه به اظهارات "توماس پیکرینگ " نماینده اسبق آمریکا در سازمان ملل و برخی دیگر اشاره می‌کند مبنی بر اینکه آمریکا باید برنامه هسته‌ای ایران و ایران هسته‌ای را بپذیرد و برای بین‌المللی ساختن این ایده نیز تلاش کند.

هرش در پایان مقاله خود در مجله نیویورکر به اظهارات "محمد البرادعی " در زمانی که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود اشاره کرد که گفته بود: من معتقدم ایران به هیچ عنوان یک خطر به حساب نمی‌آید. تمام آنچه من می‌بینم اغراق درباره تهدید ایران است.

این اظهارات تحلیل گر برجسته سیاسی روزنامه های معروف آمریکا در کنار تحلیل های بسیاری که این روزها رسانه های آمریکایی در خصوص پرونده هسته ای ایران مطرح می کنند نشان می دهد که کارشناسان آمریکایی به خوبی به دروغ پردازی های دولت مردانشان در خصوص این موضوع عادی پی برده اند . در حقیقت فشار کاخ سفید بر آژنس بین المللی انرژی اتمی برای معکوس نشان دادن واقعیت پرونده هسته ای جمهوری اسلامی در طول این سال ها با پا فشاری مسئولان ارشد نظام و مردم و شفاف سازی های عملکرد سایت های هسته ای کشورمان خنثی شده است و اکنون یکی دیگر از نقشه های بزرگ ایالات متحده برای منزوی کردن جمهوری اسلامی با شکست روبرو شده است . آمریکا در طول سالیان گذشته و در حالی که متحد اصلی خود یعنی رژیم صهیونیستی بزرگترین متهم مالکیت سلاح های هسته ای بود تلاش های زیادی را انجام داد تا با سناریو سازی های گسترده ایران را به تلاش برای دست یابی به سلاح های اتمی متهم کند اما غافل از این که جمهوری اسلامی با شفاف سازی های خود کوچ کترین شبهه ای را برای جامعه بین الملل باقی نمی گذارد .

به هر حال مقاله تحلیل گر سرشناس آمریکایی نشان می دهد که جامعه آمریکا به خصوص در میان کارشناسان و فعالین رسانه ای آن دیگر کمترین وقعی به سیاست های دولت شان ندارند و در خصوص سیاه نمایی هایی که بر علیه اقدامات صلح آمیز ایران در موضوع هسته ای صورت می گیرد کاملا بی طرفانه به اشتباه های کاخ سفید و برخورد های دوگانه آن در سیاست خارجی پی برده اند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد