makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

makoran مکران

مکران وبلاگ خبری-تحلیلی استان سیستان و بلوچستان

434 مصوبه دولت در سیستان و بلوچستان اجرا شده است

  مدیران سیستان و بلوچستان می گویند: با اجرایی شدن 434 مصوبه از مجموع 690 طرح تصویب شده در جریان سه دوره سفرهای استانی هیئت دولت به این استان، توسعه منطقه شتاب گرفته است.

به گزارش مکران به نقل از ایرنا، توسعه سیستان و بلوچستان با 187 هزار و 502 کیلومتر مربع و 4/11 درصد مساحت کل کشور که با 12 استان کشور برابری می کند به عنوان پهناورترین حوزه جغرافیایی میهن اسلامی نیازمند عزم ملی است.

استاندار سیستان و بلوچستان در این باره گفت : اجرای پروژه های عظیمی همچون احداث و تکمیل جاده ترانزیتی یک هزار کیلومتری چابهار - میلک زابل ،گازرسانی از عسلویه به ایرانشهر ، مطالعه و اجرای شبکه انتقال داخلی گاز به تمامی شهرهای استان، طرح اتصال چابهار به راه آهن کشور، تکمیل راه آهن زاهدان - کرمان - مطالعه و احداث 30 سد - احداث 4 هزار کیلومتر جاده اصلی، فرعی و بزرگراه، توسعه بندر تجاری چابهار به ظرفیت تخلیه و بارگیری سالانه بیش از 8 میلیون تن کالا از جمله اقدامات مهم دولت است .

مهندس ' علی محمد آزاد ' افزود : تاسیس و توسعه 46 دانشگاه، موسسه و مرکز آموزش عالی با ظرفیت 86 هزار دانشجو در رشته های مختلف مهندسی، ناوبری، پزشکی، کشاورزی و صنعتی، احداث یک هزار و 630 کلاس درس و حذف مدارس کپری و غیرمقاوم و نیز احداث 189 مجتمع آموزشی برای دانش آموزان روستایی و مناطق محروم از دیگر دست آوردهای سفرهای هیئت دولت به سیستان و بلوچستان است.

 

معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان نیز به ایرنا گفت: تمام مصوبات دور اول، 90 درصد مصوبات دور دوم و 40 درصد از مصوبات دور سوم سفرهای دولت به این استان اجرایی شده است.

دکتر' رجبعلی شیخ زاده ' تصریح کرد: اجرای بیش از 5 هزار طرح عمرانی، کشاورزی، شیلات، صنعتی، آموزشی، بهداشت و درمان و خدمات تجاری و بازرگانی، سیستان و بلوچستان را به کارگاه بزرگ سازندگی تبدیل کرده و این استان الگویی از عرصه کار و تلاش برای دیگر مناطق کشور شده است.

وی افزود: سیستان و بلوچستان به لحاظ سرانه دانشجویی رتبه نخست و به لحاظ تعداد مراکز آموزش عالی نیز رتبه دوم کشور پس از تهران را داراست و در زمینه پژوهشی و مقالات علمی از جایگاه ویژه ای در محافل علمی برخوردار است.

معاون برنامه ریزی استاندار با تاکید بر اینکه سیستان و بلوچستان درحال طی کردن پله های ترقی است، اظهارداشت: اجرایی شدن عمده مصوبات راهسازی موجب تحول زیرساختی در راههای مواصلاتی این استان شده است.

وی همچنین مطالعه، تکمیل و احداث 19 سد، آبرسانی به 30 شهر و 2 هزار و 500 روستا، مطالعه و اجرای فاضلاب شهرهای ایرانشهر، سراوان و نیکشهر، تخصیص یک هزار و 150 میلیارد تومان برای اجرای طرح های بخش کشاورزی، آبخیز داری، شبکه های آبیاری و زهکشی، تجهیز و نوسازی اراضی پایین دست سدها و عملیات بیابان زدایی و مقابله با ریزگردها در سیستان و بلوچستان را از دست آوردهای دور دوم سفر تنها در بخش آب، کشاورزی و محیط زیست استان اعلام کرد.

شیخ زاده گفت: مطالعه و ایجاد شهرک صنعتی مشترک مرزی با مشارکت کشورهای همسایه ، ایجاد 9 بازارچه مشترک مرزی، انتخاب چابهار به عنوان قطب پتروشیمی کشور و انتقال گاز اتان به چابهار از پارس جنوبی، تدوین سند توسعه صنعتی استان، اختصاص سالیانه 50 میلیارد تومان جهت طرح های توسعه محور شرق و اجرای 39 طرح در قالب طرح آمایش صنعت و معدن سیستان و بلوچستان از دیگر مصوبات دولت است.

وی اختصاص هزار میلیارد ریال برای احداث کلاس های استاندارد، تجهیز 300 مدرسه به تجهیزات فناوری نوین، ارتقای آموزشکده ایرانشهر به دانشگاه، سه دانشگاه علوم پزشکی، دانشکده های صنعت و معدن، کارآفرینی، الهیات و معارف اسلامی، احداث بیش از هشت مرکز آموزش فنی و حرفه ای در شهرهای مختلف، احداث 10 باب مدرسه شبانه روزی و چهار اردوگاه فرهنگی - تربیتی، احداث دانشکده کشاورزی در سراوان و دهها پروژه دیگر آموزشی بخش دیگری از مصوبات دولت در سیستان و بلوچستان است.

به گفته معاون برنامه ریزی استاندار سیستان و بلوچستان در بخش بهداشت و درمان نیز احداث و توسعه بیمارستان بزرگ چشم پزشکی زاهدان، 2 بیمارستان در شهرهای میرجاوه و سیب و سوران، مطالعه و امکان سنجی 12 بیمارستان در دیگر شهرها، احداث پلی کلینک تخصصی و فوق تخصصی، مطالعه، احداث و تجهیز و راه اندازی ساختمان جدید دندانپزشکی زاهدان و دی کلینیک 32 تختخوابی زابل، دانشکده توانبخشی و پژوهشکده سل در زاهدان و نیز احداث 120 خانه بهداشت و 66 مرکز بهداشتی - درمانی، پایگاه بهداشت شهری و اورژانس از مصوبات سفر ریاست جمهوری و دولت در بخش بهداشت و درمان است.

وی گفت: علاوه بر این طرحها در بخش زیربنایی نیز عملیات اجرایی راه آهن زاهدان - مرز میلک زابل و راه آهن زاهدان - میرجاوه آغاز شده و گاز رسانی به تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان عملیاتی شده است .

به گفته معاون استاندار احداث باند دوم راه اصلی زاهدان - خاش و زاهدان - بیرجند، اجرای طرح احداث فرودگاه بین المللی زاهدان، احداث نیروگاه عظیم 500 مگاواتی زاهدان، خط و پست 400 کیلو ولت زاهدان - چابهار، توسعه اسکله های شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار، تکمیل بنادر صید و صیادی زرآباد، تنگ، رمین، پزم و کنارک، مکان یابی 8 ناحیه صنعتی، احداث خط 400 کیلووات یزد - بیرجند - زاهدان، نیروگاه 320 مگاواتی چابهار، اجرای خط 230 کیلو ولت جکیگور - سرباز - سراوان و احداث 230 کیلو ولت چابهار - نیکشهر از دیگر مصوبات دولت در بخش های زیربنایی سیستان و بلوچستان است.

شیخ زاده خاطرنشان کرد: با اجرای کامل مصوبات و بهره برداری از طرحهای در دست اجرا، سیستان و بلوچستان با موقعیت راهبردی و برخورداری از آبهای آزاد و مرزهای خشکی که دارد در افق 1400 به یکی از مناطق توسعه یافته و اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد