makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

اختصاص 12 میلیارد تومان برای مدیریت پسماندهای زاهدان

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه سفر سوم رئیس جمهور و هیئت دولت به سیستان و بلوچستان، اختصاص 12 میلیارد تومان برای مدیریت پسماندهای شهری در زاهدان بوده است.

 حسینعلی شهریاری ظهر امروز در نخستین همایش بررسی نقش فضای سبز در سلامت جامعه اظهار داشت: اقدامات ارزنده و خوبی برای ایجاد فضای سبز در شهر زاهدان به عنوان پیشانی جنوب شرق ایران انجام شده و از تلاش و همت مسئولان و مدیران استانی که در این زمینه نهایت همکاری را داشته‌اند قدردانی می‌شود.

وی انتصاب و ساماندهی 850 نفر از مردم را به عنوان رابطان نمونه فضای سبز در شهر زاهدان، کاری مثبت و ارزشی دانست و افزود: این امر حضور و مشارکت مستقیم مردم را در بر دارد و حفظ و نگهداری هر مترمربع فضای سبز در منطقه کویری و خشک مانند این استان بسیار مهم و ضروری است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: توسعه فضای سبز در سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان بسیار مهم است و رفع آلودگی‌ها و ریزگردها که سابقه دیرینه‌ای دارد، ایجاد اکسیژن و تعرق و پاکسازی هوا، سلامت روانی و محیطی مردم و نیز ماندگاری افراد بومی در اقلیم موطنی‌شان چهار مؤلفه مهم در توسعه فضای سبز این استان است.

شهریاری با اشاره به سهم استان سیستان و بلوچستان از بودجه یک میلیاردی که اخیراً برای مدیریت ریزگردها مصوب شده بیان کرد: مسئولان برای تحقق مطالبات بحق مردم این مهم را به طور جد در مجلس شورای اسلامی پیگیر هستند و مردم هم باید مشارکت و تلاش و همت مضاعفی در این ارتباط داشته باشند تا از یک استان و شهر آبرومند و زیبایی برخوردار شویم.

*مالچ‌پاشی علاج قطعی برای ریزگردها نیست

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در ادامه این همایش گفت: اهمیت فضای سبز بر همگان مبرهن بوده و توجه به آرامش و حیات به زندگی شهروندی برای همه تکلیف است.

علی‌محمد آزاد با اشاره به فواید توسعه و گسترش فضای سبز در همه زمینه‌های زندگی جوامع اظهار داشت: برای رفع آلودگی‌ها و بیماری‌های عدیده‌ای که امروز جوامع بشری با آن روبه‌رو هستند، ایجاد درختکاری و توسعه فضای سبز یکی از بهترین و مؤثرترین عوامل مقابله با این معضلات است.

وی انجام مالچ‌پاشی در کنترل ریزگردها را کاری سطحی و مقطعی عنوان کرد و افزود: ریزگردها که ریشه اصلی آن در کشور همسایه افغانستان است باید با تعاملات و رایزنی‌ها این مشکل را در کشور همسایه با کاشت نهال و کارهای تخصصی علمی و کارشناسی به صورت بنیادی در دو طرف مرز حل کنیم.

استاندار سیستان و بلوچستان از مردم استان خواست تا با مشارکت همه جانبه‌، مسئولان را در این امر خطیر یاری و با کاشت حتی یک نهال در حریم خصوصی خود و ایجاد باغچه خانگی، به توسعه فضای شهر خود مساعدت کنند.

آزاد با اشاره به فواید بسیار زیاد ایجاد فضای سبز و نیز مضرات نبود و کمبود آن در زندگی شهروندی تأکید کرد: مردم در حفظ و نگهداری از فضاهای سبز عمومی نسبت به گذشته جدیت بیشتری داشته باشند.

استاندار سیستان و بلوچستان از مسئولان متولی این امر خواست تا به جای درختان بی ثمر و بی میوه از انواع درختانی که بتواند علاوه بر ایجاد فضای سبز در موارد دیگر نیز شهروندان بهره‌مند شوند، استفاده کنند.

آزاد سرانه فضای سبز استاندارد در کشور برای هر نفر را 13 مترمربع ذکر کرد و گفت: اکنون با تلاش‌های انجام شده به ویژه در سه سال اخیر، سرانه فضای سبز شهر زاهدان از 2.7 به چهار مترمربع یعنی 1.3 افزایش یافته که با اجرای 48 پروژه دیگر به زودی این سرانه به 4.8 مترمربع افزایش می‌یابد.

*احداث پارک فرهنگی البرز در زاهدان

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان نیز در ادامه این همایش از بهره‌برداری پارک فرهنگی البرز زاهدان با وسعت 18 هزار مترمربع در بلوار معلم زاهدان تا پایان ماه آینده خبر داد.

محمد مهدی مرعشی اظهار داشت: صد در صد اعتبار و هزینه این پارک توسط استانداری تأمین شده که جای تقدیر دارد.

وی تصریح کرد: با توجه به افزایش وسعت شهری زاهدان از 700 هکتار به 8 هزار هکتار در طول زمان، اقدامات انجام شده طی این سال‌ها برای ایجاد فضای سبز در آن متوازن با افزایش وسعت نبوده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان در ادامه ضمن قدردانی از استاندار سیستان و بلوچستان به عنوان مرد نمونه فضای سبز و اهدای سلامت به مردم زاهدان گفت: در سال 89 با افزایش اعتبار از 3 میلیارد تومان به 89 میلیارد، توانسته‌ایم سرانه فضای سبز را افزایش دهیم که به زودی نیز با اجرای 48 پروژه فضای سبز و پارک‌ها این سرانه 0.8 افزایش می‌یابد.

مرعشی بهبود فضای زیست محیطی و تأثیر بازخوردهای آن در اجتماع را از اهداف اصلی سازمان پارک‌ها و فضای سبز عنوان کرد.

وی بیان کرد: سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان با هدف بررسی جنبه‌های متعدد و تأثیرگذاری فضای سبز در سلامت جامعه اقدام به تشکیل دبیرخانه دائمی و برگزاری نخستین همایش بزرگ بررسی نقش فضای سبز در سلامت جامعه کرده است.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان در ادامه تأثیرات زیست محیطی را جذب پرتوها، جذب گرد و غبار، تولید اکسیژن، تولید فیتونسید و اهداف و تأثیرات اجتماعی آن را افزایش مشارکت مردمی، حساس کردن مردم در رعایت و حفظ و نگهداری فضای سبز، بکارگیری حمایت دولتی از مشارکت‌های مردمی، فعال سازی سازمان‌های غیردولتی و تأثیر پارک‌ها و فضای سبز در کاهش معضلات و بحران‌های اجتماعی و تأثیر در رشد شخصیتی و بلوغ فکری کودکان و نوجوانان را برشمرد.

مرعشی با اعلام اینکه 212 هکتار فضای سبز در شهر زاهدان با 9 حلقه چاه آبیاری و مدیریت می‌شود، افزود: به دلیل کم شدن آب سفره‌های زیرزمینی و بالا رفتن ای‌سی آب (میزان شوری آب) اگر تا سال 92 موفق نشویم سیستم تصفیه خانه فاضلاب شهری پسماند را راه‌اندازی کنیم، توسعه فضای سبز شهر متوقف می‌شود.

وی گرفتن ارزش افزوده از شهرداری توسط اداره مالیات درآمد را یک فاجعه تلقی کرد و گفت: استان غیر برخوردار سیستان و بلوچستان به ویژه شهر زاهدان با داشتن شرایط ویژه اقلیمی فرهنگی نمی‌تواند پاسخگوی امورات شهری خود باشد که مساعدت و یاری مسئولان را می‌طلبد.

مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری زاهدان از ایجاد 9 پارک دیگر و هشت زمین چمن در شهر زاهدان خبر داد و عنوان داشت: تلاش مستمر و مضاعفی در انجام این فریضه مهم در شهرداری و سازمان پارک‌ها آغاز شده که نوید وضعیت مطلوب فضای سبز در آینده برای مردم به همراه دارد.

در پایان همایش از فعالان و کسانی که در فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و توسعه فضای سبز دخیل بودند و شهروندان نمونه با اهدای لوح تقدیر و تجلیل شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد