makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

سکوتی که شعله های آتش خوابگاه دانش آموزی چابهار را فرو ننشاند

 آتش سوزی خوابگاه دانش آموزان دانشگاه دریانوردی بندر چابهار شاید یکی از مهمترین حوادث چند ماه اخیر در سیستم آموزشی کشور به حساب آید که خودداری مسئولین شهرستان چابهار از اظهار نظر پیرامون این حادثه دردناک و به همراه آن سکوت رسانه ای برخی خبرگزاری ها آبی شد تا شعله های انتقاد را زود فرو کش نماید.

پاسخگو نبودن به سوال های متعدد افکار عمومی ، انتقادها از نحوه انتقال مصدومین و دست آخر نپذیرفتن مسئولیت حادثه توسط هیچ کس از دیگر دلایل فروکش نمودن شعله های آتش بود.

آتش سوزی خوابگاه دانش آموزی چابهار هم از نظر تعداد قربانیان که از میان پنج نفر دانش آموز فقط یک نفر جان سالم به در برد ؛حائز اهمیت است و هم اینکه ضعف سیستم درمانی و نحوه انتقال مصدومان به مرکز استان و فقدان امکانات اولیه جهت مداوای چنین مصدومانی را آشکار ساخت و بر اهمیت آن افزود.


در هفته گذشته انتشار دو اظهار نظر متفاوت پیرامون آتش سوزی خوابگاه دانش آموزی قابل توجه و تامل بود که اظهار نظر اول توسط یک مقام مسئول در چابهار و اظهار نظر دیگر توسط یک نماینده مردم استان سیتان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی بود.

اظهار نماینده مردم روزنه امیدی شد جهت برخورد با عوامل مربوط به آتش سوزی و طرح سوال از دو وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش و دیگری نمکی شد بر زخم تازه خانواده قربانیان حادثه و مردم منطقه.

با گذشت حدود بیست و پنج روز از آتش سوزی بلاخره طلسم سکوت فرماندار شهرستان چابهار شکسته شد و بالاترین مقام این شهر به حرف آمد اما این اظهار نظر به سوالات خانواده های قربانیان پاسخ نگفت هیچ بلکه بر سوالات پیش آمده آنان افزود تا گره کور  حادثه را کورتر از قبل نمایید.

اظهار نظر ‘ایرج حیدری’ به جای انتقاد و توبیخ از مسببان حادثه باب تعریف و تمجید این مقام مسئول در شهرستان چابهار را فراهم آورد تا نحوه امداد رسانی دستگاهها و ارائه خدمات به مجروحان را بی نظیر توصیف نماید.

رییس ستاد حوادث غیر مترقبه چابهار در گفتگویی با ایرنا امداد رسانی و ارائه خدمات به مجروحان این حادثه از سوی دستگاههای منطقه بویژه ماموران آتش نشانی، فوریتهای پزشکی (اورژانس)، بیمارستان و شرکت نفت چابهار را بی نظیر دانست!

فرماندار چابهار همچنین ادعا نمودکه مطابق اطلاعات و مکالمات ثبت شده موجود پس از اعلام آتش سوزی در ساعت ۶ و ۲۰ دقیقه صبح، ماموران آتش نشانی به فاصله دو دقیقه !خود را به محل حادثه رسانده و در کمتر از هشت دقیقه! آتش را خاموش کردند.

گفته های بالاترین مقام مسئول در شهرستان چابهار نه تنها مردم و خانواده های قربانیان را قانع ننمود بلکه  این سوال را برای خانواده های قربانیان و افکار عمومی پیش آورد که اگر سرعت عمل و توانمندی متولیان امر بی نظیر بوده پس چگونه از پنج نفر حادثه دیده فقط یک نفر زنده می ماند؟ و مابقی مصدومین بر اثر جراحات شدید و سوختگی بالا در فواصل مختلف جان خود را از دست می دهند؟

این ادعای فرماندار بندر چابهار در حالی مطرح می شود که  نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی می گوید: «یکی از سوال‌هایی که از وزیر بهداشت باید شود این است که ایشان آمبولانس را تعریف کند زیرا آمبولانسی که این دانش آموزان را به بیمارستان اعزام می‌کرد در بین راه باتری و اکسیژن آن تمام شده و همچنین بسیار بی‌کیفیت و از رده خارج بوده است.»

پیمان فروزش در گفتگو با ایلنا با ابراز تاسف از این که مسئولان نسبت به این حادثه تنها به دنبال توجیه کردن هستند افزود:« وزیر علوم، وزیر بهداشت و همچنین وزیر آموزش وپرورش به دلیل کوتاهی در امر نظارت باید پاسخگو باشند.»

اما سکوت و پس از آن موضع گیری ها و توجیحات نامعقول مسببان شهرستانی نه تنها سر پوشی بر این حادثه نگذاشت بلکه باب این را فراهم نمود تا این حادثه مهم از چشم تیزبین مسئولین دلسوز کشوری پنهان نماند و مقامات کشور بررسی علت حادثه و برخورد با خاطیان را در دستور کار قرار دهند.

 

   منبع: وبلاگ روزدرآ

    http://roozdara.mihanblog.com/post/154

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد