makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بخش صنعت ومعدن سیستان وبلوچستان جایگاه خود راپیدا نکرده است

 استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه دولت تسهیلات، امکانات و زیرساختهای لازم برای رشد بخش صنعت و معدن این استان فراهم کرده گفت: متاسفانه استقبال کم مردم از مزیت های موجود باعث شده طرحهای کارآفرینی در مناطق مختلف این استان رشد چندانی نداشته باشد. 

'علی محمدآزاد' روز چهارشنبه در آیین گرامیداشت روز صنعت و معدن در زاهدان افزود: سیستان و بلوچستان از قابلیت ها و توانمندی های لازم و مطلوب در بخش صنعت و معدن برخوردار است که تاکنون به دلایل مختلف این بخش جایگاه خود را پیدا نکرده است.

 وی با بیان اینکه رشد صورت گرفته در بخش صنعت و معدن سیستان و بلوچستان تنها بخش کوچکی از توان و ظرفیت های استان است، گفت: پایین بودن میزان رشد اقتصادی منطقه ناشی از کمبود ظرفیت ها نیست بلکه هنوز بهره برداری مطلوب از امکانات بالقوه این استان زرخیز صورت نگرفته است.

استاندار گفت: تاکنون بیشتر ذخایر معدنی سیستان و بلوچستان شناسایی و مطالعات زمین شناسی گسترده ای نیز در آنها انجام شده است اما در نهایت ارزش افزوده و کارآفرینی پایینی را شاهدیم.

او درباره علت ورود فرمانداری ها به بخش معدن و بررسی عملکرد معدنکاران گفت: برخی افراد فاقد صلاحیت مجوز استخراج از معادن را گرفته اند و یا بیشتر بومیانی که در نزدیکی معادن زندگی می کنند این ذخایر را ملک شخصی خود می پندارند و به دیگران اجازه بهره برداری نمی دهند.

رییس شورای توسعه و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: افراد بومی ساکن در کنار معادن با جلوگیری از سرمایه گذاری ها به خود و مردم این خطه ظلم می کنند و بدون آنکه ذره ای به مسوولان در امر توسعه منطقه کمک کنند.

وی گفت: آنها تنها دولت را در ایجاد اشتغال و فراهم کردن رفاه نسبی مردم موظف می دانند.

آزاد افزود: برخی افراد خلاق از خارج استان با راه اندازی شرکتهای کوچک در بخش معدن منطقه برای خود و دیگران ایجاد اشتغال کرده اند در حالی که جوانان تحصیلکرده و متخصص این استان دست روی دست گذاشته و منتظر استخدام در این شرکت ها هستند.

نماینده عالی دولت در سیستان و بلوچستان گفت: برخی کارآفرینان محلی نیز که سرمایه، تخصص و توانایی لازم را داشتند همین که به نان و نوایی رسیدند استان را ترک کردند.

آزاد با طرح سوالی گفت: آیا تا به حال کارآفرینان سیستان و بلوچستان عملکرد خود در بخش صنعت، معدن و اشتغال را بررسی کرده اند؟

استاندار با بیان اینکه دولت زیرساخت های لازم نظیر آب، برق، تلفن، زمین و تسهیلات را برای فعال شدن معادن و توسعه صنعت در سیستان و بلوچستان فراهم کرده، افزود: چندین شهرک صنعتی استان با همه زیرساخت های فراهم شده خالی از واحدهای تولیدی است.

آزاد با ابراز گلایه از خودداری سرمایه گذاران اهل سنت در دریافت تسهیلات بانکی برای طرحهای کارآفرینی گفت: بانکداری اسلامی با طرحهای پخته و کارشناسی، دغدغه اهل سنت را در نظر گرفته است.

وی همچنین با اشاره به برآورد نامناسب برخی سرمایه گذاران در طرحهای اقتصادی گفت: کالاهایی تولید می شود که بازار مناسبی نداشته و یا با تسهیلات بنگاههای اقتصادی زودبازده می خواهند در پروژه های بزرگ سرمایه گذاری کنند که توجیه اقتصادی ندارد.

وی تاکید کرد: باید با در نظر گرفتن توان رقابت و تولید کالاهایی که مواد اولیه آن در استان وجود دارد به کاهش هزینه تمام شده و تولیدات باکیفیت کمک کرد.

وی با بیان اینکه صنعت امروز نیازمند خارج شدن از مدیریت سنتی با رویکرد فنی و تخصصی است، گفت: دولت شرایط آموزش کارآفرینان را فراهم کرده است .

استاندار سیستان و بلوچستان افزایش بهره وری را از دیگر مسایل بااهمیت در بخش تولید عنوان کرد و افزود: مثلا با بهره وری در نیروگاه گازی چابهار که با حضور رییس جمهوری افتتاح شد می توان واحد بخار ایجاد کرد و از حرارت آن برای تولید حداقل 250 مگاوات برق دیگر و حتی شیرین کردن آب دریا بهره برد.

آزاد ادامه داد: شیر برخی کارخانجات سیستان و بلوچستان خریدار ندارد در حالیکه با برنامه اقتصادی و تولید محصولات لبنی نیازی به عرضه مواد غذایی تولیدی سایر استانها مانند مازندران در فروشگاههای استان وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: در تولید سایر کالاها نیز شاهدیم مارک های معروف با مواد اولیه موجود در سیستان و بلوچستان به مردم این استان با قیمتهای بالا فروخته می شود.

سیستان و بلوچستان با داشتن ذخایر غنی و معدنی فراوان با عیار بالا در کشور و حتی در دنیا کم نظیر است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد