makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

تصفیه خانه فاضلاب زاهدان مشکل آب فضای سبز را برطرف می کند

 استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با راه اندازی کامل تصفیه خانه و شبکه انتقال فاضلاب زاهدان و استحصال روزانه 250 لیتر آب در ثانیه می توان فضای سبز این شهر را که همواره از مشکل بی آبی رنج می برد سیراب کرد. 

'علی محمد آزاد'  در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: بطور قطع با تامین این میزان آب برای فضای سبز زاهدان دیگر هیچ مشکلی در زمینه توسعه فضای سبز و تغییر چهره این شهر از حالت خشک وجود نخواهد داشت.

وی بیان کرد: آب استحصال شده در تصفیه خانه فاضلاب زاهدان برای فضای سبز، تقویت چاههای کشاورزی و تامین آب واحدهای صنعتی کاربرد دارد.

او اظهار داشت: توسعه فضای سبز برای شهرهای سیستان و بلوچستان به ویژه زاهدان بسیار ضروری است زیرا هم در مرکز استان قرار گرفته و پیشانی منطقه محسوب می شود و هم می تواند الگویی برای سایر شهرها و شهرداریها باشد.

وی افزود: شهر زاهدان در منطقه ای قرار گرفته که به لحاظ جغرافیایی جزو مناطق گرم و خشک محسوب می شود و حالت کویری دارد.

استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: چهره خشک زاهدان را باید با گسترش فضای سبز، ایجاد بوستانها و فضای سبز در داخل منازل، ادارات و اماکن عمومی تغییر داد تا بتوان فضای سرشار از آرامش برای شهروندان ایجاد کرد.

وی گفت: برنامه گسترده ای برای توسعه فضای سبز از سوی استانداری و شهرداری تدوین و اعتبارات مطلوبی نیز در این زمینه در نظر گرفته شده است.

او افزود: همه زمینهای دولتی و فضاهای با کاربری فضای سبز در زاهدان شناسایی و به شهرداری واگذار شده و هر نوع تغییر کاربری این فضاها در تمام محدوده زاهدان از جمله ادارات و سازمانها ممنوع شده است.

وی تاکید کرد: با وجود اقدامات انجام گرفته هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله زیادی داریم از این رو باید مردم دست به کار شوند و با کاشت نهال در باغچه خانه و محله خود به تلطیف هوا و توسعه فضای سبز در زاهدان کمک کنند تا شهری زیبا داشته باشیم.

استاندار سیستان و بلوچستان درباره زمینهای موجود در منطقه زیباشهر زاهدان برای تبدیل به فضای سبز نیز گفت: از آنجا که این زمینها متعلق به ارتش است بخشهایی از آن سهم شهرداری بوده که در اختیار این نهاد قرار گرفته و طراحیهای لازم برای ایجاد فضای سبز در آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه توسعه فضای سبز زیباشهر و سایر شهرکهای مجاور این منطقه در دستور کار قرار گرفته افزود: اعتبار لازم برای ایجاد دو بوستان در زیباشهر اختصاص یافته که تا پایان امسال عملیات اجرایی آنها آغاز می شود.

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان نیز درباره تصفیه خانه فاضلاب زاهدان گفت: تصفیه خانه فاضلاب زاهدان در زمینی به مساحت 24هکتار در شرق این شهر قرار گرفته که در افق طرح جمعیتی حدود 900 هزار نفر را تحت پوشش قرار خواهد داد.

'محمدرضا کرمی نژاد' اعتبار اجرای شبکه توزیع و احداث این تصفیه خانه را 65 میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: این پروژه شامل 17 کیلومتر خط انتقال، مخزن و ایستگاه پمپاژ است.

وی اظهار داشت: با برنامه ریزیهای انجام گرفته پساب تصفیه شده به جنوب و جنوب غرب زاهدان منتقل می شود و بخشی از این پساب به منظور توسعه فضای سبز شهرِ در اختیار شهرداری و بخش دیگری از پساب در اختیار شرکت آب منطقه ای استان برای انتقال به بالادست سفره زیرزمینی و تغذیه مصنوعی سفره قرار می گیرد.

او افزود: اکنون 14 هزار اشتراک فاضلاب به شبکه جمع آوری فاضلاب وصل شده و فاضلاب منتقل شده از این اشتراکها به تصفیه خانه فاضلاب منتقل و تصفیه می شود.

وی بیان کرد: در سفر سوم هیات دولت به سیستان و بلوچستان که فروردین ماه امسال انجام شد مرحله نخست تصفیه خانه فاضلاب زاهدان بطور آزمایشی افتتاح شد اما هنوز ساخت بخشی از این تصفیه خانه به پایان نرسیده است.

او ادامه داد: با تکمیل ساخت شبکه توزیع و مخرن تصفیه خانه تا پایان امسال، عملیات انتقال پساب فاضلاب برای تغذیه فضای سبز زاهدان آغاز می شود.

مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری زاهدان نیز پیش از این گفته بود: سه دهه قبل با توجه به رشد تصاعدی جمعیت و وسعت شهر زاهدان که از 700 هکتار در سال 57 به هفت هزار و 100 هکتار در سال جاری رسیده، رشد فضای سبز تناسبی با افزایش وسعت نداشته است.

'محمدمهدی مرعشی' افزود: با این وجود در سه سال گذشته موفق شدیم سرانه فضای سبز برای هر نفر در زاهدان را که در مدت 30 سال گذشته ثابت مانده بود از 7/2 مترمربع به چهار مترمربع افزایش دهیم.

وی ادامه داد: امسال پیش بینی می شود در راستای تکمیل اجرای 48 پروژه، سرانه فضای سبز در زاهدان افزایش یابد.

او با اشاره به پروژه های امسال گفت: بوستان فرهنگیان در چارباغ معلم، بوستان البرز در تقاطع خیابانهای البرز و شورا و هشت زمین چمن فوتبال تا پایان سال به بهره برداری می رسند.

وی اظهار داشت: با تخصیص هرچه سریعتر اعتبارات ملی طرح انتقال پساب خروجی تصفیه خانه فاضلاب شهری زاهدان به تمام فضای سبز شهری که 120 میلیارد ریال اعتبار برآوردی آن است و در سفر سوم هیات دولت مصوب شد، مشکل تامین آب فضای سبز زاهدان برطرف خواهد شد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد