makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

نگاهی کوتاه به سخنرانی منیره سلیمانی عضو حزب مردم بلوچستان

 در جهان مدرن امروز که اطلاعات حرف اول را می زند نباید بی هوا حرفهایی را که نشات گرفته از یک تفکر غیر عقلانیست حداقل در جوامع امروز است زد . جهان کنونی به معنای واقعی با ظهور تکنولوژی و حذف فاصله ها در اذهان مردم تداعی گر آن جهان 100 سال پیش نیست زیرا با نمو تجهیزات مخابراتی دیگر از لحاظ فاصله محدودیتی به آن معنی واقعی وجود ندارد و یا حداقل به آن شدت نیست .در گذشته برای کسب اطلاع از موضوعی شاید هفته ها باید منتظر می ماندیم تا از آن اطلاعاتی کسب کنیم و در حال حاضر در کمتر از چند ثانیه می توان در هر موردی اطلاع کسب کرد .

فعالیتهای حزب مردم بلوچستان هم برای نیل به اهداف از پیش تعیین شده و افکار بی پشتوانه علمی و فرهنگی و استفاده از افراد بی اطلاع و شخصیتهای منفور و انتشار اخبار دروغ در جامعه بلوچستان همچنان بدون نتیجه مانده است. در حقیقت این حزب بدلیل نداشتن تفکری خاص در ساختار خود دچار یک فقر ایدئولوژیکی شده است که همین امر باعث عدم توفیق در مناسبات سیاسیشان شده تا جایی که هم اکنون از نظر سیاسی به حاشیه رانده شده و در تلاش است جایگاهی هر چند پوشالی در بین افکار مردم بلوچستان بدست آورد .


چند روز پیش این حزب در شهر ژنو با برپایی چهارمین فوروم(انجمن)  ٬ دوباره نا توانی فکری و فرهنگی خود را به مردمان بلوچ که به زعم خود مدافع حقوقشان می باشد نشان داد. در این گردهم آیی که کاملا یک جانبه و یک طرفه بود منیره سلیمانی عضو حزب مردم بلوچستان با کینه توزی و روحیه ای خصمانه به مسئله حقوق زنان بلوچ و پایمال شدن آن توسط جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد که متاسفانه با نگاهی کاملا سطحی و از روی عجله به نکاتی که برایشان دیکته شده بود اشاره کرد .اینکه ایشان چقدر سواد دارند و چگونه فردی است جای توجه بیشتری دارد.مسئله اصلی بیان مطالبی است که او به عنوان یک کارشناس در آن گردهم آیی به زبان رانده اند .

سخنرانی منیره سلیمانی بیشتر جنبه قوم گرایی افراطی دارد تا اینکه بپذیریم در رابطه با حقوق زنان صحبت کرده اند و در تشریح آن حرفی زده باشند . باید دانست که دیگر آن زمان که مردم را می توانستید با فریب و ریا به سمت خواسته های شخصی و یا گروهی نا مشروع خود ببرید گذشته است .

چطور شما حرف از حقوقی می زنید که خود به آن اشراف کافی ندارید ؟!اگر در ایران و علی الخصوص بلوچستان به نظر شما اجحافی نسبت به زنان بلوچ شده باشد باید این مسئله را در عملکرد خود گروه ها و حزب های به ظاهر مدافع بلوچستان جستجو کرد زیرا سالیان درازی است که فعالیتهای منفعت جویانه خود همین گروه ها وحزبها باعث عقب افتادگی در بلوچستان شده است . در حقیقت این سیاستی است که امثال حزب مردم بلوچستان و دیگر گروه ها برای سوء استفاده های سیاسی در راستای اهداف شخصی و گروهی انجام می دهند .

سلیمانی در اظهارات مغرضانه خود گفته: «دسترسی زنان بلوچ به تحصیل بدلیل مشکلات قانونی، اعمال و ساختار سیاسی دولت ایران با موانع و محدودیتھای فراوان روبرو است. استفاده از زبان مادری آنها در تحصیل ،مکانھای دولتی وعمومی ممنوع میباشد.»

با نگاهی منصفانه به این ده سال اخیر خواهیم دید که دختران و زنان بلوچ با چه شتابی رو به پیشرفت و تکامل به همراه جامعه حرکت می کنند . حضور این قشر در جامعه بسیار پررنگ است ٬از حضور در مقاطع گوناگون تحصیلاتی گرفته تا حضور در فعالیتهای سیاسی که نقش عمیقی در سرنوشت نه تنها خود بلکه جامعه دارند و هیچ محدودیتی در این فعالیتها وجود ندارد حالا چرا این فعالیتها به چشم بعضی مغرضین نمی آید جای بسی تامل و تعمق است.

در استانی که در دورترین نقاط آن حتی برای 5 دانش آموز مدرسه درست می کنند و هر روز به آمارهای ساخت و ساز مدرسه در مناطق محروم بلوچستان افزوده می شود چطور ممکن است که دختری از قوم دلیر بلوچ بخواهد به تحصیلاتش ادامه دهد اما نتواند ؟!! اگر هم دختر یا زنی از  قوم بلوچ نخواهد به تحصیلات خود ادامه دهد آنهم بدلایل فرهنگی که بر جامعه قوم بلوچ حاکم است دیگر با اجبار دولت که نمی توان آنرا به مدرسه برای کسب تحصیلات کشاند .

منیره سلیمانی می گوید: «استفاده از زبان مادری آنها در تحصیل ،مکانھای دولتی وعمومی ممنوع میباشد.»

این حرف او فقط یک ادعای غیر منصفانه است زیرا در هیچ جای ایران چنین ممنوعیتی وجود ندارد که کسی در مکانهای عمومی و دولتی حق نداشته باشد با زبان مادری خود سخن بگوید در حالی که در بیشتر کشورهای پیشرفته در مکانهای علمی نمی توان با زبان مادری سخن گفت و باید با زبان رایج آن کشور با دیگران صحبت کرد  حتی این محدودیت توجیه پذیر از نظر علمی در ایران اجرا نمی شود  تا ابزاری برای سوء استفاده سود جویان از جمله حزب مردم بلوچستان نشود.

 

نویسنده:عرفان عزیزی

27 آذر 1390 شمسی

erfanazizy@rocketmail.com


نظرات 1 + ارسال نظر
شهنوازی یکشنبه 27 آذر‌ماه سال 1390 ساعت 14:43

با سلام و خسته نباشید خدمت برادر عرفان عزیزی
بنده نفهمیدم که این خانم چطور یک دفعه پا به این ارثه گذاشت و شد منجی زنان بلوچ من فکر می کنم که حزب مردم بلوچستان دیگر جایگاهی در بین افراد سیاسی ندارد و قصد دارد با علم کردن مسائل زنان در جامعه از این رهگذر به سود خود استفاده کند .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد