makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بندر چابهار بندری ناشناخته برای صاحبان کالا و تجار

  به رغم ظرفیت ها و امکانات فوق العاده بندر چابهار در پهلوگیری کشتی ها و ترخیص کالا هنوز این بندر برای صاحبان کالا و تجار داخلی و خارجی ناشناخته است.

به گزارش مکران به نقل ازمانا، معاون دریایی و بندری این اداره ناشناخته بودن مزیتهای چابهار را ناشی از خلا رسانه ای دانست و افزود: اگر چه رسانه های ارتباط جمعی به نوبه خود تلاش زیادی داشته و دارند اما باید در این حوزه بیشت فعالیت کنند.

مهندس "رمضان هراتی" با بیان اینکه بندر چابهار یکی از بنادر استراتژیک کشور است گفت: دسترسی به آبراههای آزاد و توسعه تجارت دریایی بین المللی از طریق چابهار درمقایسه با سایر بنادر کشور راحت تر و با صرفه تر است.


هراتی اظهار داشت: اگر تجار داخلی و خارجی بدانند که ترخیص یا بارگیری کالاهایشان از طریق بندر چابهار نزدیک تر بوده و باعث صرفه جویی در زمان و هزینه خواهد شد هیچ گاه کالای خود را با مشقت به دیگر بنادر نمی برند.

وی گفت: در حال حاضر بارگیری 350 توع کالای صادراتی استان های همسایه نظیر خراسان به اقصی نقاط دنیا از طریق بندرعباس انجام می گیرد اما در این میان هیچ نامی از چابهار برده نمی شود.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: از آنجایی که تجار استان های همجوار این مزیت های بندر چابهار را نمی شناسند مجبورند ضمن طی مسیر طولانی برای رسیدن به بندر عباس 340 مایل دریایی دیگر را نیز طی کنند تا بندر چابهار رسیده و از آن جا به آبهای آزاد راه بابند.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان گفت: در حال حاضر از ظرفیت این بندر به خوبی و کامل استفاده نمی شود و در این رابطه باید تبلیغات بیشتری صورت گیرد.

هراتی گفت: طرح توسعه بندر چابهار طی دو تا سه سال آینده باید به مر حله ای برسد که ظرفیت پهلودهی به کشتی ها تا شش میلیون تن افزایش یابد از این رو باید برای معرفی هرچه بیشتر منطقه به تجار داخلی و خارجی تلاش شود.

وی به قابلیت های تجاری بندر چابهار اشاره کرد و گفت: از خرداد امسال تسری اجرای قوانین مربوط به مناطق آزاد و تجاری و صنعتی به دو بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری به سازمان بنادر و دریانوردی ابلاغ شد که با این اقدام بندر چابهار از مزیت های منطقه آزاد از جمله معافیت های مالیاتی برای سرمایه گذاری و تسهیل قوانین و سرمایه گذاری بهره مند شد.

هراتی تحفیف 20 درصدی در همه هزینه ها برای تجار را از دیگر مزیت های بندر چابهار بر شمرد و افزود: این بندر همه تجهیزات متعارف بنادر دنیا را به تجار و صاحبان کالا ارائه می دهد اما عدم اطلاع رسانی این مزایا و ظرفیت ها را همچنان مغفول و مهجور باقی گذاشته است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود:اکنون سرمایه گذاری به منظور ورود کالا با برخورداری از مزیت های منطقه آزاد خارج از تشریفات و مقررات بازرگانی و مقررات الزامی در سرزمین اصلی انجام می شود.

هراتی گفت:با توجه به نگاه ویژه دولت و سازمان بنادر و دریانوردی به بندر چابهار و دارا بودن 200 مایل دریایی و قرار گرفتن در کنار آب های آزاد ؛برای مقابله با آلودگی نفتی تعدادی از تجهیزات پیشرفته مقابله با آلودگی مواد نفتی بر روی دریا در چند شناور عملیاتی اداره بنادر و دربانوردی نصب شده است.

معاون دریایی و بندری اداره کل بنادرو دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این شناور ها در مواقع اضطراری در کمترین زمان ممکن به محدوده خطر وارد و با محاصره آن از گسترش مواد نفتی به سایر قسمت های دریا جلوگیری می کنند.

وی گفت: شناورهای عملیاتی با دستگاه های مجهز خود قادرند از آسیب مواد نفتی به محیط زیست و جانوران جلوگیری کنند و مانع نشت مواد نفتی به سواحل شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد