makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

قدمت 7000 ساله غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان

مدیرکل دفتر امور بانوان استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اسناد به دست آمده، غذاهای سنتی سیستان و بلوچستان از تمدن کهن 7 هزار ساله برخوردار است.

لیلا کدخدایی امروز در حاشیه جشنواره دو روزه نان و غذاهای سنتی که در موزه جنوب شرق برگزار شد اظهار داشت: از دو ماه قبل، سایتی در شبکه اینترنتی طراحی شد با عنوان معرفی نان و غذاهای سنتی و محلی سیستان و بلوچستان که این امر مسئولان را واداشت تا اقدام به برگزاری این جشنواره کنند.

وی افزود: به نمایش گذاشتن قابلیت‌ها و توانمندی‌های بانوان این خطه از کشور و نیز معرفی غذاهای اصیل و مقوی و ارزشی که حاوی بسیاری از شاخص‌های یک غذای کامل از همه جهات بوده، از اهداف برگزاری این جشنواره است.

مدیرکل امور بانوان استاندار سیستان و بلوچستان تصریح کرد: نان استان سیستان و بلوچستان در سطح کشور و شاید دنیا منحصر به فرد و بنام است و سابقه دیرینه درخشانی در این منطقه دارد.

کدخدایی گفت: غذاهای سنتی این سرزمین از کیفیت و آیتم‌های سلامتی و بسیار مفید برخوردار بوده که از جمله می‌توان دو غذای شاخص منطقه "کشک زرد " سیستانی و غذای بلوچی "بنه " را نام برد.

وی یادآور شد: این دو غذای اصیل از قدمت چند صد ساله برخوردار بوده و بسیار مقوی، کامل و سرشار از ویتامین‌ها هستند و ماندگاری طولانی خارج از یخچال دارند.

مدیرکل دفتر امور بانوان استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: از طرفی این دو غذا از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه بوده و با توجه به خاصیت و ارزش غذایی که دارند در اقتصاد خانواده کمک کننده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: شناساندن غذاهای سنتی و محلی سیستان و بلوچستان در سطح کشور و ملی و بین‌المللی از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: چنانچه بتوانیم با طراحی و بسته‌بندی مناسب آنها را به بازارهای هدف عرضه کنیم، کمک شایانی به اقتصاد خانواده‌های این منطقه می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بانوان استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه حمایت از بانوان و اشتغال در منازل را که وظیفه ذاتی برخی از دستگاه‌هاست بسیار ضعیف دانست و گفت: خلأ شهرداری‌ها و میراث فرهنگی در انجام آنچه که مطلوب باشد، احساس می‌شود که امیدواریم در آینده، حمایت از توانمندی‌ها و قابلیت‌های بانوان را در دستور کار خود قرار دهند.

کدخدایی یکی از شاخص‌های فرهنگ عمومی و اجتماعی هر منطقه را در تنوع غذاهای سنتی و محلی آنان عنوان کرد و افزود: استان سیستان و بلوچستان در معرفی غذاهای خوب و فراوان نیز محروم مانده که باید در این زمینه حمایت بهتر و بیشتری شود.

وی برگزاری جشنواره نان و غذاهای سنتی را در استان بسیار مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: در این نمایشگاه، نمایندگانی از کشورهای پاکستان، افغانستان و هندوستان نیز شرکت داشتند.

وی ابرازامیدواری کرد: با همکاری دستگاه‌های مربوطه بتوانیم خلأهای موجود را مرتفع و بازارهای داخلی و خارجی مناسبی برای عرضه توانمندی‌های بانوان استان پیدا کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد