makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

ثبت سه رشته صنایع دستی در سیستان‌وبلوچستان

 مدیرکل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان گفت: سه رشته صنایع دستی سیستان و بلوچستان درحافظه میراث معنوی کشور ثبت شد.

حسنعلی شهرکی گفت: در سومین همایش شورای سیاست‌گذاری ثبت میراث فرهنگی کشور که در منطقه چغاخور استان چهارمحال‌وبختیاری اواخر خردادماه برگزار شد، سه رشته خامه دوزی، گلیم بافی و سکه دوزی از صنایع دستی سیستان و‌بلوچستان پس از بررسی و داوری توسط اعضای شورای سیاستگذاری ثبت و به فهرست میراث معنوی کشور افزوده شد.

وی افزود: با ثبت این سه رشته سیستان و بلوچستان در کنار خوزستان رتبه نخست ثبت میراث معنوی را به خود اختصاص داد.

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان بیان کرد: در حال حاضر مجموعه‌ای از کارگاه‌های سکه دوزی، گلیم بافی و خامه دوزی در استان وجود دارد که مشغول آموزش به قشر جوان جامعه هستند.

شهرکی خاطرنشان کرد: هنر سکه‌دوزی در استان سیستان و بلوچستان به دلیل مصارف تزئینی و زینتیاش پس از سوزن‌دوزی جایگاه ویژه‌ای در صنایع دستی بلوچستان دارد.

وی افزود: در هنر سکه‌دوزی از مواد و مصالح مانند آینه‌های ریز و درشت، پولک، منجوق و مروارید، خرمهره، دکمه صدفی، نوار یراق، پارچه، سکه و صدف استفاده می‌شود.

مدیر‌کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان ادامه داد: از عمده‌ترین مراکز سوزن‌دوزی استان اسپکه، بمپور، فنوج ایرانشهر، چانف نیکشهر، روستاهای ایرندگان و مارندگان خاش، جالق، سوران، گشت، کله‌گان سراوان و زاهدان است.

مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان به تاریخچه گلیم بافی در استان اشاره کرد و افزود: نقوش گلیم سیستان به‌صورت هندسی، ذهنی و راه راه برگرفته از محیط اطرافشان است.

شهرکی خاطرنشان کرد: رنگ‌بندی تیره از ویژگی بارز گلیم منطقه سیستان و بلوچستان بوده که این ویژگی این نوع گلیم را از دیگر گلیم های مناطق کشور متمایز کرده است.

وی به هنر ظریف و زیبای اصیل سیستانی که همان خامه دوزی یا خمک دوزی است، اشاره کرد و گفت: هنر خامه‌دوزی هنری که ریشه‌های دور و نخستین همنوایی سوزن و پارچه و زایش‌های روحی مردمان این سرزمین را نمایش می‌گذارد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد