makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

نگاه قومی و مذهبی صرف به انتخابات مانع رشد و توسعه کشور می شود

  رییس هیات بازرسی انتخابات نهم مجلس در سیستان و بلوچستان گفت: نگاه قومی و مذهبی صرف مردم به انتخابات در راهیابی افراد متخصص و متعهد به مجلس تاثیر می گذارد و مانع رشد و توسعه استان و کشور می شود.

به گزارش مکران 'رجبعلی شیخ زاده' به خبرنگار ایرنا گفت: برای تغییر این دیدگاه به انتخابات نیاز به کار فرهنگی بلند مدت است که باید با یک برنامه ریزی مدون در فضایی غیر از انتخابات، نسخه ای برای درمان این درد پیچید.

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان بیان کرد: کار فرهنگی نرم در این زمینه مردم سیستان و بلوچستان را به سطحی از وضعیت فرهنگی خواهد رساند که در انتخاب کاندیداهای اصلح تنها دغدغه شان پیشرفت استان و کشور باشد نه قوم و مذهب.


وی اظهار داشت: سیستان و بلوچستان دارای هشت کرسی نمایندگی در کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی است که نه تنها ظرفیت قابل توجهی در حوزه قانونگذاری دارد بلکه کمکی برای مدیران و عوامل اجرایی استان در بخش های مختلف به شمار می رود.

وی افزود: هشت نماینده متخصص، متعهد و همگرا و همسو در مسیر رشد و ترقی که از سوی مردمی فارغ از نگاه قومی و مذهبی انتخاب شوند، از یک سو حافظ مصالح نظام و ملت خواهند بود و از سوی دیگر کمک بزرگی برای رفع مشکلات سیستان و بلوچستان به شمار خواهند رفت.

 

*** کاندیداها نباید وعده های بیهوده دهند

رییس هیات بازرسی انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سیستان و بلوچستان گفت: کاندیداهایی که برای جلب آرای مردم قول ها و وعده های بی اساس و بیهوده می دهند که در نهایت قادر به انجامشان نیز نیستند، تنها باعث بالا رفتن سطح انتظارات مردم و به دردسر افتادن مسوولان محلی می شوند.

معاون برنامه ریزی استاندار بیان کرد: مباحث خردی که بعضا از سوی برخی نمایندگان مطرح یا قول هایی که از سوی آنان داده می شود، در واقع سطح نمایندگی را پایین می آورد.

شیخ زاده افزود: کسی که از یک شهرستان رای می آورد و اعتبارنامه وی در مجلس تصویب می شود و برای خدمت به مردم قسم یاد می کند، نماینده یک ملت است که از یک حوزه انتخابیه برگزیده شده و باید بتواند مصالح کشور را تشخیص دهد، یک سیاست گذاری کلان برای کل کشور داشته و دغدغه های ملی را پاسخگو باشد.

وی اظهار داشت:برخی افراد در زمان انتخابات مجلس، در تبلیغات،

خود را به یک عامل اجرایی تبدیل می کنند و بعضا فراموش می کنند که یک عامل قانونگذار و سیاست گذار هستند.

او ادامه داد: این گونه افراد در تبلیغات خود یک سری مسایلی را مطرح می کنند و قولهایی می دهند که انتظاراتی را برای مردم به وجود می آورد و در نهایت مردم آنها را از مسوولان محلی مطالبه می کنند و آنان را به دردسر می اندازند.

معاون استاندار اظهار داشت: در زمانی که یک کاندیدای مجلس رای می آورد، مردم وی را یک مسوول دولتی و مملکتی می پندارند و از فرماندار، بخشدار و مدیر کل قولهایی را که نماینده در زمان کاندیداتوری خود بیان کرده، مطالبه می کنند در حالی که نماینده عامل اجرایی نیست و نمی تواند به این قبیل وعده های خود عمل کند.

او گفت: هر چند مطالب مذکور به این معنا نیست که نمایندگان نسبت به مسایل منطقه ای بی توجه باشند بلکه باید مسایل منطقه ای را با مصالح کشور منطبق و سپس آنها را در مجلس مطرح کنند.

وی افزود: نمایندگان مجلس اعتبارات مالی دولتی در اختیار ندارند که بخواهند عملیات اجرایی انجام دهند بلکه در مجلس به عنوان یکی از 290 نفر نماینده کشور مطرح هستند لذا مطالباتی که برای مردم به وجود می آورند باید قابل برآورده شدن باشد و به انتظارات دامن نزند.

شیخ زاده درباره رواج شایعاتی مبنی بر تبلیغات زودهنگام برخی داوطلبان گفت: شرکت در مراسم پرسه و عروسی و سایر، مصداق تبلیغات انتخاباتی نیست مگر اینکه در آن مسایلی مطرح شود که تبدیل به پاتوق انتخاباتی شود.

 

*معیارهای کاندیداهای اصلح باید به مردم شناسانده شود

 

رییس هیات بازرسی انتخابات نهم مجلس در سیستان و بلوچستان گفت: معیارهای کاندیداهای اصلح باید بیان و به مردم شناسانده شود، وقتی معیارها برای مردم شناخته شده باشد، می توانند در تبلیغات کاندیداها، فرد شایسته را انتخاب و به وی رای دهند.

شیخ زاده افزود: تشویق و ترغیب مردم برای حضور پررنگ در انتخابات وظیفه عموم مسوولان، نمایندگان، داوطلبان و گروههای مختلف است این مساله طیف و جریان خاصی نمی شناسد هر کس که دلش برای این نظام و مملکت می سوزد، باید تلاش کند تنور انتخابات گرمتر شود.

او بیان کرد: از سوی دیگر برگزاری انتخابات نباید به هر قیمتی انجام گیرد و مسوولان، هواداران و کاندیداها باید دغدغه دومشان حفظ آرامش استان و کشور باشد به گونه ای که با حفظ آرامش منطقه، تنور انتخابات را گرم نگه دارند و نباید به مسایل قومی و مذهبی دامن بزنند یا مسایلی مطرح کنند که دیگران را برنجاند.

وی اظهار داشت: در زمان تبلیغات، هر طیف هوادار یا خود کاندیدا باید در بازار انتخابات محاسن و داشته های نامزد خود را عرضه و از تخریب دیگران خودداری کند.

شیخ زاده گفت: کاندیداها و و مسوولان دستگاههای دست اندرکار باید تلاش کنند انتخابات چه در حوزه تبلیغات و چه در حوزه برگزاری کم خرج تمام شود و در استانی مانند سیستان و بلوچستان که به واقع مردم محرومی دارد،به صلاح نیست ولخرجی در انتخابات صورت گیرد.

رییس هیات بازرسی انتخابات مجلس نهم در استان اظهار داشت: کسی که برای جمع آوری آرا هزینه های گزافی می پردازد، مشخص است که دغدغه مردم را ندارد و مردم نیز به پرخرج ها رای نمی دهند.

معاون استاندار بیان کرد: عوامل اجرایی انتخابات نیز باید مدیریت کنند که هزینه های انتخاباتی افزایش نیابد.

او تاکید کرد: نباید فضای انتخابات باعث شود، مسوولان و مدیران از سازندگی و اجرای طرحهای توسعه ای منطقه غافل شوند، ایران فرصت زیادی برای توسعه ندارد و لحظه ای غفلت در این بخش باعث می شود که از سایر کشورهای دنیا عقب بمانیم.

 

*** دست اندرکاران انتخابات مسوول اجرای قانون هستند

رییس هیات بازرسی انتخابات مجلس نهم در سیستان و بلوچستان گفت: در بحث برگزاری انتخابات، عوامل اجرایی، نظارتی و بازرسی مسوول اجرای قانون هستند و باید دقت کنند که برگزاری انتخابات منطبق بر قانون باشد.

شیخ زاده افزود: عوامل مذکور مفسر قانون نیستند بلکه باید عین قانون را در انتخابات اجرا کنند.

وی بیان کرد: وزارت کشور دو مسوولیت 'برگزاری انتخابات و نظارت بر حسن برگزاری آن' را برعهده دارد که بستر آن در قالب ستاد انتخابات کشور و هیات مرکزی بازرسی انتخابات فراهم شده و به تبع آن ستاد انتخابات و هیات مرکزی بازرسی انتخابات در هر یک از استانها تشکیل شده است.

او اظهار داشت: وظیفه اجرای فرآیندهای مختلف انتخابات برعهده عوامل اجرایی است که در هر شهرستان فرماندار مسوولیت این مهم را برعهده دارد و هیات های بازرسی در کنار عوامل اجرایی بر نحوه اجرای صحیح فرآیندهای مذکور نظارت دارند.

وی گفت: عوامل بازرسی در انتخابات مچ گیر نیستند بلکه تسهیل

کننده کار عوامل اجرایی به شمار می روند به گونه ای که از جهت گیری منفی روند انتخابات جلوگیری و نسبت به تبرئه فرمانداران و حوزه اجرایی از هر گونه اتهام وارده اقدام می کنند.

او اظهار داشت: از زمان آغاز نامنویسی داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی، هزار و 700 نفر بازرس در شش حوزه اصلی، هشت حوزه فرعی و بخشها و شعبه های اخذ رای سیستان و بلوچستان همپای عوامل اجرایی، ساماندهی شده و کار خود را آغاز کردند.

سیستان و بلوچستان دارای 14 شهرستان با شش حوزه انتخابیه اصلی و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی است.

استان پهناور سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع گستره دارای حدود سه میلیون نفر جمعیت است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد