makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

دستگاه حفاری لیزری لایه های زمین بدست دانشجویان ایرانی ساخته شد

 دستگاه حفاری لیزری لایه های زمین وچاه های نفت توسط مهدی بخت بیدار ومحسن قربانخانی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد امیدیه اختراع شد .

 مهدی بخت بیدار گفت: در این اختراع سعی بر آن شده است که یک ارتباط قوی بین تکنولوژی لیزر و صنعت حفاری چاه های نفت و گاز ایجاد شده تا زمینه ساز ورود این تکنولوژی به صنعت حفاری شود. در این اختراع برای اولین بار در کشور از دستگاه سی تی اسکن برای تصویربردای از نمونه سنگ آزمایش شده انجام گرفت.

وی درخصوص استفاده از این دستگاه خاطر نشان کرد: استفاده ازاین دستگاه باعث شده که در مقایسه با روش های پیشین ما بتوانیم تفسیر دقیق تری از ساختمان سنگ و تغییرات آن بعد از انجام عملیات لیزر کاری بر روی آن، داشته باشیم. در تصویر برداری با استفاده از دستگاه سی تی اسکن می توان دانسیته هر نقطه ای از سنگ را که بخواهیم بدست آوریم. همچنین می توان از هر مقطعی از سنگ که بخواهیم تصویربرداری را انجام داده و مشخصات آن مقطع سنگ را مورد بررسی قرار دهیم.

بخت بیدار افزود: همانطور که از عنوان اختراع مشخص می شود، در این اختراع از یک نوع سیستم لیزری برای حفاری سنگ ها استفاده شده است. نتایج نشان داد که با استفاده از این سیستم لیزری می توان سرعت حفاری را به 10 تا 100 برابر مقدار حاضر افزایش داد و در عین حال هزینه های حفاری در این حدود کاهش می یابد. سیستم لیزری پالسی مورد استفاده در این اختراع به ما این امکان را می دهد تا با کنترل پارامترهای لیزری، کنترل بیشتری بر روی عملیات حفاری داشته باشیم. این سیستم لیزری برای اولین بار در کشور برای حفاری سنگ ها به منظور سنجش سرعت حفاری در حفاری چاه های نفت و گاز مورد استفاده قرار گرفت که نتایج قابل توجهی بدست آمد.

وی ادامه داد: همچنین یکی دیگر از نوآوری هایی که در طی این اختراع استفاده شد اشباع سنگ ها با استفاده از سیالات مختلف از جمله آب، نفت خام و آب سازندی بوده است. این عملیات اشباع به منظور بدست آوردن نتایج دقیق تر و علمی تر انجام گرفت. همانطور که مشاهده شده است در حفاری چاه های نفت و گاز در برخی سازندها ما با لایه های تراوا و اشباع از آب یا هیدروکربن مواجه هستیم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد