makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

ظرفیت ذخیره سازی آب در سیستان و بلوچستان افزایش یافت

مدیرعامل شرکت سهامی آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با بهره برداری از دو سد در ابتدای امسال، ظرفیت ذخیره سازی آب در این استان به دو میلیارد و 100 میلیون مترمکعب رسید. 

'حمید قزوینی'  در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران افزود: براساس برنامه ریزی انجام گرفته امسال باید چهار سد در استان به بهره برداری می رسید که تاکنون سد زیردان چابهار در سفر اخیر رییس جمهوری و سد سارادان ایرانشهر در فروردین ماه توسط وزیر نیرو در سفر سوم هیات دولت به بهره برداری رسید.

وی با اشاره به منابع آبی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه کشور ایران اقلیم گرم و خشکی دارد، متوسط میزان بارندگی سالانه در آن 250 میلی متر است در حالی که در دنیا متوسط بارندگی 850 میلی متر در سال است.

وی میزان متوسط بارندگی سالانه در سیستان و بلوچستان را 103 میلی متر عنوان کرد و گفت: مدیریت آب در این استان پهناور کاری دشواری است.

وی میزان آبهای سطحی استان در سال را یک میلیارد و 820 میلیون مترمکعب عنوان و بیان کرد: میزان کل آبهای زیرزمینی استخراج شده در سال نیز یک میلیارد و 450 میلیون مترمکعب است.

او افزود: براساس اهداف درازمدت شرکت باید سه میلیارد و 400 میلیون مترمکعب منابع آبی استان که به سبب رگبارهای شدید کوتاه مدت از دسترس خارج می شود با ساخت سد جمع آوری و ذخیره سازی شود.

قزوینی گفت: این مقدار آب که معادل 90 درصد آبهای سطحی و هرز آبها است باید در برنامه پنجم و ششم توسعه طی 10 سال جمع آوری شود.

مدیر شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل ساخت سدهای ماشکید علیا سراوان با حجم 67 میلیون مترمکعب و گلوگاه زاهدان با حجم 75 میلیون مترمکعب که بزودی به بهره برداری می رسند از برنامه های امسال این شرکت است.

او حجم کل آب چهار سد مذکور را 360 میلیون مترمکعب و اعتبار هزینه شده برای آنها را 232 میلیارد تومان عنوان کرد.

مدیر شرکت سهامی آب منطقه ای استان با بیان اینکه امسال ساخت و تکمیل پنج سد دیگر در دستور کار قرار دارد، گفت: در سفر اخیر رییس جمهوری عملیات همزمان خط انتقال، شبکه و تصفیه خانه سد کهیر کنارک به عنوان بزرگترین سد مخزنی استان با حجم 314 میلیون مترمکعب و برآورد هزینه 230 میلیارد تومان آغاز شد.

وی افزود: همچنین امسال ساخت سد گوهرکوه خاش با حجم 10 میلیون مترمکعب، دو سد مرزی ماشکید سفلی با ظرفیت 137 میلیون مترمکعب و سد میرعبدالجالق با ظرفیت10 میلیون مترمکعب در سراوان آغاز می شود.

او ادامه داد: امسال عملیات اجرایی افزایش ارتفاع سد پیشین با حجم 175 میلیون مترمکعب از طریق نصب دریچه پنج متری بر روی سرریز آن آغاز که با این اقدام 75 میلیون مترمکعب به حجم مخزن این سد افزوده می شود.

وی درباره عملیات شبکه آبیاری و زهکشی انجام شده طی 10 سال آینده در استان گفت: تاکنون 106 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان اجرا شده که این میزان باید طی دو سال آینده به 150 هزار هکتار برسد

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد