makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

مشکل بی‌آبی روستاها نیکشهر با 750 میلیون تومان اعتبار حل می‌شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر گفت: ابلاغ 750 میلیون تومان اعتبار خشکسالی می‌تواند مشکل روستاهای بی‌آب نیکشهر را حل ‌کند.

  عبدالله رئیسی صبح امروز در گردهمایی شوراهای اسلامی شهرستان نیکشهر اظهار داشت: 86 روستای این شهرستان با تانکر آبرسانی می‌شوند که بیش از 2 هزار و 800 خانوار روستایی با کمبود شدید آب شرب سالم مواجه هستند که لازم است مسئولان فکری به حال روستاییان این منطقه بکنند.

وی افزود: سهمیه هر خانوار روستایی در ماه 120 لیتر است که فقط برای شرب در نظر گرفته می‌شود و برای شستشو و دیگر موارد روستاییان در تنگنا قرار دارند.


رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر ادامه داد: برای آبرسانی سیار، هشت تانکر در نظر گرفته شده که شش تانکر فعال است و با توجه به وسعت 24 هزار کیلومترمربعی و جمعیت 215 هزار نفری و گستردگی شهرستان و مسافت طولانی و صعب‌العبور بودن منطقه تانکرهای موجود نمی‌توانند به موقع آبرسانی کنند.

رئیسی بیان کرد: مردم منطقه مجبور هستند از آب‌های سطحی  و آب ناسالم چشمه و قنات و چاه‌هایی که خودشان حفر کرده‌اند استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر شش تانکر موجود تعداد پنج تانکر دیگر برای آبرسانی سیار نیاز ضروری و حل قسمتی از مشکل روستاییان است.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر افزود: متأسفانه اداره آب و فاضلاب با کمبود اعتبارات مواجه است و برای آبرسانی سیار، تعمیر و نگهداری تانکرها و سوخت، خرید اتصالات بیش از 150 میلیون تومان بدهکار است که مسئولان باید نسبت به این امر جدی توجه وافری داشته باشند.

رئیسی یادآور شد: 82 روستای شهرستان نیکشهر با مهار آب چشمه توسط 390 کیلومتر لوله آبرسانی می‌شوند و اکنون 190 کیلومتر از این لوله‌ها شکسته و ترکیده، فرسوده و غیرقابل استفاده هستند و برای مهار آب چشمه‌ها و رفع نواقص، 10 میلیارد ریال اعتبار ضروری است.

وی گفت: ابلاغ اعتبارات خشکسالی به مبلغ 750 میلیون تومان می‌تواند تا حدودی بخشی از مشکلات آب و فاضلاب روستایی نیکشهر را حل کند که مسئولان باید اهتمام بیشتری به این موضوع داشته باشند.

رئیس شورای اسلامی شهرستان نیکشهر اضافه کرد: شهرستان نیکشهر 650 روستا دارد که آبرسانی و شبکه آب شرب به 191 روستا انجام شده و بیش از 40 درصد دچار فرسودگی و نیازمند بازسازی هستند.

رئیسی در ادامه ساخت مجتمع‌های آبرسانی 20 روستای آبشکی، مجتمع آبرسانی 50 روستای لاشار، مجتمع آبرسانی 20 روستای حمیری قصرقند با 290 میلیارد ریال اعتبار، جمعیت 52 هزار نفر روستایی تأمین می‌شود که لازم است هر چه سریع‌تر اختصاص اعتبار و اجرایی شوند.

سرپرست فرمانداری نیکشهر هم در ادامه این جلسه اظهار داشت: در سال‌جاری 31 پروژه در قالب توسعه و بازسازی شبکه لوله‌کشی و قدیمی و فرسوده، لایروبی کف شکنی و جابه‌جایی 38 چاه آب شرب، تأمین و حفر چاه برای 20 روستا، مهار آب چشمه آب شرب برای 48 روستا پیشنهاد شده که برای تأمین اعتبار اجرایی خواهند شد.

مهدی سرحدی افزود: سفره آب زیرزمینی در نیکشهر کم آب است و در این شهرستان تا کنون نیز خشکسالی ادامه دارد، از این رو ضروریست مسئولان هر چه سریع‌تر اعتبارات خشکسالی را ابلاغ کنند.

وی بیان داشت: اکنون بیش از 10 چاه آب شرب در آستانه خشک شدن هستند و بیش از 80 درصد چاه‌های آب شرب روستاها کم آب و کمتر از دو ساعت آب دارند.

سرپرست فرمانداری نیکشهر ادامه داد: ساخت مجتمع‌های آبرسانی روستایی، مهار چشمه‌ها، افزودن تانکرهای آبرسان، بهره‌برداری از مجتمع آبرسانی میرآباد و اختصاص اعتبارات ویژه برای آب روستایی از موارد بسیار مهم و مورد تأکید است.

سرحدی خاطرنشان کرد: در سطح روستاهای شهرستان نیکشهر حدود 14 هزار اشتراک آب روستایی دارد که برخی از روستاها مشترکان آب‌بها را پرداخت نمی‌کنند که لازم است دهیاران و شوراها، فرهنگ سازی کنند تا روستاییان با پرداخت به موقع آب‌بها کمک کرده تا مسئولان بهتر خدمات رسانی کنند.

وی از مسئولان خواست شوراها را در کنار هم بدانند و در حل مشکلات با آنها همکاری کنند.

اعضای شوراهای اسلامی شهرستان هم در این جلسه به بیان مشکلات خود در زمینه آب شرب روستایی، بازگشایی راه‌های روستایی عنوان کردند و پاسخ لازم را از مسئولان گرفتند.

اعضای شوراهای اسلامی نیکشهر همچنین خواستار صدور حکم شهردار پیشنهادی شدند و از استاندار خواستند برای حل مشکل و پیشبرد برنامه‌های شهرداری و شهر با توجه به گذشت یک ماه از پیشنهاد شورا و معرفی شهردار جدید و احترام گذاشتن به نظر شورا و شهروندان هر چه سریع‌تر حکم شهردار را صادر کنند.

 

منبع:خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد