makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بحران و شدت توفانها در سیستان وبلوچستان بیشتر از سایر نقاط کشور

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: بحران، شدت و مدت توفانها در شرق کشور بویژه این استان بیشتر از سایر نقاط کشور است. 

به گزارش ایرنا،'محمد علی عزیز اقلی' روز دوشنبه در نخستین نشست کارگروه آمادگی و مقابله با آثار زیان بار پدیده گردو غبار، در سالن اجتماعات هواشناسی سیستان وبلوچستان افزود: پدیده خاکی از پدیده های مخرب جوی است که آثار و پیامدهای زیست محیطی و اقتصادی نامطلوبی بر جای می گذارد.

وی ادامه داد: این پدیده خاکی همراه با توفانهای شدید در سیستان وبلوچستان به صورت ریزگرد مشکلاتی را برای مردم استان به وجود می آورد.

وی گفت: با توجه به بادهای معروف 120 روزه سیستان و وزش بیشتر توفانها در این استان هشت ایستگاه سینوبتیک برای شناسایی این بادها ایجاد و راه اندازی شده است.

به گزارش ایرنا، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز در این جلسه گفت: علاوه بر بادهای موسمی 120 روزه سیستان، در جنوب استان بخصوص شهرستانهای چابهار و کنارک نیز در هر سال 80 تا 90 روز توفان وجود دارد.

'حسینعلی حسین آبادی' شدید ترین ماههای وزش باد در سیستان را تیر و مردادماه عنوان کرد و اظهار داشت: بیشترین تند بادها در شهرستانهای هیرمند، زابل و زهک می وزد که اکنون در هر سال 66 روز آن توام با گرد و غبار و شدت و سرعت وزش باد نیز معمولا در ساعات 9 تا 10 صبح است و این شهر ها مهمترین کانون ریزگردها در کشور شده اند.

وی در عین حال کاهش دما در سیستان و بلوچستان را از ثمرات این بادها دانست وگفت: در مواقع توفانی دمای هوای استان 8 تا 10 درجه خنک تر می شود.

کارشناس هواشناسی با هشدار به مسوولان در خصوص حرکت شنهای روان گفت: ارتفاع تپه های ماسه بادی در دشت لوت به 500 متر می رسد که اگر در سالهای آینده وزش باد از سمت این دشت آغاز شود بحران بزرگی این استان بویژه شهر زاهدان را فرا خواهد گرفت

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد