makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

دراج پرنده ای تنها و گوشه گیر در سیستان و بلوچستان

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: دراج از گونه های بومی استان است که از پرندگان گوشه گیر به شمار می آید و همیشه خود را در لای انبوهی از گیاهان مخفی می کند.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست ، خسرو افسری در این باره افزود: دراج با نام محلی چور و نام علمی francolinas francolinus متعلق به راسته ماکیان سانان و تیره ماکیان است که این پرنده 33 تا 36 سانتی متر طول دارد و فاصله بین دو سر بال آن 50 تا 55 سانتی متر بود که جثه و دم آن نیز هم اندازه با کبک است.

وی خاطر نشان کرد: این گونه بومی صدایی مخصوص دارد و صدای پرنده نر اغلب در اوایل صبح و یا غروب بسیار بلند شنیده می شود.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان گفت: زیستگاه این پرونده در علفزارها و بیشتر در مناطقی که گیاهان بلند روییده باشد و یا همچنین در حاشیه رودخانه ها است و گونه دراج اغلب چنین مناطقی را برای زیستن انتخاب می کند.

وی افزود: دراج همه چیز خوار بوده و تنوع غذایی، گیاهی و جانوری زیادی دارد اما اغلب غذای این پرنده را بذر گیاهان و حشرات تشکیل می دهد.

افسری اظهار داشت: آشیانه سازی بر حسب وضعیت آب و هوای زیستگاه توسط این گونه در ماه های اردیبهشت و آبان انجام می گیرد و گاهی نیز دو مرحله آشیانه سازی در سال دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: آشیانه گونه دراج در پای درختان و یا درمیان انبوهی از گیاهان بنا می شود که ساختمان آن را برگ ها و یا انواع گیاهان تشکیل می دهند.

افسری در پایان گفت: در اکثر مناطق استان به صورت بومی این پرنده زندگی میکند و منطقه باهوکلات فراوانی بیشتری دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد