makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

پیشکسوت موسیقی بلوچی دربستر بیماری نیازمند یاری مسوولان است

 'ماشاء الله بامری' از پیشکسوتان موسیقی محلی بلوچی هفت ماهی است که در بستر بیماری افتاده و اکنون برای بهبودی، نیازمند یاری بیش از پیش مسوولان و دعای خیر مردم است. 

 این هنرمند 60 ساله ایرانشهری از کودکی آموختن 'دهلک' و در نوجوانی علاوه بر نوازندگی، خوانندگی را نیز آغاز کرده و با سابقه 52 سال فعالیت در عرصه موسیقی، نقش مهمی در حفظ و گسترش موسیقی محلی داشته است.

بامری تاکنون بیش از 70 لوح سپاس، تقدیرنامه و دیپلم افتخار از جشنواره های مختلف موسیقی استانی، کشوری و بین المللی کسب کرده است ولی متاسفانه وی از چندی پیش بر اثر بیماری در بستر افتاده و پزشکان با معاینات مختلف بیماری این هنرمند را سرطان روده تشخیص داده اند.

این هنرمند بلوچ یک ماه پیش با تامین هزینه از سوی اداره های کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان و کرمان، در شهر کرمان مورد عمل جراحی قرار گرفت اما با این وجود اکنون از وضعیت جسمانی مساعدی برخوردار نیست.

ماشاء الله بامری  تاکید کرد: زنده نگه داشتن موسیقی محلی باید همواره مورد توجه هنرمندان، مسوولان و عموم مردم باشد زیرا این هنر، جزئی از فرهنگ مردم منطقه است و همین خرده فرهنگها، فرهنگ ملی اسلامی ما را رونق می دهد.

وی از جوانان هنرمند سیستانی و بلوچستانی خواست برای حفظ این میراث گرانقدر بیش از پیش تلاش کنند و اجازه ندهند موسیقی مبتذل غربی که سوغات بیگانگان و دسیسه دشمنان ایران اسلامی است، خدشه ای در فرهنگ و هنر مردم این سامان بوجود آورد.

بامری گروه موسیقی ایرانشهر را در اواخر دهه 60 تشکیل داد و در جشنواره‌های نی‌ نوازان، موسیقی حماسی، آیینه و آواز، فجر، ذکر و ذاکرین و موسیقی نواحی کرمان شرکت کرد و مقام نخست را به دست آورد و تاکنون در کشورهای فرانسه، آلمان، امارات متحده عربی، ونزوئلا، هلند و ترکیه به هنر‌نمایی پرداخته است.

بامری از مشهور‌ترین خوانندگان 'سوت' یا ترانه‌های مردمی بلوچستان است و از نیمه دوم سال 89 نیز همکاری با گروه رستاک (موسیقی محلی) را آغاز کرد و همواره سعی در حفظ و اجرا ترانه ها به سبک سنتی دارد.

معاون فرهنگی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت: نامه نگاری های لازم از سوی این نهاد با وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه حمایت های لازم برای بهبود وضعیت سلامتی ماشاء الله بامری انجام گرفته است.

'محمود خواجه محمودی' افزود: با توجه به اینکه بامری عضو انجمن موسیقی استانهای سیستان و بلوچستان و کرمان است، از ابتدای تشخیص بیماری و درمان تاکنون تمام هزینه های درمانی وی از سوی این دو اداره کل پرداخت شده است.

وی گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است مجددا طی چند روز آینده نمایندگانی از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همراه با مسوولان شهرستان ایرانشهر از این هنرمند مشهور استان عیادت کنند.

خواجه محمودی افزود: برپایی کلاس های آزاد موسیقی با مجوز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ایرانشهر از شاخص ترین فعالیت های این هنرمند برای ترویج و گسترش موسیقی محلی بشمار می آید

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد