makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بررسی راهکارهای مقابله با سونامی در چابهار

 به نقل از مانا،  این جلسه به منظور اطلاع رسانی و بررسی راهکارهای مقابله با پدیده سونامی جلسه ای با حضور فرماندار شهرستان چابهار، مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، مدیر کل شیلات، مدیر کل مدیریت بحران استان سیستان و بلوچستان، شهردار، فرماندهان ارتش و سپاه، محیط زیست، جمعیت هلال احمر، مدیر کل فنی و مهندسی سازمان بنادر و دریانوردی، دانشیار دانشگاه خواجه نصیر و مشاور مدیر عامل در بندر شهید کلانتری برگزار شد.

در این جلسه مدیر کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان ضمن تشریح اقدامات انجام شده به منظور جلوگیری از خسارات احتمالی پدیده سونامی و شناسایی گسل سونامی در منطقه چابهار گفت : به دلیل توسعه نواحی و سرمایه گذاری های سنگین انجام شده و خسارات جانی و مالی احتمالی بر اثر وقوع پدیده سونامی این موضوع باید به طور جدی پیگیری شود.

مهندس "سیاوش رضوانی" به پدیده سونامی به عنوان پدیده ای نوظهور اشاره کرد و گفت: سرعت موج ناشی از باد در حالت عادی بین 8 تا 100 کیلومتر در ساعت است در حالی که سرعت موج در زمان وقوع سونامی به 800 تا 1000 کیلومتر می رسد.

وی با تاکید کرد: ما باید بتوانیم با تصمیم گیری های سنجیده از خسارات احتمالی جلوگیری کنیم.

در ادامه این جلسه مدیر کل بحران استان سیستان و بلوچستان به توجه ویژه متولیان دریایی کشور به پدیده سونامی تاکید کرد و گفت: دارابودن 5000 کیلومتر خط ساحلی در مجاورت آب های دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان توجه متولیان امور دریایی به پدیه سونامی را می طلبد.

"حجتعلی شایانفر" با بیان اینکه یکی از اهداف اصلی طرح جامع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ایران موضوع کاهش آسیب پذیری مناطق ساحلی و ساکنان آنها نسبت به خطرات طبیعی و مصنوعی است افزود: استان سیستان و بلوچستان با دارا بودن 300 کیلومتر مرز آبی با دریای عمان و اقیانوس هند و به دلیل جغرافیای کوهستانی – بیابانی، فرورانش صفحه دریای عمان در منطقه مکران، کم بودن و نامنظم بودن بارش جوی پتانسیل حادثه خیزی بالایی دارد.

مدیر کل بحران استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه گرچه حوادث و سوانح طبیعی در طی سالهای اخیر در استان به طور جدی تجربه نشده اما امکان وقوع آن وجود دارد اظهارداشت: وجود گسل وسیع مکران در دریای عمان امکان پدیده سونامی را در تمامی نواحی ساحلی دریای عمان از بلوچستان تا تنگه هرمز را ممکن می سازد به طوری که در صورت وقوع این حادثه طبیعی بروز فاجعه انسانی دور از انتظار نخواهد بود.

شایانفر به مطالعات صورت گرفته در خصوص سونامی تاکید کرد و گفت: دو زون اصلی فرورانش در اقیانوس هند وجود دارد که می تواند مسبب وقوع زلزله شود.

وی در توضیح این دو زون اظهار داشت: یکی از این زونها زون فرورانش اندونزی و شرق آن و دیگری زون فرورانش مکران در غرب است.

این مقام مسئول افزود:زون فرورانش مکران در سواحل جنوبی ایران و پاکستان و همچنین در شمال غرب اقیانوس هند واقع شده که طول آن حدود 900 کیلومتر است .

وی افزود: این گسل به موازات ساحل کشور ما کشیده شده و کشورهای ایران، عمان، پاکستان و هند را متأثر می سازد.

وی با اشاره به اینکه مدیران ما در این بخش باید ریسک مدار باشند نه بحران مدار خاطر نشان کرد:‌ به منظور جلوگیری از کاهش خسارات در زمان وقوع این حادثه اقداماتی نظیر انجام مطالعات تحلیل خطر و آسیب پذیری در دریای عمان، راه اندازی مرکز پایش و هشدار سونامی، فراهم آوردن وسایل ارتباطی و اطلاع رسانی مناسب، ارائه آموزشهای عمومی به ساکنین مناطق ساحلی، تعیین درست کاربری اراضی ساحلی را ا پیشنهادات د راین بخش برشمرد.

شایانفر همچنین ساخت و ساز ایمن و مقام و اجتناب از جانمایی صنایع مهم، انبارهای دپوی اقلام بندری و مجتمع های مسکونی را از دیگر پیشنهادات به منظور جلوگیری از وقوع پدیده سونامی ذکر کرد.

در پایان دکتر" سلطان پور" استادیار دانشگاه خواجه نصیر طوسی زمان رسیدن امواج سونامی به سواحل ایران را بین 13 تا 23 دقیقه عنوان کرد و گفت: در صورت وقوع زلزله چهار ریشتری پدیده سونامی رخ می‌دهد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد