makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

بهره برداری در سال جاری از دو سد سارادان و زیردان در بلوچستان

 علی محمد آزاد از بهره برداری دو سد سارادان و زیردان در سال جاری خبر داد و گفت: اکنون 700 میلیون متر مکعب آّّب در مخازن مختلف این استان ذخیره است.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری آریا،علی محمد آزاد استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: اکنون در سطح سیستان و بلوچستان حدود 30 سد در دست مطالعه و ساخت است که با بهره برداری از پنج تا از این سدها ذخیره سازی و تغذیه قنات هاو سفره های زیر زمینی رشد چشمگیری داشته است.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت: همچنین به منظور تامین آب شرب بخشی از آب دریای عمان را به وسیله آب شیرین کن در اختیار مردم کنارک و چابهار قرار می دهیم.

وی یاد آور شد: سد زیردان نیز تیرماه امسال توسط ریاست جمهوری در چابهار افتتاح شد که نقش بسزایی در تامین آب شرب و کشاورزی بیش از هزاران روستا و مردم چابهار دارد.

آزاد اظهار داشت: سه سد گلوگاه، زیردان و ماشکید علیا از مصوبات سفرهای دولت به این منطقه است که در مجموعه توان ذخیره سازی 350‌میلیون مترمکعب دارند.

وی درباره سد "زیردان" گفت: این سد در روستای پیرسهراب چابهار در جنوب این استان قرار دارد که آب آن از طریق رودخانه محلی کاجو تامین می شود.

وی بیان کرد: سد زیردان از نوع بتونی با حجم مخزنی 207میلیون مترمکعب امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.

وی اظهار داشت: با بهره برداری از این سد سالانه 51 میلیون مترمکعب آب در اختیار بخش آشامیدنی و کشاورزی مناطق همجوار قرار گرفت.

آزاد درباره سد "سارادان" نیز گفت: سد "سارادان" شهرستان ایرانشهر نیز با اعتبار 140 میلیارد ریال ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفت.

استاندار گفت: سد تغذیه‌ای سارادان با ظرفیت 10‌هزار مترمکعب آب با هدف تغذیه مصنوعی دشت سرکهوران و کنترل سیلاب‌های رودخانه "کنارو" ساخته شده است.

وی افزود: سد "گلوگاه" زاهدان با اعتبار 110 میلیارد ریال از جمله سدهای در حال ساخت دولت نهم در این منطقه است که عملیات اجرایی آن از سال 1384 آغاز شده و پیشرفت اجرایی بسیار خوبی دارد.

استاندار ادامه داد: عملیات اجرایی سد مخزنی "ماشکید علیا" سراوان با اعتبار 28 میلیارد ریال از دیگر مصوبات سفرهای هیات دولت به استان از سال 1385 آغاز شده است و تاکنون حدود 90 درصد پیشرفت اجرایی دارد.

براساس آمارهای اعلام شده، با بهره برداری از چهار سد "ساردان، گلوگاه، ماشکیدعلیا و زیردان" حجم آب قابل استحصال در مخازن سیستان و بلوچستان به بیش از دو میلیارد مترمکعب خواهد رسید.

علی محمد آزاد بیان کرد: برنامه دولت در پایان روند سدسازی در استان، رساندن حجم مخازن آبی سیستان و بلوچستان به حدود 5/3 میلیارد متر مکعب است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد