makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

مدارس بخش هیدوج از توابع سیب و سوران وضعیت در وضعیتی نا مناسب

بخشدار هیدوج از توابع شهرستان سیب و سوران سیستان و بلوچستان گفت: بیش از ۸۰ درصد مدارس روستاهای این بخش خشتی و گلی هستند و وضعیت نابسامانی به لحاظ پوشش تحصیلی و تعداد معلم دارند که باید به این وضعیت رسیدگی شود.

رحیم بخش دهانی می گوید این مدارس در مقابل حوادث غیرمترقبه ایمن نیستند و بارها مورد هجوم سیلاب ها قرار گرفته یا بر اثر بارندگی ها خسارت زیادی را متحمل شدند.

تنها یک مدرسه شبانه روزی تازه ساز پسرانه در مرکز بخش وجود دارد که نیازمند تجهیزات آموزشی است و در کنار آن با همت مردم روستا و شورای اسلامی مدرسه شبانه روزی دخترانه ایجاد شده است.

کوهستانی بودن و وضعیت جغرافیایی بخش هیدوج و نبود راه روستایی مطلوب، رفت و آمد دختران به مدرسه شبانه روزی را مشکل کرده است.

انتظار می رود برای ساماندهی وضعیت مدارس و حذف مدارس خشتی و گلی این بخش یک تحول انقلابی صورت گیرد.

بخشدار هیدوج با بیان اینکه۴۰ درصد راه روستایی در این بخش آسفالته و مطلوب است، افزود: عملیات اجرایی راههای روستایی کرشان- هیدوج، دیم رود- کنت، کرشان-گنزک در حال اجراست و در صورت تخصیص به موقع اعتبارات تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

نواحی شرقی بخش هیدوج کوهستانی و دارای راه شوسه است و هنگام بارندگی، جاری شدن سیلاب ها موجب مسدود شدن راهها و قطع ارتباط بین روستاها می شود که ضروری است از سوی مسوولان برای بهینه سازی این راهها تدابیر ویژه اتخاذ شود.

بخش هیدوج بیش از ۱۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد که به علت کوهستانی بودن نوار مرزی، این ناحیه بازگشایی نشده است.

مردم بخش هیدوج از مسوولان می خواهند با احداث راه و گشایش مرز در روستای مرزی’زمینان’ امکان انجام تبادلات مرزی و قانونی و ایجاد فرصت های شغلی برای جوانان را فراهم کنند تا پوشش امنیتی منطقه نیز افزایش یابد.

بخشدار هیدوج بیان کرد: از مجموع ۸۰ روستای بالای ۲۰ خانوار و زیر ۲۰ خانوار این بخش، اغلب با تانکر آبرسانی می شوند و باقی آنها از محل چشمه های آب موجود در روستا و بوسیله لوله، آب در دسترس روستاییان قرار گرفته است.

همه روستاهای این بخش بجز دو روستای بالای ۲۰ خانوار از نعمت برق برخوردار و بیش از ۹۰ درصد روستاها دارای سامانه مخابراتی GSM روستایی هستند.

دهانی درباره قابلیت های کشاورزی بخش هیدوج گفت: نخیلات عمده تولیدات کشاورزی این بخش را شامل می شوند و محصولات باغی از جمله انجیر، انگور و انواع مرکبات از تولیدات قابل توجه هستند.

وی افزود: با احداث و آبگیری سد بزرگ ماشکید علیا تحول بزرگی در بخش کشاورزی شهرستان سیب و سوران را شاهد بوده ایم.

بخش هیدوج در جنوب شهرستان سیب و سوران واقع شده است و سه هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع وسعت و ۲۱ هزار نفر جمعیت دارد.

شهرستان سیب سوران در فاصله حدود ۳۰۰ کیلومتری جنوبشرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان واقع شده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد