makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

سامانه راهبردی جراحی هوشمند در ایران رونمایی شد

دکتر احمدی نژاد در جریان بازدید از آخرین دستاوردهای دانشمندان کشورمان در عرصه پزشکی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران از سامانه راهبردی جراحی هوشمند رونمایی کرد.

 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، رییس جمهور در جریان بازدید از آخرین دستاوردهای دانشمندان کشورمان در عرصه پزشکی در مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) تهران از سامانه راهبردی جراحی هوشمند رونمایی کرد.

سامانه راهبری جراحی هوشمند با کاربرد در جراحی های گوش و حلق و بینی و جراحی مغز و اعصاب با تلاش محققان مرکز رشد لوازم و تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران و با حمایت مرکز همکاری های فن آوری و نوآوری های ریاست جمهوری طراحی و ساخته شده است.

با استفاده از این سیستم می توان موقعیت ابزار جراحی را رد گیری و آن را در تصاویر 2بعدی یا مدل های 3 بعدی تهیه کرد و به پزشک نشان داد تا وی بتواند با اطلاعات کامل تری از محل ابزار خود و بافت پیش رو عمل مورد نظر را با حداکثر دقت انجام دهد.

در مجموع این سامانه ترکیبی از بهترین سخت افزارها و نرم افزارها و شرایط ویژه و قابل قبولی برای دسترسی و بررسی اطلاعات مورد نیاز در فیلدهای جراحی در اختیار جراح قرار می دهد.

دوربین تخصصی ردگیری، دید وسیعی به جراح می دهد و عملکرد وی را بدون محدودیت باقی می گذارد.

مانیتورهای این سیستم با دقت بالا و جابجا شونده تصویرها را در نزدیک ترین فاصله و با بهترین کیفیت در معرض دید جراحان قرار می دهند.

گفتنی است در این سیستم جراح می تواند تمام داده ها را در پایگاه داده ها به صورت خودکار ذخیره و تمامی فرآینده ها را در رایانه قابل حل خود طرح ریزی و به راحتی به سیستم موجود در اتاق عمل منتقل کند.

همچنین با استفاده از این سیستم پزشک می تواند عمل انطباق را به صورت دقیق و راحت بین وضعیت فعلی بیمار و داده هایی که قبل از عمل از وی گرفته شده است ایجاد کند.

استفاده از الگوریتم های پیچیده، سریع و متنوع و در عین حال پایدار به راحتی این توانمندی را در اختیار جراحان قرار می دهد که این باعث صرفه جویی در زمان نیز می شود.

به طور کلی رویکرد سیستم ناوبری جراحی هوشمند، استفاده از تصاویر به دست آمده با روش های مرسوم مانند سی تی اسکن و MRI به کاربری تکنیک های پیشرفته آنالیز و نمایش اطلاعات و همچنین سیستم های ردگیری تخصصی به گونه ای است که می توان ویژگی های بیشتری برای تشخیص و درمان به دست آورد و دقت جراحی را افزایش داد.

گفتنی است طراحی و اجرای نمونه های آزمایشگاهی این سامانه از سال 85 در مرکز رشد تکنولوژی در پزشکی دانشگاه علوم تهران آغاز شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد