makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

واردات دام به سیستان و بلوچستان مجاز اعلام شد

  استاندار سیستان و بلوچستان گفت: در آستانه سال نو و با هدف تنظیم بازار گوشت سیستان‌و بلوچستان و کشور، واردات دام از کشور پاکستان به این استان مجاز اعلام شد.

به گزارش مکران به نقل از خبرگزاری فارس ، علی‌محمد آزاد صبح امروز در نشست ساماندهی دام استان اظهار داشت: با تصمیم‌های صورت گرفته، دام پس از ورود به این استان کشتار شده و در بسته‌بندی‌های مختلف به بازار مصرف ارسال می‌شود.

وی افزود: سیستان و بلوچستان 20 هزار ظرفیت قرنطینه دام دارد که احشام پس از ورود به کشور برای طی مراحل تشخیص سلامت، در این مراکز نگهداری می‌شوند.

آزاد ادامه داد: در این راستا هیچ دستگاهی اجازه خروج دام زنده را از سیستان‌ و بلوچستان ندارد و باید دام‌ها پس از ورود به 24 محل پیش‌بینی شده قرنطینه دام منتقل شوند. 


آزاد با اشاره به این که محدودیتی در واردات دام وجود ندارد، بیان کرد: دام‌ها پس از نگهداری در این مراکز و تایید سلامت، پلاک‌کوبی شده و به کشتارگاه‌های صنعتی ارسال می‌شود.

استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری‌های بسیار عظیمی در زمینه کشتارگاه‌های صنعتی در استان انجام شده که باید در شرایط کنونی به بهترین شکل از ظرفیت آن برای کنترل بازار گوشت کشور استفاده کرد.

وی افزود: دولت در بخش کشتارگاه‌ها و صنایع بسته‌بندی بیش از 4 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان کرده است.

استاندار سیستان ‌و بلوچستان بیان کرد: با توجه به این سرمایه‌گذاری هنگفت ضروری است برای استفاده بهینه از تمام ظرفیت سیستان و بلوچستان در بخش دام و تامین گوشت کشور تلاش بیشتری انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: طی چند سال اخیر فعالیت کشتارگاه‌ها و صنایع بسته‌بندی در سیستان و بلوچستان بسیار مطلوب بود و باید به بهترین شکل از زیر ساخت‌های مذکور استفاده کرد.

آزاد بیان کرد: با توجه به زیرساخت‌های موجود، برای فعال کردن بخش دام و همجواری با کشور پاکستان، سیستان و بلوچستان می‌تواند نقش بسزایی در تامین نیاز گوشت کشور همانند گذشته ایفا کند.

استاندار سیستان‌ و بلوچستان ادامه داد: سیستان‌ و بلوچستان دارای ظرفیت‌های دامی و صنایع جانبی مناسبی شامل کشتارگاه‌های صنعتی و بسته‌بندی است و پرواربندی دام افزون بر احیای دام بومی استان می‌تواند نیازهای کوتاه مدت و بلند مدت گوشت کشور را به خوبی تامین کند.

وی بیان داشت: اکنون نیز دولت همانند گذشته به سیستان و بلوچستان به عنوان مرکز قرنطینه و مرکز تنظیم بازار گوشت کشور که نشان از توانمندی و ظرفیت خاص استان است، نگاه ویژه‌ای دارد.

آزاد افزود: با اعمال نگاه ویژه دولت به این منطقه، افزون بر تقویت صنعت دام بومی، فرصت‌های شغلی مناسبی برای مردم ایجاد می‌شود که در امنیت پایدار سیستان و بلوچستان نقش بسزایی خواهد داشت.

استاندار سیستان و بلوچستان با اشاره به ظرفیت‌های تولید گوشت منطقه گفت: در استان دو نژاد گاو دشتیاری و گاو سیستانی وجود دارد که منحصر به فرد است و می‌تواند مورد توجه بیشتر دولت برای جلوگیری از انقراض و توسعه فرآورده‌های دامی آنها قرار گیرد.

وی افزود: از سوی دیگر موقعیت راهبردی و ژئوپلوتیکی سیستان و بلوچستان به عنوان دروازه آسیای جنوب شرق می‌تواند موجب تامین مواد غذایی مورد نیاز کشور از کشورهای همسایه شود.

آزاد ادامه داد: با قانونمند شدن واردات دام نه تنها از قاچاق آن جلوگیری می‌کند بلکه با گذراندن مراحل قرنطینه‌ای و منجمد کردن گوشت، سلامت شهروندان به لحاظ ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان هم تامین می‌شود.

وی با تشریح ظرفیت‌های مختلف استان یاد آور شد: این استان در کنار ظرفیت مرز، سالانه ظرفیت پرواربندی بیش از 300 هزار رأس دام را دارد که می‌تواند افزون بر اشتغال 3 هزار خانواده، 50 درصد نیاز گوشت کشور را تامین کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد