makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

برای نخستین بار کفچه مار در سیستان و بلوچستان زنده گیری شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: برای نخستین بار کفچه مار از خانواده ماران سمی و خطرناک در بخش دشتیاری چابهار دیده و توسط همیاران محیط زیست زنده گیری شد. 

'خسرو افسری'  اظهار داشت: همیاران محیط زیست با مشاهده این نوع مار ، پس از زنده گیری آن را تحویل اداره محیط زیست چابهار دادند.

وی افزود: پس از بررسی مشخص شد که این نوع از کفچه مار در ردیف گونه های در معرض انقراض قرار دارد.

او با اشاره به زیستگاه این نوع مار ادامه داد: مناطق مجاور دریای خزر ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان ، افغانستان ، کشمیر ، پنجاب و قسمت هایی از جنوب سیستان و بلوچستان محل زیست کفچه مار است.


افسری بیان کرد: این گونه زیست در معرض انقراض دارای مردمک چشم گرد و متمایل به بیضی ، لب بالا دارای هفت و لب پایین هشت پولک ، پولکهای سطح شکمی 192 تا 206 و سطح زیرین دم 51 تا 70 عدد است.

وی افزود: بدن به رنگ زرد تیره یا قهوه ای کم رنگ ، قهوه ای تیره یا خاکستری متمایل به سیاه ، بدون خال یا نقوش مشخص و دارای یک یا چند حلقه تیره رنگ در قسمت قدامی سطح شکمی از مهم ترین معیارهای ظاهری آن است.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اظهار داشت: حداکثر طول کفچه مار که از قورباغه‌ها ، موش ها، پرندگان، پرندگان کوچک، جوندگان، مارمولک ها، تخم پرندگان و ماهی ها تغذیه می کند ، 165 سانتی متر است.

وی اضافه کرد: این نوع مار در فصل تابستان برای زاد آوری هشت تا 12 تخم می گذارد.

 

 

قطار اکو در سیستان و بلوچستان احیاگر جاده تاریخی ابریشم

زاهدان _ راه اندازی 'قطار اقتصادی اکو' خاطرات جاده تاریخی ابریشم را احیاء نموده و به سیستان و بلوچستان جان تازه ای بخشیده است. 

  

 

کویر ایران زمین که در روزگاران کهن به عنوان شاهراه 'جاده تاریخی ابریشم' میزبان و پذیرای تجار و بازرگانان اقصی نقاط دنیا بود سالها است که غبار حرکت کاروانهای شتری را به تماشا نشسته و طنین صدای زنگوله های پیشقراولان آن را در گوش بی جانش به خاطر و ابدیت سپرده است.

در سرزمین پهناور ایران اسلامی مسیر و شاهراههای اصلی از ادوار گذشته تاکنون تغییر چندانی نکرده زیرا راه و راهداری از کهنترین زمانها وجود داشته و در مسیرهای اصلی 'راه ابریشم' عناصر و سازه های باستانی از قبیل کاروانسراها، آب انبارها، چای خانه ها، پناهگاهها، قناتها، بازارها و بقایایی از کف سازی راهها و پلها همچنان خودنمایی می کند.

بر اساس منابع مهم تاریخی و مراجع جهانی مانند سازمان فرهنگی ملل متحد 'یونسکو' ایران تنها کشوری است که راههای دریایی و زمینی ابریشم در آن باهم از طریق خلیج فارس تلاقی پیدا کرده و به عنوان جاده طلایی اکو در حلقه اتصال آسیا به اروپا نقش آفرینی می کند.

سیستان و بلوچستان نیز به لحاظ موقعیت جغرافیایی و ژئوپولتیک با قرار داشتن در دو کریدور(گذرگاه) تجاری جهان در مسیرهای شمال _ جنوب و شرق و غرب از اهمیت ویژه ای در ترانزیت کالا از دیرباز تاکنون برخوردار بوده و با گسترش روزافزون امر تجارت و بازرگانی میان کشورها نقش آن بیش از پیش نمایان می شود.

این استان از گذشته های دور تاکنون همچنان به عنوان مدخل راه ابریشم مطرح بوده و اکنون نیز دروازه های خود را به روی 'قطار اقتصادی اکو' گشوده است.

استاندار سیستان و بلوچستان در این خصوص می گوید اتصال آسیا به اروپا از طریق خط ریلی زاهدان از چنان اهمیتی برخوردار است که دولت مهرورز در نخستین اقدام با اختصاص چهار هزار میلیارد ریال نسبت به تکمیل و احداث خط راه آهن زاهدان _ بم اقدام نمود.

'علی محمد آزاد' افزود: اهمیت این کار پارسال با عبور نخستین قطار باری اکو از پاکستان به استانبول ترکیه از طریق زاهدان خود را نشان داد.

وی گفت: مدت زمان ترانزیت کالا از طریق دریا در مسیر کویته - استانبول 45 الی 60 روز است در حالی که حمل کالا توسط قطار این زمان را در محور تاریخی راه ابریشم از طریق زاهدان به کمتر از 12 روز کاهش داده است.

او با اشاره به اینکه سالانه 85 هزار دستگاه کامیون یک میلیون و 800 هزار تن کالا را از دو پایانه مرزی 'میرجاوه و میلک' ترانزیت می کنند افزود: ظرفیت ترانزیت محور راه آهن زاهدان _ بم به تنهایی هشت میلیون تن کالا در سال است.

استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: با بهره برداری از خط آهن چابهار _ زاهدان _ مشهد که عملیات اجرایی آن پارسال با حضور رییس جمهور آغاز شد علاوه بر افزایش ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و دیگر کشورهای عضو اکو و شکوفایی اقتصادی منطقه و استان، بیش از 20 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم در سیستان و بلوچستان ایجاد می شود.

همچنین با بهره برداری از طرح توسعه اسکله بزرگ تجاری شهید بهشتی در بندر چابهار و پهلوگیری کشتیهای پهن پیکر 100 هزار تنی در سال آینده که عملیات اجرایی آن با اعتباری بالغ بر پنج هزار میلیارد ریال در این دولت آغاز شد، شاهد ترانزیت میلیونها تن کالا از این بندر خواهیم بود.

به گزارش ایرنا، از سوی دیگر راه اندازی قطار مسافربری نیز که در حقیقت رویای دیرینه مردم سیستان و بلوچستان را تحقق بخشید یکی دیگر از خدمات دولت مهرورز است که به گفته مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور روزانه 700 مسافر را از زاهدان به تهران جا به جا می کند و این گنجایش در دست افزایش است.

'محمد داوودی' اظهار داشت: در آینده نزدیک با بازسازی خط ریلی کویته _ تفتان در کشور پاکستان علاوه بر حمل بار از کشورهای دوردست آسیا به اروپا، گردشگران کشورهای چین، سریلانکا، هندوستان و دیگر مناطق می توانند به ایران و کشورهای ترکیه و اروپا توسط قطار مسافربری سیر و سیاحت کنند.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: توسعه خط ریلی اکو در محور ابریشم علاوه بر سهولت در ترانزیت کالا موجب کاهش چشمگیر هزینه های مسافرتی و در نتیجه توسعه گردشگری می شود.

در همین رهگذر و مطابق آمار سازمان بازرگانی و بازارچه های مرزی سیستان و بلوچستان سالانه نزدیک به 600 هزار تن کالا به ارزش بیش از 260 میلیون دلار از طریق مرزهای این استان به کشورهای مختلف صادر می شود.

رییس دفتر پیگیری مصوبات سفرهای رییس جمهور به سیستان و بلوچستان نیز در این خصوص به ایرنا گفت: با تصویب دولت چهار بازارچه جدید در شهرستانهای زابلی، زهک، خاش و سراوان ایجاد می شود.

'مسعود محمدزاده' افزود: هم اینک از مجموع 9 بازارچه مرزی سیستان و بلوچستان هفت مورد فعال است که پارسال 145 هزار و 745 تن کالا به ارزش 92 میلیون دلار از طریق آنها به کشورهای پاکستان و افغانستان صادر شد.

وی گفت: مجموعه فعالیتهای انجام شده در کار حمل و نقل و ترانزیت مسافر و کالا به ویژه اتصال سیستان و بلوچستان به خط ریلی جهان توسط دولتهای نهم و دهم برآمده از عزم ملی و نقطه عطفی در تاریخ این استان است.

او افزود: در نتیجه اجرای طرحهای بزرگ ملی، سیستان و بلوچستان به کارگاه عمرانی تبدیل شده که با فعال شدن 'قطار اقتصادی اکو' علاوه بر جان گرفتن و احیای دوران ابریشم، رشد سیستان و بلوچستان جهشی خواهد شد.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد