makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

دفاع هنجارشکنانه از برهنگی زن

  حضور و مشارکت اجتماعی "زن" در بلوچستان برگرفته از فرهنگ بلوچ و آن نیز شکل گرفته همپای با ارزش های شرقی است، فرهنگ عفیف و متمدن بلوچ هیچگاه نمی تواند در جایگاه نقد فمنیستی و برهنگی غربی قرار گیرد.

بلوچستان هرچند در شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی متفاوتی قرار گرفته و دوره های امپراطوری و اسلامی را تجربه کرده است، اما همواره تعریف هویت برای این قوم بزرگ آریایی که با تاریخ و تمدن آن تنیده است، زمینه ساز افتخار و پیشرفت بوده است.

اگر در تبیین جایگاه ارتباط و حضور اجتماعی "زن" و ارزش های فرهنگی بلوچ معیارهای اصالت دار و ریشه ای را که در فرهنگ بلوچ حقیقتِ وجود است مورد جستجو قرار دهیم، این تعریف هویتی مورد پذیرش عام و بلامنازع است و در غیر این صورت هرگونه ابهام و غرض ورزی در معرفی هویت "زن بلوچ" عامل انحطاط و حتی سقوط خواهد بود.


بلوچ، تاریخ و فرهنگی در جامعه انسانی برای خود ساخته است که هرگز قابل تخریب نیست و جاودانه خواهد شد، این فرهنگ از تهاجم ترکان و مغولان و کشورگشایی عرب و عجم آزموده و رهانیده شده و با روح و معنویت اسلام جلا یافته، در عین آنکه شاکله فرهنگی اش در تاریکی تعصب و ظلمات تحجرات حیران نگشته است، چنین فرهنگی بدون شک در مواجهه با لیبرالیسم ویرانگر، این هدیه جهان غرب به مردمان مشرق زمین، نیز تابِ ماندن خواهد داشت.

موضوع انتشار تصاویر برهنه از گلشیفته فراهانی در رسانه های جهان و ایران بازتاب گسترده ای پیدا کرد، اقدام گلشیفته از نگاه بسیاری از هنرمنادن گسست پیوند او با اخلاق هنری و "عدم تعهد و مسئولیت او در برابر همکاران سابق وی در سینمای ایران" است.

اما آنچه که بیش از همه جای تعجب است اینکه برخی و از جمله برخی از اهالی وبلاگنویسان بلوچ "سوء استفاده گلشیفته از بدن خود برای جهانی شدن" را ستوده و خط شکنی او از مسیر اخلاق و ارزش هنری را "اقدامی شجاعانه" تعبیر می کنند!

بدون تردید جایگاه زن در جامعه بلوچستان متفاوت با نگاه جوامع غربی و دیدگاه های فمنیستی افراطی است، فرهنگ و اصالت بلوچ با هویت او شکل گرفته و دوام یافته است، هویت و فرهنگ در نزد بلوچ امری گریخته و اخلاق ستیز نیست بلکه از اصلی ترین مفاهیم ضروری در شناخت ساختار اجتماعی و فرهنگی بلوچ است.

حضور و مشارکت اجتماعی "زن" در بلوچستان برگرفته از فرهنگ بلوچ و آن نیز شکل گرفته همپای با ارزش های شرقی است، فرهنگ عفیف و متمدن بلوچ هیچگاه نمی تواند در جایگاه نقد فمنیستی و برهنگی غربی قرار گیرد.

"زن بلوچ" در تمام برهه های تاریخی توانسته است تمدن و فرهنگ ایرانی را در خود نهادینه سازد، از گذشته های دور تاکنون زن بلوچ هویتی معین و خدشه ناپذیر داشته است که این هویت در راستای فرهنگ شرقی- ایرانی و بلوچی تعریف شده است.

دفاع یک وبلاگنویس بلوچ از عریان گرایی هالیوودی و "به نمایش گذاشتن صحنه ی عریان زن در رسانه و سینما" به باور من شرم آور و حتی در جامعه روشنگرای بلوچ غیر قابل پذیرش و مذموم است، مردم بلوچ همواره ارزش های فرهنگی خود را به نسل های پسین به امانت سپرده اند، این هویت تاریخی مولفه ها و ویژگی های منحصر بفردی دارد، فرهنگ بلوچ که در دورانی بر اساس دستورات زرتشت استوار بود و سپس با ورود اسلام بن مایه و اساس خود را بر دین و آئین اسلام بنا نهاد، هیچگاه دچار انحراف نشده و تحت تاثیر بحران فرهنگی غرب قرار نگرفته است، با وجود اینکه دوره های متعددی با آن تماس و ارتباط داشته است. حال اگر اپوزیسیون بلوچ نتوانسته هویت اصلی و واقعی مردم بلوچ را به حامیان، همفکران و علی الخصوص نیروهای درون سازمانی خود منتقل کند، بدون شک سرگشتگی هویتی گریبان گیر آنان و طبعاً نیروهای جدیدشان خواهد بود وآنان را در پروسه ای که دنبال می کنند با شکست ناگزیر مواجه خواهد کرد.

منبع : استون

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد