makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

تالاب هامون سیستان و بلوچستان زیست گاه پرندگان نادر در جهان

 سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: قوی گنگ، فقط در تالاب هامون سیستان دیده شده که از شکار این پرنده باید به طور جد جلوگیری شود.

خسرو افسری  اظهار داشت: قوی گنگ متعلق به راسته مرغابی‌سانان و تیره مرغابیان و زیر تیره غازیان بوده و دارای 10 گونه در ایران و چهار گونه در استان سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: این پرنده 145 تا 165 سانتیمتر طول دارد و فاصله بین دو سر بال آن 208 تا 238 سانتیمتر بوده و تمام بدنش سفید است و نر و ماده به هم شبیه بوده ولی ماده کمی از نر کوچک‌تر است.

سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: قوی گنگ از گیاهان آبزی و حیوانات کوچک مانند قورباغه، وزغ‌ها، حلزون‌ها، کرم‌ها، حشرات و لاروها تغذیه میکند و یا به روی آبچری در لبه آب و چراندن گیاهان و بذرها روی میآورد و در مواقع ناراحتی صداهای عجیبی مانند «هیس» از خود در می‌آورد.

افسری افزود: این پرنده در کنار آب‌های شیرین و لب شور، در تالاب‌ها در جزایر آشیانه سازی می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: آشیانه قوها، کاسه‌ای شکل، کم عمق و از مواد گیاهی ساخته شده و وسط آن با علوفه نرم پوشیده شده است.

سرپرست حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اضافه کرد: تعداد تخم‌های این پرنده معمولاً پنج تا هفت عدد بوده و گاه به 12 عدد نیز می‌رسد و تخم‌ها آبی کم‌رنگ مایل به خاکستری است.

وی تصریح کرد: این پرنده تنها در تالاب هامون سیستان دیده شده و در لیست قرمز آی‌یو‌سی‌ان به عنوان کم اهمیت طبقه بندی شده است.

افسری گفت: ضروری است با جدیت از شکار و تعقیب این پرنده جلوگیری شود و مناطق جوجه‌آوری و زمستان گذرانی پرنده حفاظت و از شکار آن ممانعت به عمل آید و همچنان در فهرست پرندگان حفاظت شده باقی بماند

نظرات 1 + ارسال نظر
ملنگ & تی گه شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 18:17

ما ک تا حالا ابی ندیدیم توش چ برسه ب قو

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد