makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

نبود آزمایشگاه DNA برای مردم سیستان وبلوچستان مشکل آفرین شده

 مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان گفت: نبود آزمایشگاه DNA برای مردم این استان مشکلاتی بوجود آورده است.

دکتر 'رضا عبدی'  موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن این استان در همسایگی چند کشور و همچنین آمار بالای مشکوک التابعین، نیاز به استقرار آزمایشگاه DNA را برای پزشکی قانونی استان دو چندان کرده است.

وی اظهار داشت: سکونت اتباع خارجی، ارتباطات فامیلی و قومی ساکنان دو سوی مرز، نداشتن شناسنامه توسط برخی افراد روستایی و عشایری و تشخیص رابطه خویشاوندی و از همه مهمتر اثبات هویت اتباع بیگانه از ایرانی، از ضروریات تجهیز و راه اندازی آزمایشگاه dna در منطقه جنوب شرق کشور است.

عبدی افزود: بیشترین درخواست ها از سوی فرمانداری ها، ثبت احوال و دستگاه قضایی برای شناسایی و تشخیص اتباع بیگانه از ایرانی، به پزشکی قانونی ارایه می شود.

وی گفت: نمونه آزمایشی افراد مشکوک التابعه برای شناسایی و تشخیص هویت، در گذشته از سیستان و بلوچستان به استان خراسان رضوی ارسال می شد که پزشکی قانونی این استان نیز بدلیل درخواست بالا از پذیرش آن معذور شد و در نهایت این مساله سبب بروز معضل برای مردم استان شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی سیستان و بلوچستان بیان کرد: راه اندازی این آزمایشگاه می تواند به سبب دقت بسیار بالا و ارزش فراوان در تعیین رابطه ژنتیک بین افراد موثر و راهگشا باشد.

عبدی، ایجاد آزمایشگاه DNA را یکی از نیازهای مهم استان دانست و اظهار امیدواری کرد که این آزمایشگاه با عنایت مسوولان در آینده نزدیک راه اندازی شود.

وی یکی دیگر از مشکلات پزشکی قانونی استان را کمبود پزشک و کارشناس متخصص ذکر کرد و افزود: سیستان و بلوچستان به علت وسعت و شرایط خاص محیط و همچنین برای ارائه خدمات مطلوبتر و بهتر به مردم با کمبود پزشک و کارشناس متخصص پزشکی قانونی در شهرستانها رو به رو است که امیداریم با کمک مسوولان این خلا رفع شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد