makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

تدوین دستورالعمل واردات دام زنده از چابهار

  مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار گفت: به زودی تفاهم‌نامه دستورالعمل و ضوابط ورود دام زنده به این منطقه با همکاری سازمان دامپزشکی کشور تدوین می‌شود.

 شهباز یزدانی امروز در نشست با رئیس دامپزشکی کشور در چابهار اظهار داشت: دسترسی آسان به کشورهای آفریقایی، هند و پاکستان برای تامین دام پروتئینی یکی از مزیت‌های منطقه آزاد چابهار است و  در حال تنظیم راهبردی برای سازمان فرآورده‌های دامی و گوشتی از جمله گوشت قرمز هستیم.

وی افزود: توسعه شرق کشور، توسعه کل کشور است و  قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال به جنوب برای چابهار مزیت و موقعیت بسیار ویژه‌ای در کل کشور فراهم کرده و تمایل سرمایه‌گذاران و نیز امکان کنترل بهتر در محدوده مناطق آزاد می‌تواند به ایجاد یک صنعت پویا در زمینه گوشت کمک کند که همین امر موجبات تقاضای سازمان منطقه آزاد چابهار را از متولیان کشوری باعث شده و امید است در آینده شاهد راه‌اندازی یک صنعت دارای استانداردهای بهداشتی و نیز اشتغالزایی قابل توجه در این منطقه باشیم.


یزدانی ادامه داد: به دلیل افزایش بی‌سابقه در خواست‌ها در زمینه ایجاد پردازش گوشت و ضرورت فراهم آوردن مجوزها و امکانات لازم، سازمان منطقه آزاد چابهار طی درخواست‌هایی خواستار دستورالعمل جامع و تدوین ضوابط اجرایی و نظارتی از سوی سازمان دامپزشکی کشور برای ایجاد و رونق صنعت پردازش گوشت در منطقه آزاد چابهار شده است.

 وی بیان کرد: موقعیت ژئوپلتیکی منطقه آن را واجد شرایط و ظرفیت‌های از زوایای مثبت از جمله اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم، صنایع جانبی، گمرک و کنترل کننده‌های خوب برای ورود دام زنده کرده که همین امر چابهار را متمایز می‌کند و مناطق آزاد به دلی خارج بودن از محدوده گمرکی کشور و نیز محصور بودن از قابلیت لازم برای ایجاد قرنطینه‌های مدرن دامی در کنار کشتارگاه‌ها و سایر تاسیسات پردازش گوشت برخوردارند و این تاسیسات می‌تواند از قابلیت‌های صادراتی نیز برخوردار شود.

جاسم صاعدی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست گفت: یقیناٌ چابهار  منطقه‌ای استراتژیکی برای کشور است و مقام معظم رهبری و رئیس جمهور هم خواهان تحول اساسی در این منطقه هستند، بحث مناطق آزاد از لحاظ سوق‌الجیشی، اقتصادی و امنیتی در مجلس صورت گرفته و ما خوش‌بین هستیم که کاری اساسی در منطقه که در راستای ارتقاء استان از نظر اقتصادی است صورت گیرد و منطقه چابهار به‌‌دلیل داشتن بندر و اسکله‌های فعال، نیروی کار فراوان و ارزان دارای مزیت‌های ویژه‌ای است.

رئیس دامپزشکی کشور نیز با ایراد سخنانی در مورد وظایف و عملکرد و جایگاه دام استان و چگونگی ورود دام زنده گفت: محصول سالم، ایجاد امنیت غذایی از سیاست‌های دولت است و در این زمینه دادن مجوز برای واردات از حوزه شرق کشور با خطراتی جدی مواجه بوده است.

محسن دستور افزود: اگر شرایط واردات دام مطابق معیارهای استاندارد بین‌المللی و کشوری فراهم شود حاضر به همکاری در منطقه برای جذب سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی هستیم و این مستلزم همکاری و مسئولیت پذیری همه دستگاه‌ها و نهادها و ادارات مرتبط است.

وی ادامه داد: انتظار ما این است با تضمین بهداشتی، ورود دام زنده از مرزهای شرقی و شرایط و ضوابط مصوب و خروج بسته بندی شده بدون استخوان با هویت باشد و باید همه دستگاه‌های ذیربط متعهد باشند.

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار در ادامه گفت: برای عینیت بخشیدن به فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص سال جهاد اقتصادی در این عرصه اقتصادی برای حمایت از سرمایه گذاران این سازمان طی تفاهم نامه‌ای متعهد می‌شود که ورود و فرآوری دام در منطقه مطابق دستورالعمل‌های مصوب شده باشد.

وی گفت: ضمن قدردانی از عزیزان شرکت‌کننده با برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه‌های مختلف و ایجاد زیرساخت‌های ضروری و لازم از جمله صنایع پتروشیمی و توسعه بندر چابهار شاهد تحولات و پیشرفت های اقتصادی جدی در چابهار و استان سیستان‌و‌بلوچستان باشیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به سال جهاد اقتصادی و موقعیت بندر چابهار و استعداد ترانزیت کالا از این بندر به مقاصد مختلف جهان گفت: همه دستگاه های اجرایی باید تلاش کنند.

یزدانی ضمن اظهار امیدواری با تأکید بر فواید اقتصادی این طرح تصریح کرد: با اجرای این طرح به جای واردات گوشت، دام زنده به کشور وارد می‌شود و در جریان پرواربندی و کشتار آن منافع اقتصادی چشمگیری نصیب مردم شرق کشور می‌شود که به عقیده ما این گردش مالی می‌تواند شرق کشور را از وضعیت کنونی نجات دهد.

 

منبع:خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد