makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بدحجابی دانشگا‌ه‌های سیستان و بلوچستان را درنوردیده است؛

چادر به عنوان پوشش کامل و حجاب برتر در بین زنان و دختران ‌از اهمیت خاصی برخوردار بوده، اما امروزه با رواج انواع مدهای جدید، متاسفانه از اهمیت و جایگاه آن در بین دختران جوان کاسته شده و هویت چادر به عنوان حجاب برتر مهجور واقع شده است.‌

 زنان و بانوان سیستان و بلوچستان با توجه به فرهنگ غنی منطقه و تعصبات قومی که دارند، اجازه نداده‌اند که فرهنگ غلط بیگانه بر چادر که پوشش کامل و نمادی از فرهنگ اصیلشان است برتری یافته و سبب از بین رفتن هویت و جایگاه آن شود اما جوانان به ویژه قشر دانشجو اهمیت این فرهنگ اصیل را آن طور که باید درک نکرده‌اند.

در مراکز آموزشی عالی به دلیل مدپرستی و وجود دانشجویان غیربومی، هر کدام با فرهنگ و پوشش خاص خود مواردی از بدپوشی به چشم می‌خورد که مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها نباید از کنار آن ساده عبور کنند زیرا ممکن است فرهنگ اصیل منطقه را نیز دچار تزلزل کند.

 

*دانشگاه‌ها ویترین انواع و اقسام پوشش‌های غربی نباشد

اگر با بدپوشی در دانشگاه‌ها برخورد نشود و این روال همچنان ادامه یابد، ‌مراکز علمی و فرهنگی خود به مکانی برای عرضه انواع پوشش در مدل‌های نابهنجار تبدیل شده و چه بسا اگر امروز با این نوع پوشش‌ها برخورد نشود، بعدها این امر به فرهنگ تبدیل شده و جمع‌آوری این ویترین متنوع و به ظاهر دلربا کاری سخت وغیرممکن خواهد شد.

فضای دانشگاه باید مکان امنی برای رشد تفکر، خلاقیت و کسب علم برای دانشجویان باشد نه اینکه با آلوده شدن به پوشش‌ها و آرایش‌های الگو گرفته از غرب توسط دختران و پسران، زمینه برهم زدن آرامش روحی و روانی آنان را فراهم کند.

امروزه در محیط‌های دانشگاهی بسیاری از دختران و پسران با پوشش‌های نامناسب و آرایش‌های برگرفته از فرهنگ غربی ناخواسته و یا نا‌آگاهانه، فرهنگ غلط بیگانه را در اجتماع خود ترویج می‌دهند که این امر به هیچ عنوان شایسته نیست.

 

 *جوانان با گرایش به سمت مدپرستی مروج فرهنگ غلط بیگانگان نباشند

فرمانده انتظامی سیستان‌وبلوچستان ‌در زمینه ناهنجاری‌های اخلاقی در جامعه و دانشگاه می‌گوید: تهاجم فرهنگی بسیار خطرناک‌تر از تهاجم نظامی بوده و به صورت خزنده و آرام کار خود را انجام می‌دهد.

حمید فهیمی‌راد با بیان اینکه در تهاجم نظامی با نخستین شلیک دشمن همه بیدار می‌شوند و تهدید را حس می‌کنند گفت: تهاجم فرهنگی به صورت پنهان بوده و با وجود حضور در خانه، مدرسه‌ و دانشگاه کسی وجود آن را آنچنان حس نمی‌کند، اما در میدان جنگ نظامی، کشته‌اش شهید و تیرخورده‌اش جانباز است ولی در تهاجم فرهنگی کشته‌اش ابتذال و سرافکندگی است و در نهایت ‌بر افکار، قلب و جان انسان غلبه کرده و مانند ویروس تمام وجود انسان را فرا می‌گیرد.

‌فرمانده انتظامی استان سیستان و بلوچستان به وضعیت آمریکا و غرب در زمینه ابتذال اشاره کرد و افزود: همین آمریکا و غربی که با پوشش‌های شبیه آنها نا‌آگاهانه مبادرت به ترویج فرهنگ غلطشان می‌کنیم، مقام اول شیوع بیماری ایدز در جهان را دارد که 70% این افراد از طریق ارتباط جنسی دچار این بیماری شده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه این چنین وضعیتی در کشورهایی همچون انگلستان و فرانسه که خود را مهد تمدن می‌دانند نیز وجود دارد گفت: چرا جوان ایرانی خود را تابلوی تبلیغات غرب می‌کند؟

فهیمی‌راد با بیان اینکه دانشجویان باید از معاشرت با دوستان ناباب و تقلید کورکورانه پرهیزکنند تصریح کرد: جوانان و دانشجویان باید بدانند نماینده محکمی برای نسل آینده خواهند بود و باید فریاد برتری و مسلمانی را به جهانیان برسانند و بدانند که آدم‌های بزرگ شأن فرهنگی خود را حفظ می‌کنند و آدم‌های کوچک هویت و فرهنگشان را فراموش خواهند کرد.

 

 *بدپوشی دانشجویان ضعف مسئولان فرهنگی را نشان می‌دهد

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: توجه نکردن بعضی از دانشجویان به بحث عفاف و حجاب، کوتاهی متولیان فرهنگ را نشان می‌دهد.

عباسعلی نورا ادامه داد: در محیطی مانند دانشگاه نمی‌شود دانشجویان را اجبار کرد که از یک فرم خاص تبعیت کنند چه بسا که اگر می‌شد اجباری کردن چادر خود راهکار مناسبی بود اما دختر و پسری که به دانشگاه ورود پیدا می‌کنند به طور کل شخصیتشان شکل گرفته و در این مقطع نمی‌توان تغییر در نهاد آنها ایجاد کرد.

وی افزود: مسئولان فرهنگی در دانشگاه‌ها باید با ارشاد و راهنمایی دانشجویان را به سمت پوشش مناسب هدایت کنند.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه هم‌اکنون مسئولان فرهنگی در کشور، استان و دانشگاه‌ها از تخصص لازم برخوردار نیستند.

نورا معتقد است در دانشگاه‌ها به جای راهنمایی و ارشاد دانشجویان آنها را به کمیته انضباطی معرفی می‌کنند که این به هیچ عنوان شایسته نیست و برخلاف امر به معروف و نهی از منکر است.

وی می‌گوید: متولیان فرهنگی در کشور به طور کلی ناموفق هستند که پیشنهاد می‌کنیم برای موفقیت به شیوه پیامبراکرم (ص) به امربه معروف و نهی ازمنکر رجوع کنند زیرا با تنبیه هرگز مسئله حل نشده و تنها صورت مسئله پاک کردن است.

وی معتقد است: احکام دینی را نمی‌توان به اجبار گسترش داد به ویژه در دانشگاه‌ها که تنها استدلال منطقی، راهکار اساسی است.

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخورد فیزیکی با مسئله فرهنگی، فرهنگ ما را نابود می‌کند تصریح کرد: باید مسئولان فرهنگی متخصص با بینش قوی روی کار آمده و با استدلال منطقی به ترویج امر به معرف و نهی از منکر در جامعه و به ویژه در دانشگاه‌ها بپردازند.

وی اساتید دانشگاه را نیز در جلوگیری از رواج بدپوشی در بین دانشجویان بی‌تاثیر نداست و گفت: اساتید نیز نقش بسزایی در ترویج امر به معروف و نهی از منکر در بین دانشجویان دارند.

نورا خاطرنشان کرد: برگزاری دوره‌های فرهنگی برای ارتقای آموزه‌های فرهنگی اساتید نیز امری لازم است، زیرا دانشجویان روابط بسیار خوبی با اساتید داشته و ارشاد از آنان را بهتر می‌پذیرند.

 

*صدا و سیما زمینه الگوبرداری جوانان از مدل‌های غربی را فراهم نکند

نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی تاثیر رسانه‌های بیگانه را در رواج بدپوشی و بدحجابی در جامعه بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: اگر برنامه‌های صدا و سیما متنوع و جذاب باشد، به ندرت شهروندان به سمت شبکه‌های خارجی گرایش پیدا می‌کنند.

وی گفت: صدا و سیما هنوز ذائقه مردم خود را تشخیص نداده که با توجه به آن فیلم مناسب را تهیه و پخش کند.

وی با انتقاد از صدا و سیمای مرکز سیستان و بلوچستان گفت: متاسفانه شبکه محلی استان به جز فیلم‌های شبکه‌های دیگر و یا تهرانی، فیلمی و یا سریالی برای پخش ندارد که این خود جای تامل داشته و توجه بیشتر مسئولان فرهنگی را می‌طلبد.

وی با اشاره بدحجابی و یا بدپوشی امروز بعضی از دختران و پسران دانشجو گفت: این امر باید در مدارس رعایت می‌شد چرا که شخصیت دانش‌آموزان در مقاطع تحصیلی شکل گرفته و فرد در دوران دانشجویی مانند نونهالی است که شاخ و برگ آن سر به فلک کشیده و شاید بتوان مقداری از شاخ و برگ‌های آن را هرس کرد اما نمی‌توان کاملا نهاد آن را اصلاح کرد.

 

*فلسه حجاب برای جوانان تبیین شود

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز گفت: دانشگاه سیستان‌و‌بلوچستان بر اساس وظیفه و رسالت در راستای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب گام برمی‌دارد.

علیرضا رضوانی برگزاری کارگاه‌های آموزشی عفاف و حجاب، دعوت از اساتید مجرب برای بیان فلسفه حجاب و تبیین جایگاه آن برای دانشجویان و بانوان را از جمله اقدامات در دستور کار عنوان کرد.

وی ادامه داد: در اقدامات فرهنگی جبر معنا ندارد و نباید شتاب‌زده عمل کرد.

رئیس دانشگاه سیستان و بلوچستان بیان داشت: باید ابتدا فرهنگ و فلسفه حجاب را نهادینه کنیم و اینکه حجاب محدودیت نیست بلکه مصونیت است را به جوانان بشناسانیم بعد انتظار جامعه‌ای بهنجار و محجوب را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه حجاب تنها برای بانوان نیست بلکه آقایان نیز باید یک سری موارد را رعایت کنند گفت: متاسفانه بسیاری از آقایان در آرایش و تیپ ظاهر، گوی سبقت را از بانوان ربوده‌اند که این خود یکی دیگر از سوغات‌ها غربی است.

 

 *حجاب اهرمی برای شناخته شدن مقام انسانی زن است

‌مسئول امور بانوان بسیج و سپاه سلمان سیستان و بلوچستان نیز در این راستا گفت: حکمتی که در قرآن برای پوشش مطرح شده دقیقا خلاف آن چیزی است که در جامعه متداول است.

 فاطمه کیخا افزود: عامه مردم معتقدند حجاب و پوشش برای آن است که زنان شناخته نشوند اما قرآن با صراحت بیان می‌کند حجاب و عفاف برای آن است که زن‌ها شناخته شوند.

 وی تصریح کرد: به این دلیل که زنان به حرمت زیبایی ظاهری ‌اگر در جامعه حضور پیدا کنند فقط برجستگی‌ها و امتیازات ظاهری و فیزیکی آنها به چشم آمده و مورد دقت قرار می‌گیرد.

‌مسئول امور بانوان بسیج و سپاه سلمان ادامه داد: اما اگر زنانی که در محافل عملی و فعالیت‌های اجتماعی حضور دارند با حجاب و پوشش باشند، به جای زیبایی‌های ظاهری، فکر و اندیشه آنها مورد توجه جامعه قرار می‌گیرد.

کیخا با اشاره به وضعیت حجاب و پوشش بانوان در سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه به سبب تعصبات قومی و قبیله‌ای و فرهنگ غنی مردم  وضعیت پوشش بانوان به نسبت سایر استان‌ها بهتر است.

‌وی افزود: بانوان بومی استان هم گرایش بیشتری به سمت حجاب برتر یعنی چادر دارند و بر‌اساس اعتقادات خاصی که دارند حاضر نیستند به هیچ عنوان این پوشش را تغییر دهند.

‌مسئول امور بانوان بسیج و سپاه سلمان سیستان و بلوچستان با اشاره به مزایای استفاده از چادر به عنوان پوشش مناسب تصریح کرد: کاهش فضای تجمل‌گرایی و بی‌بند و باری، جلوگیری از مدپرستی و ایجاد آرامش خاطر در اجتماع از جمله مزایای استفاده از پوشش کامل است.

وی با بیان اینکه باید توسعه و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف از مقطع راهنمایی و دبیرستان در بین دختران نهادینه شود گفت: اگر کلیپ‌های آموزشی در زمینه آسیب‌ها و خطرات بی‌حجابی و یا بد‌حجابی برای دختران و پسران تهیه و از طریق مدارس در اختیارشان قرار گیرد قطعا تاثیر بسزایی در رعایت پوشش مناسب خواهد داشت.

کیخا بیان داشت: هم‌اکنون پایگاه‌های مقاومت بسیج بانوان آمادگی دارند این دوره‌ها را روزانه در تمام سطوح و در بحث فرهنگ‌سازی و توسعه و تعمیق فرهنگ عفاف و حجاب در قالب دوره‌های آموزشی برای بانوان برگزار کنند.

 

*صدا و سیما نقش بسزایی در ترویج فرهنگ چادر دارد

‌نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان نیز گفت: با توجه به اینکه رسانه‌های تصویری مانند تلویزیون یکی از عام‌ترین رسانه‌ها بوده و دسترسی به آن در هر خانه‌ای ممکن است، باید از طریق آن فرهنگ صحیح اسلامی به ویژه فرهنگ عفاف و حجاب ترویج داده شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر پورذهبی افزود: برای آن دسته از جوانان امروزی که به سمت مد‌ گرایش دارند باید از طریق ویترین تلویزیون یک پوشش مناسب در رنگ‌های متنوع ترویج داده شود تا آنها به سمت پوشش‌های غربی در قالب مد گرایش پیدا نکنند.

‌وی با اشاره به وضع موجود پوشش دانشجویان دختر در دانشگاه‌های استان گفت: متاسفانه استفاده از پوشش چادر به عنوان حجاب برتر در بین بیشتر دختران به ویژه دانشجویان غیر بومی مشاهده نمی‌شود و بجای آن مانتو‌های تنگ و چسبان و نابهنجار از شانیت و جایگاه چادر کاسته است.

نماینده دفتر نهاد رهبری در دانشگاه سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید با تولیدی‌های مانتو و شلوار و پوشش بانوان که برخلاف موازین شرعی و اسلامی مبادرت به تهیه لباس بانوان می‌کنند برخورد شود.

‌وی ادامه داد: چرا وقتی که می‌شود یک پوشش مناسب در قابل رنگ‌ها و طراحی‌های زیبا تولید کنیم از فرهنگ غلط و مبتذل غربی برای دوخت لباس‌ها الگو بگیرم؟؟

 

 *چرا؟.....................................به کدامین گناه‌؟

اگر با بدپوشی و بدحجابی در کلان کشور برخورد شده و برکار تولیدی‌های لباس بانوان و آقایان بیشتر نظارت شود، قطعا در این مورد بومی وغیربومی نخواهیم داشت و همه مروج فرهنگ ناب پوشش اسلامی حتی بوسیله خواهند بود.

مسئولان فرهنگی به ویژه در دانشگاه‌ها باید به‌گونه‌ای فرهنگ پوشش اسلامی را برای دختران و پسران جامعه تبیین و نهادینه کنند که به صورت خودجوش به سمت پوشش کامل روی آورده  و حجاب را برای خود مصونیت بدانند نه محدودیت.

=============================

گزارش: شیوا سرگزی خبرنگار و گزارشگر خبرگزاری فارس

گزارش: مریم سرگزی ‌خبرنگار‌ فارس در سیستان و بلوچستان

=============================

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد