makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

توسعه اقتصادی بندر چابهار بطور جد در دستور کار است

رییس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان تجاری صنعتی منطقه آزاد چابهار گفت: این سازمان به نمایندگی از دولت ایجاد زیرساختها و امکانات لازم را برای تحول و توسعه اقتصادی بندر چابهار بطور جد در دستور کار قرار داده است.

'شهباز یزدانی'  افزود: به رغم تلاشهای صورت گرفته در گذشته برخی زیرساختهای بندر چابهار کامل نشده، بر این اساس توسعه و تقویت بخشهای راه، فرودگاه و اسکله با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه کشورهای پیشرفته از مزیت دسترسی به آبهای آزاد نهایت بهره اقتصادی را گرفته اند گفت: چابهار تنها بندر آزاد کشور مشرف به آبهای بین المللی است اما به علت کامل نبودن برخی زیرساختها مورد توجه و بهره برداری مطلوب قرار نگرفته است.


او بیان کرد: 70 درصد ذخایر معدنی کشور در نیمه جنوب شرق کشور و 30 درصد باقی مانده در شمال غرب آن قرار دارد اما به لحاظ زیرساختها نسبتهای این دو منطقه از کشور عکس یکدیگرند بطوری که درصد برخورداری این حوزه جغرافیایی به ویژه چابهار در زیرساختها در مقایسه با شمال غرب کشور 10 تا 20 درصد است.

وی با بیان اینکه سهم چابهار از ترانزیت، صادرات و واردات کالای کشور متناسب با جایگاه راهبردی و توانمندی منطقه نیست گفت: بر اساس مطالعات سازمان ملل 'کریدور چابهار' بهترین مسیر ترانزیتی شمال به جنوب است لذا ثبات اجتماعی و توسعه منطقه با افزایش فعالیتهای اقتصادی، تثیبت جمعیت و فعال کردن حوزه های مختلف میسر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: از دیگر سو کشورهای CIS (مستقل مشترک المنافع) علاقه مندی خودشان را به استفاده از آبهای آزاد این منطقه ابراز کرده اند و باید از این مزیت بیشتر استفاده کرد.

یزدانی اظهار داشت: افزایش سطح همکاریهای بین المللی و روابط اقتصادی با کشورهای آسیای میانه CIS، داشتن حجم بالا در تزانزیت کالا، توسعه صادرات و واردات کالا و نیز زیر پوشش قرار دادن مبادلات تجاری کشورهای همسایه افغانستان و پاکستان نیازمند رفع نواقص به ویژه در بخش زیرساختهای اقتصادی بندر چابهار است.

وی ادامه داد: اکنون کالاهایی که مقصد آنها استانهای همسایه سیستان و بلوچستان است به جای اینکه از طریق بندر چابهار توزیع شود عمدتا از سایر بنادر جنوبی کشور با طی مسیر طولانی تری به مقصد می رسد که صرفه اقتصادی را کمتر می کند.

او با اشاره به ابراز تمایل کشورهای همسایه در بحث ترانزیت کالا از بندر چابهار گفت: مثلا سفیر افغانستان ابراز تمایل شدید دولت متبوع خود را برای ترانزیت کالا از چابهار به جای بندر کراچی پاکستان به دلایل امنیتی، رسما اعلام کرده است.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه در این رابطه به زودی میزبان هیات اقتصادی کشور افغانستان خواهیم بود ادامه داد: برای توسعه روابط تجاری با کشورهای همسایه همه فعالیتها باید به موازات یکدیگر انجام گیرد و از بخشی نگری پرهیز شود.

وی اظهار داشت: هم اینک پهلوگیری کشتیهای اقیانوس پیما تا ظرفیت 70 هزار تن در اسکله چابهار میسر می باشد که گرچه خوب است ولی کافی نیست زیرا برای توسعه فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی با دیگر کشورها این ظرفیت باید افزایش یابد.

او با اشاره به تلاش سازمان منطقه آزاد چابهار برای تسریع طرح توسعه اسکله های شهید کلانتری و بهشتی گفت: فرودگاه کنونی چابهار نیز برای حمل و نقل کالا مناسب نیست و باید فرودگاه مجهز و مستقل جدیدی راه اندازی شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اهتمام دولت برای توسعه شرق کشور با محوریت چابهار افزود: اجرایی شدن این مهم در سطح کلان توسط سازمان منطقه آزاد چابهار پیگیری و اجرا می شود.

 

منبع:خبرگزاری ایرنا

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد