makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

رفع خطر توفان حاره ای از استان سیستان وبلوچستان

 رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند مستقر در بندر چابهار گفت: به سبب پراکندگی تراکم ابرها، توفان حاره ای که از فراز اقیانوس هند به سوی ایران در حرکت بود بطور کامل از بین رفته و به کشورمان نخواهد رسید. 

'محمدعلی حمزه'  اظهارداشت: احتمال بارش ناشی از این توفان در سواحل بندر کراچی پاکستان نیز بسیار ضعیف است.

وی گفت: حرکت 'گردباد یا چرخند حاره ای' در نواحی شمالی خط استوا بر خلاف عقربه های ساعت و در نواحی جنوب خط استوا موافق عقربه های ساعت است، چنین پدیده ای که معمولا در فصل گرم سال بوجود می آید نیازمند رطوبت زیاد و دمای بالا است بنابراین در مناطقی تشکیل می شود که دمای آب بیش از 25 درجه سانتیگراد باشد.

او افزود: این توفان حاره ای با حرکت به سمت عرضهای بالایی بخاطر کاهش دمای این عرضها به شدت ضعیف شده و پس از رسیدن به مناطق گرمسیری مخرب و تهدیدکننده نخواهد بود.

رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند مستقر در بندر چابهار

تاکید کرد: این توده توفانی که هسته اولیه آن دوهفته قبل در سواحل هندو تشکیل شد و با سرعتی آرام به سوی شمال غربی در حال حرکت بود، به سمت شمال تغییر مسیر داد و شدت آن کاهش زیادی پیدا کرد.

وی گفت: بارشهای ناشی از این توده توفانی که پیش بینی می شد بین 70 تا 100 میلیمتر باشد، در اقیانوس هند انجام شد و اینک هیچ خطری سواحل دریای عمان و به خصوص مناطق جنوبی ایران را تهدید نمی کند.

رییس اداره هواشناسی بندر چابهار نیز به خبرنگار ایرنا گفت: بر اساس اطلاعیه شماره 33 صادره از سوی مرکز پیش بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور؛ هوای کم فشار گرمسیری با عنوان 'وان' اکنون در موقعیت 5/75 درجه شرقی و 21 درجه شمالی قرار دارد.

'حمیدرضا شه بخش' افزود: این هوای کم فشار که اینک به جنوب شرقی پاکستان رسیده خیلی ضعیف شده و پیش بینی می شود امروز سه شنبه بطور کامل از بین برود.

وی درعین حال تاکید کرد: به سبب وزش باد و مواج بودن دریا، شناورهای صیادی همچنان تا 24 خرداد ماه از تردد در آبهای منطقه خودداری کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد