makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

دونلی نواز سیستان و بلوچستان در سانحه رانندگی جان باخت

  اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان از جان باختن 'موسی بلوچ' هنرمند دونلی نواز این استان در سانحه رانندگی خبر داد.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا، این هنرمند فقید صبح امروز در مسیر روستای محل سکونتش در شهرستان نیکشهر واقع در 150 کیلومتری چابهار با خودرو شخصی دچار سانحه شد.

وی، بارها در جشنواره های مختلف موسیقی داخلی و همچنین در کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان، سوئد و نروژ برنامه اجرا کرده است .

این هنرمند پس از استاد 'شیر محمد اسپندار' از مطرح ترین دونلی نوازان ایران است.دونلی یا دونی یکی از سازهای محلی بلوچستان و از خانواده' نی' می باشد و به دلیل جفت بودن، نواختنش بسیار سخت است.

این ساز شامل دو نی است که نوازنده هنگام نواختن هر دو نی را در دهان خود می گذارد و نی مونث را اندکی پایینتر از نی مذکر قرار می‌دهد.

تنها شش سوراخ نی مذکر از محل دمیدن مورد استفاده قرار می‌گیرد و نی مونث وظیفه واخوان را به عهده دارد، سه سوراخ صوتی آن از محل دمیدن ساز گاهی نواخته می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
narooei شنبه 24 دی‌ماه سال 1390 ساعت 17:47 http://pishinshahrdari80.blogfa.com

salam
Ta jayi ke zehne bande yari midahad akse fogh marbot be ostade marhom masha alah bameri mibashad.akse marhom baloch dar weblog aghaye hosein zade va chand jaye digar niz mojod mibashad.
Khodayash biyamorzad

سلام دوست عزیز
حرف شما درست است عکس مربوط به ماشاءالله بامری می باشد .
از استان موسی بلوچ متاسفانه عکسی در دست نیست.
با تشکر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد