makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

ایجاد گسل مکران در دریای عمان وقوع سونامی را محتمل کرده است

رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند در چابهار گفت: بر اساس تحقیقات و یافته های علمی با ایجاد گسل مکران در دریای عمان، وقوع زلزله و در نتیجه آن پدیده سونامی در منطقه دریای عمان محتمل است.

'محمد علی حمزه' افزود: محل برخورد پوسته اقیانوسی دریای عمان و خشکی ایران، گسل مکران واقع در 100 کیلومتری ساحل را ایجاد کرده به طوری که این پوسته اقیانوسی در حال فرو رانش در زیر خشکی ایران به میزان سالانه چهار تا پنج سانتیمتر است.

وی با اشاره به مطالعات میدانی صورت گرفته توسط متخصصان و دانشمندان ایرانی و خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، سوئد و فرانسه اظهار داشت: در کارگاه آموزشی که اردیبهشت ماه پارسال در تهران با حضور موسسات علمی ژئوفیزیک، زمین شناسی، لرزه نگاری، گشت ساحلی، گشت میدانی و مرکز ملی اقیانوسی شناسی برگزار شد، تحولات جوی و زمین شناسی از بندر گوادر در پاکستان تا بندر قشم در ایران مورد بررسی قرار گرفت.


حمزه گفت: شواهد تاریخی زمین شناسی و اطلاعات جمع آوری شده از بومیان منطقه حاکی از وقوع سونامی در 65 سال پیش در مرز سواحل ایران و پاکستان دارد که کانون اصلی آن در سواحل پاکستان و ارتفاع امواج تخریبی آن به بیش از 10 متر رسیده است.

وی افزود: مطالعات انجام شده بر روی لایه های رسوبی و سن سنجی از فسیلهای موجودات زنده برروی تخته سنگهای بزرگ پرتاب شده و برجای مانده در سواحل نیز گواهی براین مدعاست که از یکهزار سال قبل تاکنون در ایران سونامی بزرگی رخ نداده و همین امر احتمال وقوع زلزله در گسل مکران را افزایش می دهد.

وی تصریح کرد: چنانچه زلزله ای در سواحل جنوبی کشور رخ دهد خطر ظهور پدیده سونامی در کمتر از نیم ساعت پس از آن وجود دارد.

رییس مرکز ملی اقیانوس شناسی دریای عمان و اقیانوس هند گفت: هرگاه امواج ساحل به طور ناگهانی و سریع عقب نشینی کند، ساحل نشینان 15 تا 30 دقیقه برای دور شدن از ساحل و ترک منطقه فرصت دارند.

حمزه ، ارتفاع گسل مکران را 900 کیلومتر عنوان و بیان کرد: نصف گسل مکران که از مرز پاکستان و هندوستان تا تنگه هرمز ادامه دارد در ایران قرار گرفته است و احتمال اینکه این بار کانون وقوع زلزله در سواحل ایران باشد، خالی از تصور نیست. 

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد